NI MH batterij problemen

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

NI MH batterij problemen

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Wie kan me bijpraten .... ik heb problemen met NI-MH oplaadbare batterijen voor de camera . Als voorbeeld heb ik hier 2 stuks Varta "accu's " , nr 5666 . Capaciteit 2100 mAh , dus dat is toch een redelijk flinke capaciteit .
Echter .... na laden met Varta lader , type 57047 ( die pulserend laadt en kijkt naar de toestand van de batterij) geeft de Canon camera aan dat de batterijen moeten worden vervangen . En dat na het laden ! Datzelfde probleem heb ik ook met twee andere batterijen : Duracell 2650 mAh . Ok bij deze geeft de camera na lading aan : batterijen vervangen !
Nu is er bekend dat zelfontlading optreedt maar dan zou na laden de batterij weer goed voor gebruik moeten zijn , nietwaar ?
Ik krijg ze dus niet meer "aan de gang ". De batterijen zijn redelijk jong . Als ik na lading de korsluitstroom meet is die waarde zeer gering . Lager dan 400 mA . :?
Wat kan ik ermee doen ? Weg smeiszen ? Wie o wie weet heir meer van ?
Stef , pa0sjm.
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
PA2EFR
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2009, 14:51
Roepletters: PA2EFR
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: NI MH batterij problemen

Ongelezen bericht door PA2EFR »

Is de lader wel geschikt voor NiMh?
Ik meen dat Nicadladers niet geschikt zijn voor NiMh.
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: NI MH batterij problemen

Ongelezen bericht door pa0sjm »

PA2EFR schreef:Is de lader wel geschikt voor NiMh?
Ik meen dat Nicadladers niet geschikt zijn voor NiMh.
Jawel ... deze lader is speciaal voor NI-MH . Dus .. daar ligt het niet aan .
Ik zag overigens wel ergens een artikel over de zelfontlading van NI-MH accu's . Er schijnen betere batterijen te zijn , zoals Panasonic Infinium of Sanyo Eneloop .
Deze hebben minder last van zelfontlading . ( LSD ) Maar evengoed ... waarom krijg ik de batterijen niet meer " aan de gang "?
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: NI MH batterij problemen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb twee laders, waarvan één met een speciaal conditioneringsprogramma. Deze gaat de accu's dan een aantal keren goed laden en ontladen. Op het display kan ik vervolgens de capaciteit uitlezen. Als de waarde erg afwijkt van de waarde van de accu (erg laag of zeer hoog), dan is de accu erg slecht. De lader kan een zeer hoge capaciteit weergeven als de accu de lading voornamelijk omzet in warmte. Maar als de accu's wel goed zijn, lijkt die lader de accu's ook beter op te laden dan de andere; meer een normale snellader.

Ik heb ook een setje nieuwe accu's gekocht die in ongeveer een maand 75% van de lading verloren zijn. Andere betere accu's kan ik rustig na een paar maanden nog goed gebruiken.

Ik heb nu een nieuw soort batterij gekocht. Vergelijkbaar met de Sanyo Eneloop series: de Recyko van GP. Die verliezen slechts 15% lading als ze een jaar ongebruikt liggen. Panasonic heeft ook een soort. Ideaal omdat je dan altijd een setje volle batterijen bij de hand hebt. Ook zijn ze beter te gebruiken in zuinige apparatuur. Zoals mijn externe flitser, die ik slechts af en toe gebruik. Of een draadloze muis.

Wat er met jouw accu's aan de hand kan wezen weet ik niet. Maar het kan wezen dat de inwendige weerstand erg hoog geworden is, of dat de accu's nauwelijks meer lading opnemen. Het loont zeer de moeite om eens een andere lader te proberen.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: NI MH batterij problemen

Ongelezen bericht door Hobbyist »

pa0sjm schreef:Wie kan me bijpraten .... ik heb problemen met NI-MH oplaadbare batterijen voor de camera . Als voorbeeld heb ik hier 2 stuks Varta "accu's " , nr 5666 . Capaciteit 2100 mAh , dus dat is toch een redelijk flinke capaciteit .
Echter .... na laden met Varta lader , type 57047 ( die pulserend laadt en kijkt naar de toestand van de batterij) geeft de Canon camera aan dat de batterijen moeten worden vervangen . En dat na het laden ! Datzelfde probleem heb ik ook met twee andere batterijen : Duracell 2650 mAh . Ok bij deze geeft de camera na lading aan : batterijen vervangen !
Nu is er bekend dat zelfontlading optreedt maar dan zou na laden de batterij weer goed voor gebruik moeten zijn , nietwaar ?
Ik krijg ze dus niet meer "aan de gang ". De batterijen zijn redelijk jong . Als ik na lading de korsluitstroom meet is die waarde zeer gering . Lager dan 400 mA . :?
Wat kan ik ermee doen ? Weg smeiszen ? Wie o wie weet heir meer van ?
Stef , pa0sjm.
Zover ik weet kun je in een camera en ik neem aan dat jij digitaal bedoeld, niet zomaar oplaadbare batterijen erin stoppen.
Als je de gebruiksaanwijzing van je camera naleest, dan zul je zien, dat het gebruik van oplaadbare batterijen ontraden word, daar ze sneller leeglopen dan gewone batterijen.
De structuur van de oplaadbare batterij is heel anders dan de gewone.
Dan heb je natuurlijk ook nog kwaliteit onder die oplaadbare batterijen, maar desalniettemin is het niet raadzaam om dit te gebruiken, de Fabrikant vermeld niet voor niets dat je gewone batterijen moet gebruiken.
Met oplaadbare batterijen in je camera loop je de kans dat die batterijen gaan lekken en je camera instaking gaat.
Stel dat jouw camera wel geschikt zou zijn voor oplaadbare batterijen; of dit zo is, staat in je gebruiksaanwijzing, dan nog hangt het af wat de capaciteit van de camera aan kan.
Stel dat het geheugen van de camera maar 1500 mh aan kan en je stopt oplaadbare batterijen van bijv. 2100 mh in, het geheugen van de camera leest dit verkeerd en zegd, ho bekijk het maar, ik beoordeel dit als leeg, maar goed oke, ik waag te betwijfelen of jouw camera geschikt is voor oplaadbare batterijen.
Nogmaals, sla je gebruiksaanwijzing erop na of zoek enige informatie op Internet, misschien dat er inmiddels aanvullende informatie voor jouw gebruiksaanwijzing c.q. camera erbij gekomen is, je kan nooit weten.
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: NI MH batterij problemen

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat ligt helemaal aan je camera. In een Nikon L100 kun je in het menu instellen wat je gebruikt oplaadbaar of gewoon. Doe je dat niet dan krijg je inderdaad dat de camera denkt dat de batterijen sneller leeg zijn. Dat heeft volgens mij niks met de hoeveelheid mA te maken maar met de andere celspanning. (1,5 tov 1,2V)

Er is batterijhouder voor de Nikon D300s waar je oplaadbare penlights of gewone batterijen in mag doen (niet tegelijk door elkaar natuurlijk)

Stef, er zit tegenwoordig nogal verschil tussen het ene merk cel en het andere. Ook tussen laders. Mijn vrouw had een keer een lader gekocht welke goed uit een test van de consumentenbond kwam. Deze pompte de accu's in een uur of twee vol en daarna waren ze bijna 50 graden. Dat is niet echt gezond. Mijn schoonmoeder had een speciale voor haar camera gekocht. Die brengt ze mee omdat hij het niet meer deed. De accu's waren er in leeg gelopen nadat ze hem per ongeluk nog een keer aan deed. Die laadde met 1A en dat gedurende een uur, of de cel nu vol of leeg was.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: NI MH batterij problemen

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Eerst evenn naar de hobbyist .. met dank en alle respect ... ik snap totaal niet wat de capaciteit van de batterij te maken heeft met het geheugen van de camera ! Daarbij het lekken van batterijen .... dat heeft niets van doen met mijn probleem ! Dit kan ook bij gewone batterijen voorkomen ... ik zie niet in waarom oplaadbare batterijen 9 NI-Mh ) hier meer last van zouden hebben dan gewone cellen .Ik meen dat het lekken van batterijen door verbeterde constructie toch wel enigszins achterhaald is . Verder zegt de Gebruikershandleiding van de Canon Power Shot A520 niets speciaals over oplaadbare batterijen , men wijst wel op juiste laders voor NI-Mh batterijen . Maar er hoeft niets ingesteld te worden .
Maar het allerbelangrijkste is ... dit verschijnsel ( vervang batterijen ) komt bij mij dus voor bij 4 cellen ... twee andere NI-Mh batterijen werken nog altijd goed . Dus ... het ligt niet aan camera of instellingen maar geheel aan de betreffende cellen .
Komt bij dat ik via Varta een min of meer professionele lader heb verkregen ... dit na mijn opmerkingen over een andere lader , dat eigenlijk eerst moet worden " gekeken " hoe de conditie is van de cellen die worden geladen . En .... dat doet mijn lader dus perfect . Ook wordt er pulserend geladen . Steeds wordt de conditie getoond tijdens het laadproces .. dus dat kan niet de oorzaak zijn van problemen ermee .
gr. Stef .
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: NI MH batterij problemen

Ongelezen bericht door pa0sjm »

fred101 schreef:Dat ligt helemaal aan je camera. In een Nikon L100 kun je in het menu instellen wat je gebruikt oplaadbaar of gewoon. Doe je dat niet dan krijg je inderdaad dat de camera denkt dat de batterijen sneller leeg zijn. Dat heeft volgens mij niks met de hoeveelheid mA te maken maar met de andere celspanning. (1,5 tov 1,2V)

Er is batterijhouder voor de Nikon D300s waar je oplaadbare penlights of gewone batterijen in mag doen (niet tegelijk door elkaar natuurlijk)

Stef, er zit tegenwoordig nogal verschil tussen het ene merk cel en het andere. Ook tussen laders. Mijn vrouw had een keer een lader gekocht welke goed uit een test van de consumentenbond kwam. Deze pompte de accu's in een uur of twee vol en daarna waren ze bijna 50 graden. Dat is niet echt gezond. Mijn schoonmoeder had een speciale voor haar camera gekocht. Die brengt ze mee omdat hij het niet meer deed. De accu's waren er in leeg gelopen nadat ze hem per ongeluk nog een keer aan deed. Die laadde met 1A en dat gedurende een uur, of de cel nu vol of leeg was.

Fred
Dag Fred .. ik heb wel ontdekt dat er NI-Mh accu's zijn met een lage zelf ontlading . ( LSD ) Zoals die van Sanyio ( goed geschreven ? )
Mijn camera , Canon Power Shot zegt in de gebruikershandleiding NIETS over instellingen voor oplaadbare batterijen . Alleen over het gebruik van een lader , verder lullen ze nog over het toepassen van de Canon AA NI-MH batterijen en de hiervoor bestemde oplader !! Nu heb ik een " betere " lader van Varta welke de conditie meet van de te laden accu's en dan het programma daar naar aanpast .
wat kan ik nog meer doen ... het gaat erom dat ik dit probleem dus NIET met alle batterijen heb , maar met 4 stuks . Twee andere werken uitskend . Daarbij ... die andere hebben het ook erg lange tijd gewoon goed gedaan .
Dus .... ik weet het even niet ..
gr . Stef , pa0sjm
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: NI MH batterij problemen

Ongelezen bericht door fred101 »

Wat ik wel eens doe bij nicads, en ook wel eens bij een niMH heb gedaan was "zappen"
Een dikke (10.000uF/43V)elco in een keer ontladen over de cel. Soms doet hij daarna niks meer, maar ach hij was toch al niet goed meer en soms is hij weer goed.

Wat slecht is voor cellen is dat ze in serie worden geladen als er een slechte tussen zit. Ook in gebruik trouwens, zo'n ding kan zelfs ompolen. Er vindt een chemisch proces plaats bij laden waar kristallen worden gevormd. Bij snelladen worden dat grote kristallen en bij zelf ontladen worden ze niet voldoende terug omgezet. Bij niet ver genoeg leegmaken word de oudste laag te stabiel. Zo'n lader als die van Tjalling reconditioneert. Dat is goed. Meestal een soort laad en ontlaad cyclus. Dat kan je natuurlijk ook zelf proberen. Maar niet elk type accu mag even diep ontladen worden. Bij zappen "brandt" je die te grote en te stabiele kristallen weer weg. Worden kristallen te groot dan prikken ze door de isolator.

Die varta, is dat zo'n gele ? Die is goed, tenminste volgens mij vrouw die zegt dat ik dat zei nadat ik hem een keer heb gemeten. Ik wist dat ik een slecht geheugen had maar... :crybaby:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: NI MH batterij problemen

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Dat aansluiten op een vette elco kan erg link zijn , Fred . De zekeringdraad in de batterij kan doorbranden en dan kan die meteen weg . Ik heb wel eens een stroomstoot van enkele amperes geprobeerd . Helpt dus niet . In dit geval gaat het om Varta batterijen ( groen ) van 2100 mA/h .
De 2 Hema batterijen ( 2500 mA/h ) blijven het prima doen . Dat heeft niets te maken met de iets grotere capaciteit . Want dit probleem was er eerder niet en ik gebruikte beide types batterijen .
Zou dan het gebruik van LSD ( low self discharge ) batterijen de oplossing zijn ? Zoals Sanyo Eneloop of Panasonic Infinium ?
Maar ... waar koop je deze ? Ik ben er nog niet uit . De lader wordt professioneel genoemd . Varta lader type 57047 . Met led indicatie wordt de toestand van de batterijen aangegeven . De lader werkt pulserend .
Of ... toch naar de Hema's kopen ?
73 , Stef
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: NI MH batterij problemen

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat klopt. Het is link en je cel kan overlijden. Maar als de cel nu ook onbruikbaar is heb je niets te verliezen.
Mijn camera heeft een soort accu geheugen. De accu moet er eerst een aantal keer in voor hij de juiste indicatie geeft maar daar gaan speciale packs in
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: NI MH batterij problemen

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Onderwerp is , wat mij betreft , voldoende behandeld en dus gesloten.
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gesloten