vraagje over lichtnet

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Een spanningzoeker is een hulpmiddel van niks..
Het lampje gaat aan.. Maar wat weet je dan??
Het lampje blijft uit?? Wat weet je dan...??
Ik ben het er niet helemaal mee eens.
Een spanningszoeker kan best nuttig zijn, als je het in een stopcontact plaatst en je raakt de bovenkant aan waardoor het lampje gaat branden, dan mag je er vanuitgaan, dat er stroom gemeten word.
Voordat je met de spanningszoeker schroevendraaier gaat kijken of er stroom op de bedrading staat, ga je eerst testen door de spanningszoeker schroevendraaier in stopcontacten te houden, als het lampje oplicht zodra je de bovenstaande handeling doet, mag je er best van uitgaan, dat er stroom aanwezig is.
Inderdaad moet ik zeggen dat die spanningsmeter van Conrad er beter uitziet, maar dan nog heb je geen garantie of dat ding werkt, want die led lampjes kunnen wel defect zijn of tijdens je werkzaamheden defect raken door het vallen bijvoorbeeld.
Ik kan jouw uitleg wel begrijpen, maar waar het mij omgaat is: Als men van jouw stelling uit moet gaan, dan is feitelijk niks veilig.
Wat is veilig en wanneer weet je het zeker of er geen 220 op de bedrading staat? Dat is door de stroom er vanaf te halen via je stoppenkast.
Maar als je moet boren en aan moet sluiten en je moet telkens naar je stoppenkast om de schakelaar over te halen, word dit een beetje lastig.
Dan is zo'n spanningszoeker schroevendraaier best handig, maar moet je gelijkstroom of wisselstroom tot 400 volt meten, dan heb je aan dat product van Conrad meer aan.
Mvrgr., Hobbyist
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Ik heb een nieuwe vraag inzake lichtnet en de spanningszoeker van Conrad, die uit 2 meetpennen bestaat; gelijkstroom en wisselstroom.
Hoe weet ik als ik dit bestel, welke ik moet gebruiken.?
Komt gelijkstroom nog weleens voor in Nederland?
Zo neen, waar komt gelijkstroom dan nog wel voor.?
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Op het lichtnet staat wisselspanning (er loopt dus een wisselstroom).
Pas in een apparaat zoals bijvoorbeeld een TV, computer of een audioversterker wordt er een lagere gelijkspanning van gemaakt (voeding in je computer doet dat bijvoorbeeld). Maar dat is dus intern in het apparaat zelf. Daar heb jij dus niets mee van doen en dus moet je gaan voor de wisselspanning meter.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Bedankt voor de uitleg Tjalling, het is mij helemaal duidelijk, maar op een vraag ben je niet ingegaan en dat is door mij te vertellen hoe ik kan weten welke meetpen ik moet gebruiken als ik dat bij Conrad besteld heb.
Natuurlijk is daar maar een oplossing voor en dat is door het uit te proberen, bij een ervan zullen de led lichtjes wel oplichten als je het tegen de stroomdraad waar wisselstroom opstaat, aanhoud, maar stel dat ik de verkeerde tegen de stroomdraad aanhoud of in het stopcontact; dus de gelijkstroompen, krijg ik dan geen optater.?
Mvrgr., Hobbyist
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door PA9NL »

De desbetreffende meter is voor citaat:

Tweepolige spanningszoeker voor gelijk- en wisselspanning.
Met deze meter kun je dus gewoon wisselspanning meten of gelijkspanning dat gaat zeg maar " automatisch "

Nog even iets om over na te denken :D

Ik wil jullie een vraag stellen waardoor dit topic 10 pagina's lang wordt. :D

Hoe bepaal je op de draden waar normaal een schakelaar aan gesloten is geweest of er spanning heerst of niet ?

Dus daar zit een bruine en een zwarte draad,de lamp is er ook al af en er is geen nul(blauw) bij de draden van de schakelaar aanwezig. :pray:

Suc6. :D
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Bedankt voor de uitleg pa9nl
Wat jij aan mij uitlegde wist ik niet.

Dan betreft het bepalen of er spanning op de draden aanwezig is of niet als de lamp eral af is.
Gewoon de spanningszoeker tegen de draad aanhouden, als er een lichtje oplicht, is er stroom aanwezig.
Mvrgr., Hobbyist
Plaats reactie