Alternatieve microfoon op set met audioapparatuur

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Alternatieve microfoon op set met audioapparatuur

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb mijzelf onlangs een audiomixer en audiocompressor cadeau gedaan en had ineens het idee om te kijken wat er gebeurt als ik dat spulletje aansluit op de set. Natuurlijk niet om muziek te draaien, wat denk je wel! :lol:

Nee, met een normale (zang/spraak)microfoon op het mengpaneel, met als mogelijkheid de tonen te regelen en dat via de compressor aanbieden met een verzwakker aan de microfooningang van de FT-897D. Gewoon om eens te horen of dat mooi klinkt en om te bekijken of deze configuratie een heftige compressie kan veroorzaken op SSB, zonder de boel te oversturen. Dit spul is in hoofdzaak gemaakt voor muziek en spraak van 20Hz-20kHz, dus de klank op een smalbandige toepassing zou mij benieuwen.

Afbeelding De mixer en de compressor

Dus aansluiten maar! Microfoon in mixer, mixer aan compressor en dat via een verzwakker (potmeter en weerstandje) aan de mic ingang van de 897. PTT schakelen met een schakelaartje en gaan met die banaan; resultaat:

Audio! maar eeh... met een dikke BROM!! :evil: En het audio mocht nog wel wat verder verzwakt worden met ongeveer 20dB, want de mic-gain moest, ondanks de verzwakking met de potmeter, bijna helemaal omlaag. Ik bied het namelijk op line-niveau aan.

De brom is ook niet zo vreemd. Ik hang verschillende massa's aan elkaar en dat kan vragen om problemen zijn.

Ik moest een galvanische scheiding maken met een trafootje... en die had ik niet zo snel voor handen... althans... Even in de junk-box gekeken en daar lag nog een trafootje uit een wekkerradio. Geen idee of dat zou werken, maar de verhouding tussen primair en secundair was wel goed (220v-9v). Maar wat zou dat doen met een audiosignaal? En wat is de impedantie? mmm ... Wist ik niet, dus aansluiten maar!

Afbeelding Microfoon en schakeling in conceptopstelling

Nou zul je wel denken, dat gaat niets worden RQM! Jij met je prutsprojecten! haha, jawel hoor! Geen brom, niveau was ook gelijk wat lager en de klank wist ik dus niet. Dus dan maar eens een rapportje vragen. Compressor nog maar even op bypass laten, mic-gain goed instellen en Vic PA0VIC roepen op PI2NOS. Vic is de rode pet op de repeater :D en kan goed de verstaanbaarheid beoordelen.

Zonder iets verder aan de toonregeling te doen klonk het eigenlijk gelijk al goed! Compressor eens licht aanzetten en het bleef goed! Zelfs ondanks dit een FM verbinding was. Daarna zijn we naar SSB gegaan op 2m en er kwamen al spoedig nog enkele stations bij. Ook daar klonk het audio goed en kon ik wat spelen met de compressor.

Zo kan ik nu alle nodige parameters instellen, zoals attack, release, gain en aan de uitgang van de compressor zit nog een limiter, die ik gebruik om de ALC regeling wat te ontzien in de set. Er zit ook nog een expander/gate in, die ik kan gebruiken om de opgetrokken ruisdelen tussen mijn woorden wat af te zwakken.

Afbeelding Schema van het geheel

Nou kan ik nog wat met de toonregeling doen op de mixer en kan ik wat testen met verschillende microfoons. Er zijn wel meer personen die op deze manier werken op SSB, soms met een compleet audiorack wat niet zou misstaan in een studio! Maar die mensen gebruiken ook wat bredere SSB filters om de kwaliteit voorop te stellen. Zo ver wil ik niet gaan, want ik hecht veel waarde aan de selectiviteit van mijn 2,3kHz filter.

Ik zal binnenkort wat verbindingen maken op de HF banden en als het wat is, kan ik het vaker gebruiken. Dan nog een mooi bakje er omheen.
Plaats reactie