Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo beste mensen,

Hierbij een eenvoudige edoch zeer functionele overspanning beveiliging.
Het geheel zou voor ongeveer € 10,= gebouwd moeten kunnen worden maar spaart in ieder geval de reparatie cq vervangingskosten van je set uit.
Het origineel komt van de site van PA1G. http://www.pa1g.nl
Succes met het (na)bouwen.

73, Stan
Bijlagen
Over spanning beveiliging.pdf
Overspanning beveiliging V2.0
(124.4 KiB) 1352 keer gedownload
Over spanning beveiliging.doc
Beschrijving en schema
(49 KiB) 1122 keer gedownload
Laatst gewijzigd door PA8C op 03 mar 2011, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Schema aangepast naar 78L08
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door fred101 »

Een goed en goedkoop erg makkelijk alternatief is een transient suppressor diode. Deze zijn er in diverse voltages. Een 16V of 18V is prima voor de meeste sets. Deze slaan boven een bepaalde spanning door met een snelheid waar geen relais tegen op kan. Je zet ze tussen de + en de - in. Er ontstaat dan een joekel van een kortsluiting welke de zekering in je voeding laat springen. Deze zekering is natuurlijk trager (net als een relais) maar de set krijgt in iedergeval vanaf de eerste microseconde geen spanning meer en je voeding kan meer hebben dan je set. Moet je natuurlijk wel zorgen dat er secundair een zekering zit.

Ik veel moderne setjes zit tegenwoordig trouwens zo'n ding.

Ook een handige beveiliging: Een paar diodes anti-parallel over de ingang van je set (het luistergedeelte natuurlijk) Bij te hoge signalen van meer dan 0,7V gaan ze geleiden. Handig ? Ik denk het wel, als je meerdere sets hebt (of op velddagen). Ik kan nu voor de tweede keer de ingangsfet van mijn FT101e vervangen, opgeblazen door zijn zwaardere broertje.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Complete bouwpakketjes zijn inmiddels hiiiiiiieeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrr te koop voor €8,95!
Waarschijnlijk staat het pakketje onder de knop "aanbiedingen" en dan naar onderen scrollen tot "bouwpakketten".

Stan en ik hebben 'm gebouwd en het werkt gewoon goed. Op een tiende Volt af te regelen.
100_2847a.JPG
100_2847a.JPG (29.82 KiB) 30744 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PA8C op 13 sep 2012, 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: URL aangepast door PD0LUR
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nog even een foto van na het inbouwen in de voeding (ik ben gek op foto's, hi)
102_3451a.jpg
102_3451a.jpg (35.56 KiB) 30741 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door Dominic »

Hallo !
zou dit ook werken als overspanningsbeveiliging bij mijn Kipor (KGE 1300 Tc digital generator) aggregaat ?
Ik heb dat ding pas. Net wat mee proef gedraaid. Ontdekt dat bij de 12V uitgang (ik dacht bedoeld voor het bijladen van acu's) de "blote" dwz onbelaste uitgangsspanning oploopt tot boven de 30V. Als ik er dan een 12V accu op aansluit dan houdt dik 15V "over". :rolleyes:

In principe zal ik op die 12V gekijksspanningsuitgang niet overwegen om rechtstreeks mijn kostbare (zend / ontvang) apparatuur aan te sluiten ..... :shock:

Ik wil / zal mijn spullen voeden uit de 230V wisselspanningsuitgang en dan met een (geschakelde) voeding ertussen.

A.s. weekend ben ik van plan dit (aggregaats)concept de vuurdoop (duurbelasting) te geven tijdens het International Light House Weekend.
Als het doorgaat gaan we de lichtopstand Nieuwendijk (rear Light, NET 185) hier in de Hoekse Waard "activeren". :D

Het nu daarvoor speciaal aangeschaft hebben van een aggregaat spruit voort uit de "frustratie" :crybaby: van vorig jaar toen we na een paar uur uit het putten uit (of was het uitputten) van een paar accu's de activiteit wegens nijpend energiegebrek al weer moesten staken. :devilish:
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Die 12V uitgangen hebben inderdaad totaal geen stabilisatie en spanningsregeling. Als er maar stroom loopt door spanningsverschil tussen die uitgang en de lege accu, dan is het al goed. Waarschijnlijk zit er achter die gelijkrichter alleen maar een weerstand voor de stroombegrenzing en misschien een klein elkootje als luxe. Ik zou daar zeker geen set op aansluiten. Als die uitgang overigens wel veel stroom kan leveren, zou je een stabilisatie circuit kunnen overwegen. Maar als die 30V ook bij matige stromen gehandhaafd blijft, zal het stabilisatie circuit erg veel moeten disspiperen (bij 3A al bijna 50W).

Je idee van een 230 naar 13,8V voeding lijkt me toch maar de beste keuze! Als je 13,8V voeding zelf geen beveiliging heeft aan de uitgang, dan zou je dit printje kunnen overwegen. Vooral in voedingen met 2N3055, of equivalent, kan ik dit aanraden. Bij het doorslaan van deze transistoren wordt vaak de collector met de emitter doorverbonden waardoor de collectorspanning (uit de gelijkrichter) direct op de uitgang van de voeding komt te staan. Maar jij wil een schakelende voeding gebruiken, dus is dat niet aan de orde. Het printje in een extern kastje is ook een optie.

Dit is geen overspanningsbeveiliging voor het primaire circuit (230V) overigens. Mocht de aggregaat op hol schieten, dan zal je schakelende voeding daar niet zo snel last van hebben, maar boven de 300V wordt het tricky. Dat heb ik al eens meegemaakt toen er 350V kwam te staan op onze voedingen. Menig voeding had de geest gegeven. Ook analoge voedingen kunnen doorslaan (heel irritant is een meegewikkelde zekering in de trafo!).
Gebruikersavatar
PA2OLD
.
.
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2011, 13:15
Locatie: Arnhem

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door PA2OLD »

Tjalling PE1RQM schreef:<knip> maar boven de 300V wordt het tricky. Dat heb ik al eens meegemaakt toen er 350V kwam te staan op onze voedingen. Menig voeding had de geest gegeven. Ook analoge voedingen kunnen doorslaan (heel irritant is een meegewikkelde zekering in de trafo!).
Ik had die ervaring, door een fout van een installatie bureau, kwam er 380 V op onze caravan te staan.
Alle op een na, trafo's stuk incl. wekkerradio, maar ook de geschakelde voedingen van de Sat-tuner, de TV en de creative MP3 player. Bovendien was de Ultra-Heat stuk. Schade zo'n 1200 Euro.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21WW
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door pb1sam »

Ik vraag mij bij dit soort overspanningsbeveiligingen altijd af hoe ze functioneren na, zeg eens, vijf jaar continu gebruik.
Electronica verloopt en verouderd ook, zeker als deze in een voeding zit die warm wordt (en weer afkoelt, en weer opwarmt, etc).
Ik verdenk dan bijvoorbeeld als allereerste de potmeter.
Dus dat bijvoorbeeld de ingestelde spanning verloopt, en de beveiliging niets meer doet,
of pas als de spanning echt te hoog is.
Hoe betrouwbaar is de beveiliging dan nog?
Want wat heb ik aan een beveiliging als deze na een x periode niet meer betrouwbaar is?
Dan heb ik een schijnveiligheid ingebouwd?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De marges voor dit soort beveiligingen zijn vrij groot. Een verloop van een tiende Volt maakt niets uit.
Door de potmeter loopt nauwelijks stroom en deze staat ook enkel maar als spanningsdeler ingesteld. De opamp zal ook niet veel verlopen in de loop der jaren en ook die staat slechts als eenvoudige spanningsvergelijker geschakeld.

En of hij nu bij bijvoorbeeld 14,8 of 15,2V afschakelt, maakt ook niet uit. Als hij maar afschakelt als de uitgang wordt voorzien van een veel te hoge spanning (>16V bijvoorbeeld).

Deze schakeling is te simpel om je daar zorgen om te maken. Die van mij werkt trouwens nog steeds goed na 4 jaar.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door rbeckers »

De betrouwbaarheid kan door betere componenten wat beter worden.
Je kunt ook regelmatig de schakeling testen.

Hoe veilig moet iets zijn?

René
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door PA8C »

Ik kan daar kort over zijn.
Of je wenst een soort beveiliging die gedurende een bepaalde tijd in ieder geval betrouwbaar zijn werk doet , of je kiest voor een soort "vuurwerkbeveiliging" met een thyristor (crowbar) die de hele boel in de voeding kortsluit als het een keer fout mocht gaan.
In het laatste geval weet je dan in ieder geval zeker dat er veel meer kapot gaat in de voeding dan je lief is.
Alle componenten hebben sowieso een bepaalde levensduur en zullen dus na verloop van tijd wat ruimer in hun toleranties gaan zitten. Helaas is dat een "fact of life". Het is dus maar waar je voor kiest. Gelukkig zijn de meeste die dit soort dingen zelf bouwen en gebruiken daarmee bekend en kunnen dus ook tijdig de juiste onderdelen vervangen als die problemen gaan vertonen. Het is maar net hoe veilig iemand iets zelf wil maken.

73, Stan.
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik kreeg van een Franse HAM collega een mailtje, met daarin de vraag waar hij zo'n printje kon vinden. Ik had er nog wel één liggen (en anders had ik 'm wel op gaatjesboard voor hem gemaakt), maar er was een ander probleem.

Toen ik hem vroeg wat voor belasting aangesloten ging worden, bleek dat een kortegolfsetje te zijn. Toen ik de specificaties van zijn Icom bekeek, bleek deze 22A maximaal aan stroom te kunnen opnemen uit de voeding. Het relais op deze schakeling kan 16A schakelen, dus dat is wat krap. Oke, éénmaal ingeschakeld en continue bekrachtigd kan hij vast wel wat meer hebben, maar het leek me beter om een andere oplossing te vinden.
20140115-IMG_6084-3000px.jpg
Ik heb dus een autorelais van 40A gebruikt (let op, je hebt ook 20A varianten). De stroom gaat niet meer door het printje, maar direct door het relais en er gaat een aftakking van de ingang naar de print (voor de opamp en de schakeltor).

Twee nadelen: het relais past niet meer op het printje van Bakelaar en de BC547 kan de spoelstroom niet leveren zonder rookwolkjes te produceren.

Dus die is ook vervangen voor een standaard transistor die wat grotere stromen kan schakelen. Ik heb de BD135 gebruikt, die 1,5A collectorstroom aankan. Eigenlijk is alles wat in een TO-126 of een TO-220 behuizing zit wel goed. Als het maar een NPN is. De pootjes zitten wel anders, dus dat moet iets gedraaid op de print gemonteerd worden.
20140115-IMG_6084-3000px-2.jpg
Zwart draadje van printje aan massaklem van de voeding en een + draadje van de uitgang naar de LED weerstand en klaar ben je... Nu kan het ook op die dikke schakelende voedingen gebruikt worden.
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door PA8C »

Ja Tjalling, zo kan het natuurlijk ook en de werking zal hetzelfde blijven. :grin:

Wat volgens mij de insteek bij dit project was dat indien er een fout optreed in de voeding en er mogelijk de volle gelijkgerichte voedingspanning (24-26V) op de uitgang komt te staan dat de boel direct onderbroken wordt.
Op die manier hoef je alleen de voeding te repareren en niet alles wat erachter hangt.
Maar dat wist jij wel!! :sneaky2:

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Check check. Hij wilde naast deze beveiliging ook een beveiliging tegen kortsluiting of een te hoge stroomafname om een andere reden. Een zekering doet dit prima, dus dat was simpel :)

Overigens hebben de meeste schakelende voedingen deze overspanningsbeveiliging al aan boord.

Hij is gewoon heel voorzichtig op zijn mooie setje (IC7000), dus ik snap zijn bezorgdheid wel. Ik heb de schakeling van bovenstaande foto inmiddels naar Frankrijk gestuurd. Ik heb tevens nog een stukje hiervan op mijn eigen website geschreven. Want zoals je wellicht weet, staat daar echt alles waar ik me mee bezig gehouden heb. Dat in tegenstelling tot dit forum, waar ik slechts een selectie publiceer.
pa1vw
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2014, 10:42
Roepletters: pa1vw

Re: Eenvoudige en goedkope overspanning beveiliging

Ongelezen bericht door pa1vw »

Hoi alle,

Aan de hand van dit onderwerp bij Frans in Julianadorp 6 overspanning beveiliging bouwpakketjes besteld (meerdere HAM's).
De eerste gemaakt en in een voeding gesoldeert, het werkt prima en geeft me toch een rustiger gevoel.
Plaats reactie