Oscilloscoop gebruik

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

beide spanningen kloppen niet! bij 0.6V begint de stroomregeling, m.a.w. er loopt door R1667 teveel stroom.
Bij 0V over R1677 loopt er geen stroom. Ook niet goed.

Je kunt bij deze twee weerstanden wat spanningen meten en kijken of er een losse of verdachte componenten zitten.
Scoops repareren is nu eenmaal niet gemakkelijk.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Als ik x deflection via x input zt loopt er 2,4V over R1677. Met een loep de hele bubs bekeken. Diodes, torren en weerstanden getest, Aangezien er dus stroombegrenzing is en de print ok lijkt vermoed ik dat er ergens verder op in de X versterker iets fout zit. Er was ook alleen een punt en het geknetter was er toemn ik aan de x pot draaide.

Moeilijk maar wel leerzaam, zeker onder deskundige begeleiding :clap:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

zeer zeker is dit leerzaam. Een soort hands on training.
Dus dan gaan we de x-versterker eens bekijken. Daar mag je om te beginnen het schema , van de x-eindtrap, hier plaatsen.
Kun je ook al wat spanningen meten en kijken of er daar geen verdachte componenten zijn.

René
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Heren , heren ,
Zou het kunnen schelen als ik de heer René de foto's probeer op te sturen ? Heeft wel wat voeten in de aarde (uit ervaring ) maar kan misschien wat makkelijker werken .

Groetjes Evert , die het hier ook begint te volgen .
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi Evert, gezellig, ook hier. Nou, Rene ken je ook al natuurlijk.

Ik heb de PM even opzij gezet gisteren avond. Even laten bezinken en er moet nog een FTdx400 van een kennis af. Maar ipv die af te regelen heb ik met de wobbelaars zitten spelen. Valt nog niet mee om daar een fatsoenlijk beeld op te krijgen. Je zit al snel met reflecties heb ik het idee. Krijg namelijk twee curves door elkaar. Op de TRM 3 kreeg ik helemaal niets bruikbaars maar dat ding heeft iets van 20 knoppen dus daar ga ik het manual maar eens op naslaan.

Ik heb het X versterker deel hier neer gezet. Ik heb nog een idee. Er zit een rijtje connectors naast de voedingsprint. (zie schema) Volgens mij zijn dat alle spanningen naar de diverse units. Als ik die een voor een los koppel dan zouden de voeding nu wel goed moeten zijn als er een kortsluiting verder op in het circuit zit lijkt me of gaan er voedingcircuits rare dingen doen zonder load?

Ik moet wel even uitkijken dat ik niet te veel met dit soort modern spul bezig ben, is erg slecht voor mijn reputatie :lipssealed:

Fred
Bijlagen
P1020223wit.JPG
P1020208wit.JPG
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Als de eerste connector van het distributie bordje los trek (de meest rechtse) dan heb ik ineens bijna alle spanningen. Alleen -12 niet. Ik kom er alleen nog niet achter waar die kabel uitkomt.


Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de conclusie uit het feit dat het lostrekken van die kabel de spanningen herstelt, is dat er ergens teveel stroom gaat lopen.
Bijv. de x-eindtrap, y-eindtrap en de hoogspanningopwekking zijn de eerste verdachten.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb de andere kant gevonden. Het is distributie unit 6. Hij is links onderin getekend. Er zit een connector op die naar de HV unit gaat. Als ik die er uit trek veranderd er niets. Het moet dus haast in dat ding zitten. De torren zijn goed. Als ik 6 Volt test spanning een voor een op de pinnen zet dan is er geen kortsluiting naar massa. Ik meet keurig die spanning weer op de uitgang naar de HV unit. Maar er is iets wat mij niet normaal voorkomt.
De weerstand tussen +24V en +6,3 is maar 1K2. Tussen 24V en -6,3 is het 4K en naar -12V is het 3K. Tussen -24 en +6,3 is het 2K. De gene die mij zorgen baart is die van 1K2 want +6,3 en +24 lijken nergens met elkaar verband te houden.
Fred
Bijlagen
P1020214wit.JPG
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

bedoel je dat achter, of vlakbij, R1839 een connector zit?
R1833, R1834 en C1819 al gecontroleerd?
De schakeling achter L1801 (+24V), hoogspanningsopwekking, werkt?

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

http://www.pe1rqm.nl/forum/download/fil ... &mode=view

De onderste is het printje van de distributie unit nr 6. Er gaat een bundel draad van de bovenkant naar een connector die op het bovenste board zit (de meest rechtste). Aan de onderkant zit een connector die naar de HV unit gaat. Na die weerstand (R1835 (1839 bestaat niet)) zit idd een connector waar nu niets aanzit.
De andere weerstanden die je noemde zijn goed. De elco heb ik losgemaakt maar dat maakte geen verschil in de weerstand. Heb niet de esr gemeten maar ohms is hij oneindig dus kan niet die 1K veroorzaken.
Ik heb het gevoel dat het in dat printje moet zitten.

Fred

Eindelijk wat gevonden. http://www.pe1rqm.nl/forum/download/fil ... &mode=view
Parallel aan unit 6 zit via de achterkant doorgelust een print: delay time driver en ext Y output amp. Hierop zittenb de torren T1521, 22, 23 en 24 en die zijn allemaal kapot.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Fred ,
Goed man , dit begint goede hoop uit te stralen .

Ik probeer mezelf ook een beetje in te leven in het schema , en de tor die er bij mijne steeds uit klapt , is de TS1801 of TS1802 ( of beide ? ik weet het niet , ik heb de scoop kapot gekregen ... ) . En als ik het een beetje goed begrijp zou dat moeten kunnen betekenen dat C1803 niet helemaal meer deugt . Of zou dat ook ergens anders aan kunnen liggen ?
Wat mij een beetje zorgen baart is dat de vorige eigenaar een boel meer electronicus is dan ikke , en dat dan niet opgemerkt heeft ....
( ik weet nog niet hoe ik op dit forum een link naar een plaatje moet maken , maar de foto waar die torren op staan heb jij een stuk of twee posts terug ook geplaatst , de hoogspanningsturing )

René , jij ook natuurlijk alvast bedankt , want met jouw hulp kom ik hopelijk ook weer aan een goede scoop .

Evert
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

die torren, 1521 t/m 1524, zijn voor de trace rotation. Kunnen wel de voeding te zwaar belasten, maar zijn niet van kritisch voor de werking van de scoop.
Tegen de tijd dat die scoop werkt, weet je en meer van analoge scoops en van foutzoeken.


Evert,

de torren 1801 en 1802 sturen trafo T1801 aan. T1801 maakt de hoogspanning.
Heb je wel beeld met nieuwe torren? En valt dat na een tijdje weg?
Als je bij het wegvallen een knetterend geluid hoort kan de fout in GR1802 t/m GE1804 of C1807 t/m C1811 zitten.
Meestal raken die torren defekt door een te zware belasting door of de trafo of door de HV opwekking. Je kunt de trafo doormeten op twee manieren; met een mutimeter (ohmmeting) alle draden onderling, en ook naar aarde, meten en met een tweede scoop en functiegenerator. Kleine (ong. 1V) sinus op een wikkeling zetten en de andere wikkelingen meten of daar een onvervormde sinus staat.
Eventueel kan Fred dezelfde meting uitvoeren.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

We beginnen ergens te komen. Ik denk dat het probleem van Evert wel eens het zelfde als dat van mij kan zijn. Hebben we hier de achilleshiel van de 3370 gevonden ?

Ik heb die torren vervangen en heb nu bijna alle spanningen. Het power on lampje brand maar de voeding trekt het maar net. Een verstelling van een schakelaar zorgt meestal al voor het wegvallen van de 24V. Bij aanzetten is dat ongeveer 13V en dat kruipt dan in een halve minuut naar de 24V. dus de opstartstroom is al te veel voor het circuit.

Wat is die trace rotation ?

Als ik hem aanzet krijg ik even een lijn op de X-as die dan direct wegvalt. Heel soms krijg ik een punt. Het beeldscherm reageert nu wel op helderheid dus die is niet defect gelukkig.

Knetterend geluid: dat kwam er uit de mijne de eerste keer en achter de 14KV stekker op de beeldbuis hoor ik soms ook een soort tikkend geluid. Ik denk dat die trace rotation torren defect zijn gegaan doordat de HV iets fout doet. Bij Evert is er nog wel een duidelijk verband. Als die trafo te veel trekt kunnen die torren het niet leveren. Dat HV deel is redelijk geïsoleerd van de rest (gelukkig) dus dat beperkt het zoeken tot een paar onderdelen. Die trafo meten: Moet ik die dan eerst eruit solderen ?

Erg fijn dat je zo meedenkt, Rene. Als de mijne werkt zal het een stuk makkelijker zijn om die van Evert ook te repareren zoals ik hem heb beloofd. Ik zou twee jaar geleden, toen ik begon met electronica, nooit gedacht hebben dat ik nog eens een scoop zou gaan repareren. Als kind kreeg ik een philips doos en tot mijn 18e ofzo ben ik wel redelijk wat met electronica bezig geweest maar bij gebrek aan pecunia en het ontbreken van hulp mislukte elk bouwsel. Ik had toen maar een wens: een oscilloscoop, toen geen idee wat ik er mee kon doen maar als ik de electuur en RB las dan was dat een soort wonder machine waar je alles mee kon repareren :pray:
Die jeugddroom heb ik nu maar even ingehaald met 4 scopen, twee oscillograph-wobbelaars en een frequentiemeter met scoop-buis. :clap:
Zaterdag naar de radiobeurs in Driebergen met Adrie en Eat. onderdelen voor mijn Siemens Klangmeister RG81 (alleen de naam al) halen. Dat ding is grappig: staat voorop met koeieletters: stereo, en achterop een stikker met: ohne stereo decoder :wink:


Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

René ,

Ik ben in het bezit gekomen van deze scoop toen deze al kaduuk was .
De vorige eigenaar heeft vreselijk zijn best gedaan om aan een aantal exemplaren van die torren te komen en heeft ze vervangen . Toen , na een aantal minuten/uren ( ik weet het niet ... ) aan te hebben gestaan , hebben die torren wederom de geest gegeven en dansen nu tot in zaligheid rondom ome Frits P.
Ik ben ook even aan het neuzen geweest , maar het valt echt niet mee om aan die dingen te geraken . Ja , bij zo'n bedrijf waar je minimaal voor een $ 300,= moet bestellen . grhmpf .
Nu heb ik er nog wel twee , die heb ik bij de scoop gekregen , maar daar wil ik liever geen risico mee lopen . Mede ook omdat ik er nog geen goede vervanger voor heb gezien .
Zou het misschien zo kunnen zijn dat het een ietwat krap gedimensioneerd torretjeis en dat ( ja , ik geef het toe , tis ietwat lomp ) die door een iets zwaarder type ( maar misschien wel wat makkelijker te verkrijgen ( lees : moderner))te vervangen . Ph. heeft wel vaker de neiging , naar ik lees , om de componenten wat krap te bemeten .

Ja ik heb hem ooit wel eens aan gezet , maar volgens mij noppes beeld en helemaal geen geluid .

Wat mij wel is opgevallen , is dat als je hem in het donker zet , en maar heel even het licht aan doet en dan weer uit , dat de buis "enorm" nagloeit . Houdt dit nou in dat de buis veel gebruikt is of niet ? Of kan je dat hier helemaal niet uit afleiden ( ik dacht aan een wel of niet versleten fosfor laag ) .

Vr Gr , Evert
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

trace rotation is om de x-as horizontaal te krijgen. Die wil nog wel eens door magneetvelden veranderen.
De HV opwekking is een van de meer voorkomende problemen van analoge scoops.
De oorzaak kan de trafo zijn of wat daarachter ligt. Je zou, als de scoop een tijd heeft uitgestaan ivm geladen C's, eerst de diodes en de C's kunnen meten. Let wel op!!!
De voeding wordt in ieder geval iets te zwaar belast.

Ik ben de gelukkige eigenaar van diverse, sommige wel oudere, scoops.
René probeert altijd mee te denken. Soms lukt dat beter dan anders. Op afstand adviezen geven over reparaties is lastig. :wink:


Evert,

ik zal vanmiddag een vervanger voor die torren gaan zoeken.
Het nalichten van de buis (CRT) is normaal. CRT zijn gemaakt met verschillende soorten/combinaties fosfor. Sommige, bijv. oude radar buizen, lichten erg lang na. Elk CRT type heeft dat bij zijn specs staan.

René
Plaats reactie