Reparatie Alinco DR 510

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Reparatie Alinco DR 510

Ongelezen bericht door packetpiet »

Het is mooi weer om eens een project uit de shack op te starten. Lekker bij de kachel ben ik bezig met een Alinco DR 510 trx voor 2/70 cm. van 1995, te repareren, die stond hier al een tijd met defekte verlichting. Er komt nog wel ruis uit, maar alle lampjes doen het niet meer.

Na wat zoeken op internet blijkt de leverancier, Doeven uit Drenthe niet meer te bestaan. Daar heb ik hem voor F 999,- gekocht, te duur om zomaar bij het KCA te zetten. Dus zelf de schroevendraaier ter hand genomen.

Bij een eerste inspectie kon ik geen inwendige zekering ontdekken of vreemdgevormde, heet geworden onderdelen.
Een deel is met SMD in elkaar gezet. Nu op zoek naar de service-manual, zelf heb ik die niet maar na een tijd zoeken, ontdekte ik deze op internet in pdf formaat. :D
[attachment=0]DR 510 service manual.PDF[/attachment

wordt vervolgd
Bijlagen
DR 510 service manual.PDF
Servicemanual DR 510
(2.99 MiB) 791 keer gedownload
Laatst gewijzigd door packetpiet op 03 dec 2011, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Reparatie Alinco DR 510

Ongelezen bericht door fred101 »

Begin eerst met de voeding. Meet de voedinhspannimgen en vergelijk ze met het manual en meet met een scoop of goede TRMS meter de rimpel daar op. Zo ja dan heb je ergens rotte elcos. Als je er ziet die bol staan zijn ze eerst verdacht.

Verder kan hij door static op je antenne zijn geneuveld. Daarom koppel ik ze altijd af ( na tweed keer een gesneuvelde set)

Je kan een meetsignaal op de ingang zetten, dan met de scoop dit signaal door de set volgen tot de luidspreker.
Ook kun je testen of TX het nog doet. Doen beide niks dan voeding of TX/RX relais ( of een ander gezamelijk iets als een VCO of LO) doet een van de twee niks dan daar verder zoeken.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: Reparatie Alinco DR 510

Ongelezen bericht door packetpiet »

ik denk, dat ik de oorzaak heb gevonden, een constante stroombron Q5, die de lampjes voedt.
Is echter SMD en krijg ik er niet af, dus nu op zoek naar het printspoortje, wat naar de lampjes gaat en deze onderbreken.
En op zoek naar een ander, Europees IC, wat hetzelfde doet als een 2SA1213SY :?:
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Reparatie Alinco DR 510

Ongelezen bericht door fred101 »

http://www.toshiba.com/taec/components2 ... 6/7554.pdf
Is gewoon een pnp tor. Als je zeker weet dat hij defct is kan je meetal met een hete lucht bout hem verwijderen en anders knijp je hem met een tang voorzichtig tot poeder, trek er de eilandjes niet af. Daarna kun je pootje voor pootje verwijderen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: Reparatie Alinco DR 510

Ongelezen bericht door packetpiet »

Fred, als ik deze Q5 volg naar de andere print, dan kom ik uit bij het volgende IC: uPC1241 http://doc.chipfind.ru/nec/upc1241h.htm. Dat begrijp ik niet helemaal. Dat is een Power amplifier, bedoeld voor car stereo. Wat dat met lampjes te maken heeft...
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Reparatie Alinco DR 510

Ongelezen bericht door fred101 »

Klopt, maar het zit so te zien vast aan pin 8 van je audio versterker ( ik heb nu maar een klein schermpje ( ipad) dus wat lastig lezen met iedere keer moeten uitzoomen) en dat is de powersupply.

Meet eerst of er spanning op de emitter staat. Dat zou het geval moeten zijn aangezien de audioversterker ruist. Die krijgt dus spanning. Meet ook de tor door met de diodepieper van je multimeter, of gewoon de spanning op basis en collector.
Brandt dat ledje ook niet ?

Doet de rest van de set het wel ? Wat is de geschiedenis van de set ? Gebruik je hem gewoon regelmatig en zijn nu de lampen uitgevallen of heb je hem heel lang niet gebruikt, na bv 10 jaar weer aangezet en dezen ze het toen ineens nie meer ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: Reparatie Alinco DR 510

Ongelezen bericht door packetpiet »

Het laatste is het geval, ik heb hem een paar jaar geleden werkend weggezet, toen ik een FT 857D kocht.

Bij het aanzetten gloeit het groene power-LEDje alleen een beetje. Niet 1 lampje doet het nog, die staan paralell, dus in die richting zoek ik. Meten is niet makkelijk, alles is nogal klein.

Piet
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Reparatie Alinco DR 510

Ongelezen bericht door fred101 »

Dan denk ik dat je tor wel goed is, ander gloeide het ledje waarschijnlijk helemaal niet.
Ik denk dat er voeding elcos verrot zijn. Dat gebeurd vaak na lang stil staan. Het electrolyt moet eerst onder spanning het aluminium weer oxideren om een isolator te vormen. Als die spanning er in een keer wordt opgezet gaat er dus DC lek stroom lopen door de elco. Dat is bij opstarten veel enzo beschadig je de elco. Deze blijft dan lekken. Dat resulteert in een flinke rimpelspanning op je voeding rails. Meestal heb je meerdere rails en elk met hun eigen regeling. Kijk eerst waar de audio amp zijn voeding haalt. Zoek die voeding op en meet daar de rimpel en gewone spanning. Kijk ook of je bolstaande elco's ziet en of er geen prut uit gelopen is. Ze mogen ook niet heet worden.

Aan smd meten is wat lastiger maar goed te doen. Als je meter alleen electriciens probes heeft ( stompe punt) kun je ook een meetsnoer maken. Bananen aan de ene kant en een bic balpen aan de andere. Soldeer een naald of bv een verguld pinnetje zoals in lemo connectors, aan de draad, stop dat geheel in de pen met de naald een cm ofzo door de opening.
Lijm die naald vast ( epoxy of hotglue) en doe een stukje krimpkous om de naald zodat er nog 1 mm vrij is. Dan kun je perfect aan smd borden meten. Meet over een weerstand en je ziet of en hoeveel stroom er ergens loopt. Van massa naar eenpunt voor de spanning. Met een TRMS meter kun je de rimpel meten. Beter met een scoop.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: Reparatie Alinco DR 510

Ongelezen bericht door packetpiet »

Het is weer vroeg donker, dus tijd om de Alinco weer af te stoffen en uit elkaar te halen. Het VHF/UHF gedeelte is wel goed, denk ik. Zonder component schema heb ik de draadjes van de voeding van de front (processor) print gevolgd. Deze begint boven de Main switch. Op de print met luidspreker aansluiting ontdek ik een connector. Als ik deze losmaak, staat er gewoon 13,6 V op de print.
Bij het met scherpe meetpennen injecteren van de externe voeding gebeurd er op de processor print (PP). Nu de back-up batterij aan een zijde losgesoldeerd, die zou ook sluiting kunnen geven.
Wat op een connector leek op de PP zijn ingestoken en daarna omgebogen draadjes, waarvan ik de meeste er met een kleine tang uit krijg. Natuurlijk eerst een tekening met draad-kleuren en connector punten gemaakt. :D

Van een paar draadjes braken de klemmetjes af, ik soldeer het kabelboompje er later weer aan.
Nu is het punt om de PP helemaal los te krijgen van de rest van de TRX, de PP zit met kabelboompjes vast. :D
Als alles los is, dan weer prik erop, dan kan ik zien, of het aan de boompjes ligt, misschien zit er wel sluiting in een van de draden. :oops: :oops:

Piet
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: Reparatie Alinco DR 510

Ongelezen bericht door packetpiet »

1 (een) boompje is los, nu is alles dood, als ik er externe prik op zet, er liep blijkbaar nog een lekstroompje door de enige LED. :D
Plaats reactie