6 volt acculader

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
pd4tax
.
.
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 nov 2008, 20:02
Locatie: Nijmegen

6 volt acculader

Ongelezen bericht door pd4tax »

Medehobbysten,

Naast deze mooie hobby heb ik nog een liefde: mijn oldtimerbrommer. Nu wil ik volgend jaar een week of zo rond gaan trekken door een deel van Nederland, en mijn porto gaat mee. Ik denk er aan om een 6 volt accu mee te nemen en ik wil hem opladen met de spanning die het spoeltje van mijn puchblokje levert. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik denk dat er iets van een laadbeveiliging tussen moet. Want zo zonder meer op de draden aansluiten dat zal niet de bedoeling zijn.
73 Ger pd4tax
Mijn naam is Taxie en ik weet nergens van!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: 6 volt acculader

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb al heel lang niet meer aan brommers gewerkt maar heeft zo'n puch niet een wisselstroomspoel. In dat geval moet je de boel gelijkrichten en er iets tussen zetten wat de stroom begrenst en de spanning niet te hoog laat oplopen. Is een zonnecel ladertje niet een makkelijkere optie. Je zult tijdens het rijden je porto toch niet kunnen gebruiken vermoed ik. (storing van zo'n tweetakt)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pd4tax
.
.
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 nov 2008, 20:02
Locatie: Nijmegen

Re: 6 volt acculader

Ongelezen bericht door pd4tax »

Fred, misschien is dit een betere optie, want koud de accu op een spoel aansluiten en onbeschermd spanning op de brommer te laten staan vind ik eng.
ger
Mijn naam is Taxie en ik weet nergens van!
Plaats reactie