Coax stubfilters voor HF

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Coax stubfilters voor HF

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Al enige tijd heb ik bandfilters op mijn verlanglijstje staan voor de HF-banden. Zeker bij de PACC contest gaan we hier veel plezier van hebben, omdat we anders elkaars ontvangers dichtdrukken.

Ik heb gekozen voor het ontwerp van K1TTT, op basis van coax stubs (zie http://www.k1ttt.net/technote/k2trstub.html). De constructie is eenvoudig, en met RG213 kunnen ze aardig wat vermogen weerstaan. Verder is het "proven technology", want vele contestgroepen hebben deze filters in gebruik (bijv. PI4DEC, PI4CC).

Na het monteren van de PL-chassisdelen in de deksel verbind je deze met een dikke koperen draad. Hieraan bevestig je de kern(en) van de coax stub(s). De mantel(s) van de stub(s) heb ik voorzien van een oogje en onder een van de moeren van de chassisdelen vastgezet. De iets te lang afgeknipte stubs heb ik met de MiniVNA goed op maat gemaakt. Ik merkte bij het eerste filter wel dat de frequenties iets verschuiven als je de stubs in het blik stopt. Opgerold is de elektrische lengte blijkbaar net ietsje korter.

De eerste twee filters heb ik nu klaar. Ik heb de doorlaatkarakteristiek samen met de betreffende band en enkele meetwaarden op een stickervel geprint, deze op het blik geplakt, en daar nog boeklon overheen om de afdruk te beschermen (handig als je ze buiten gebruikt, bijvoorbeeld tijdens velddagen).

73,
Ernest PA3HCM
De eerste twee filters zijn klaar
De eerste twee filters zijn klaar
Doorlaatkarakteristiek van het 20m bandfilter
Doorlaatkarakteristiek van het 20m bandfilter
Doorlaatkarakteristiek van het 40m bandfilter
Doorlaatkarakteristiek van het 40m bandfilter
Plaats reactie