Freq. counter DSI 5600A

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Freq. counter DSI 5600A

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Wie kan me wat verder helpen met mijn probleem dat ik heb met het meten van 45 MHz met mijn counter ?
Het apparaat is een Counter , model 5600A van de firma DSI . ( schijnt in San Diego geweest te zijn )
Nu heeft de counter 2 ingangen , één gaat van 50 Hz tot 50 MHz , de andere van 50 MHz tot 512 MHz .
Ik voegschema van de ingangen erbij . Die 45 MHz is de getripelde frequentie van de Ref Oscillator van de FT757 , dus deze moet wel goed staan anders sta " je er iets naast " , hi .
Zo moet ik meten 45.000000 +/- 20 Hz . Nu staan de laatste digits wat te fladderen .. ik kan eigenlijk de waarde niet goed meten , kennelijk kom ik iets gevoeligheid te kort . Wat wel weer leuk is .. de counter heeft een temp. gecontroleerde 10 MHz kristal oscillator . Dus dat is mooi .
Wat nu zou ik kunnen doen aan die schijnbare ongevoeligheid ? Ik heb ook eens die 45 MHz getracht te meten met de andere ingang , dus die welke tot 512 MHz gaat ( als het waar is ) . Maar .. daar zie ik geen uitlezing . Zet ik nu mijn TS700 op 2 m. aan en stop een draadje in die ingang , dan lees ik prima de frequentie van de 2 m. set af . Zou die pre-scaler onder de 50 MHz niet kunnen meten ? Ik kan nergens info vinden over het gebruikte IC , de DS1020 .
In de " lage " ingangsversterker waar als ingang een fet ( MPF102 is toegepast , heb ik de source weerstand en de emitterweerstand van de fet en de volgende transistor T2 extra overbrugd met een cond. van 1 nF .
Nu zag ik ergens een breedband versterkerthe met een BFR 90 .. zou ik die er eens voor kunnen zetten ?
Graag hulp of tips .. misschien een andere , betere versterker inbouwen ? 73 , Stef -
counter ingangen
counter ingangen
pa0sjm
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Freq. counter DSI 5600A

Ongelezen bericht door rbeckers »

Ik denk niet dat de gevoeligheid van de counter het probleem is.
Of de 45MHz is niet stabiel of de 45MHz is niet schoon of wordt te zwaar belast,

Eventueel een 5x versterker met een LT1227 opamp proberen.

René
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Freq. counter DSI 5600A

Ongelezen bericht door pa0sjm »

rbeckers schreef:Ik denk niet dat de gevoeligheid van de counter het probleem is.
Of de 45MHz is niet stabiel of de 45MHz is niet schoon of wordt te zwaar belast,

Eventueel een 5x versterker met een LT1227 opamp proberen.

René
beste Rene , het te meten signaal is zeer stabiel .. komt uit de z.g. Ref. osc. en is het
" hart " van de transceiver . Bij instabiliteit zou bijv. het CW ( narrow ) signaal er ook
niet goed uitkomen . Maar .. zo dwaal ik weer af ... het gaat echt wel om de counter .
Ik ken de LT 1227 niet . Toch .. dank voor je reactie .
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Freq. counter DSI 5600A

Ongelezen bericht door fred101 »

Stef,
Ik heb je al een paar keer gemaild,

Ik denk het zelfde als Rene. Dat er erder iets met je oscillator is. Een counter zet een gate open, telt het aantal triggers en geeft dat weer. Het is niet zoals een multimeter dat hij in de ruis meet. Tenzij je zo op het randje zit dat je heel af en toe een trigger mist. Maar dat volgens mij komt dat zelden voor. Als er wat fout gaat dan geeft hij meestal een erg afwijkende waarde. Als de laatste cijfers niet stabiel zijn is dat meestl omdat het meetsignaal niet stabiel is, of niet schoon ( ook referentie oscillators kunnen instabiel zijn door bv voeding, ik heb de oven gestuurde oscillaor van een stations moederklok voor iemand afgeregeld. Door een verlopen weerstand was hij niet stabiel meer. Ook harmonishe kunne afwijkingen geven.
Maar het kan ook zijn dat je probe of meetsnoer de oscillator beinvloedt. Hoe ziet het er met een goede 10X probe uit op je scoop, of beter nog op een SA ? ( als je die hebt, anders luister op een scanner)

Oude buizenzenders als de FTdx hebben geen referentie oscillator toch gaat dat prima in CW ( ik neem aan dat je dan een TCXO ofzo bedoeld, of is het gewoon een kristal ? Of pll ?)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Freq. counter DSI 5600A

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Ik zoek het nu in de digitale ingang van de counter . Na de versterkers komt er een 74LS00 waar het signaal inkomt . Nu zou dit IC wel eens de hogere frequenties niet goed kunnen verwerken . Een 74S00 schijnt sneller te zijn . Dus .. heb ik deze besteld en als die is gearriveerd kan ik de proef gaan doen . :clap: Ben erg benieuwd en ... hoop dat het dan beter werkt .
Kunnen mensen dit beamen ? ( wat een woord ... beamen ! ) .
gr. Stef .
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Freq. counter DSI 5600A

Ongelezen bericht door rbeckers »

Stef,

Een 74S00 is sneller dan een 74LS00. :wink:
(sneller niet in km/h maar in ns.)
Eigenlijk moet het een Schmitttriger versie zijn. Wat ook van belang is, wat komt er achter de 74S00?
Als dat een TTL LS IC, bijvoorbeeld de 74LS90, is, dan moet ook dat IC door een snellere variant
vervangen worden.
Ook moet er rekening gehouden worden met o.a. een andere fan-in/fan-out van verschillende
logica families.

René
Plaats reactie