dualgate mosfet meten

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

dualgate mosfet meten

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Ik snap er nu geen bal meer van ... in een voorversterkertje voor 2 meter welk ik heb gemaakt met een mosfet ( 40673 ) heb ik het volgende probleem ... de drain wordt via een parallel kring gevoed . Nu wilde ik die kring dippen om de res.freq. te bepalen en .... totaal geen dip te vinden . De drain wordt gevoed via een ontkoppelde RFc en de parallelkring .
Nu ging ik met een ohmmeter meten en nu blijkt de bovenkant van de kring ( drain ) een sluiting naar aarde te meten ???? Hoe kan dit ? Ik heb de fet eruit gesoldeerd en gewoon direct ohms gemeten tussen drain en source >>> nagenoeg 0 ohm ! dat kan toch niet waar zijn ? Andere fet gepakt ... hetzelfde ! Is dit normaal ? Kan ik me niet voorstellen .
Vraag .... hoe kan ik evt. met de ohmmeter een dualgate mosfet doormeten op goed of stuk ?
Want nu snap ik er even niks meer van . Dat verklaart dus wel dat ik geen res.freq. van die kring kan meten omdat deze kennelijk wordt kortgesloten . Of ... niet soms ?
Graag hulp in dit geval . dank dank .... !! Stef , pa0sjm
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: dualgate mosfet meten

Ongelezen bericht door fred101 »

Heb je een stuk schema ? Als je de FET eruit haalt meet je dan nog steeds kortsluiting op de plaats waar de drain zat. De kortsluiting kan natuurlijk ook boven de drain zitten.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: dualgate mosfet meten

Ongelezen bericht door pa0sjm »

fred101 schreef:Heb je een stuk schema ? Als je de FET eruit haalt meet je dan nog steeds kortsluiting op de plaats waar de drain zat. De kortsluiting kan natuurlijk ook boven de drain zitten.
Fred , als de led eruit is , meet ik geen sluiting en kan ik de kring goed dippen . Het is een spoel via een RFC ( ontkoppeld ) vanaf 12 V naar de drain . De trimmer zit ook aan de drain en andere kant aan massa .
Nu blijkt dat ohms meten van een fet niet goed gaat ... zeker niet met de gates open .
Door beide gates negatief te maken ( beide aan elkaar ) verdwijnt de "sluiting" tussen D en S . Tenminste bij een goede fet .
Bij het exemplaar welke ik in de print had , bleef de sluiting aanwezig >> dus fet stuk .. hi !
Bedankt voor je meedenken .
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: dualgate mosfet meten

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Sorry Fred ... i.p.v. de LED eruit moet dat natuurlijk zijn : FET eruit , hi !
73 , Stef
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Plaats reactie