leds stuk in buitenlamp

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
pa0sjm
.
.
Roepletters: pa0sjm

leds stuk in buitenlamp

Ongelezen bericht door pa0sjm » 23 mar 2017, 20:33

Beste mensen , een vreemd probleem. Ik heb een buitenlamp met bewegingssensor en die lamp is voorzien van een print met daarop 60 leds in serie. De netspanning, geschakeld door de sensor komt aan op een brugcel. Deze is via een seriecondensator ( met daarover een weerstand parallel) op 225 V aangesloten. De uitgang van de brugcel gaat naar een elco ( 4,7uF 400 V) waaraan een weerstand ( 56 kOhm) parallel is geschakeld. De + van de schakeling gaat dan via een kleine serieweerstand naar de ledprint. Waarvan de kathode van de laatste led aan de - (min) van de brugcel is verbonden. Deze lamp voldoet (voldeed) altijd prima tot op een gegeven moment het duister blijft. Dan blijkt dat er een ( of meer ) leds onderbroken is (zijn).
Vraag ... hoe kan dit gebeuren als ik opmerk dat de gelijkspanning op de ledprint 190 Volt is en .. er loopt (bij goede leds) een stroom van 13 mA. Dat zijn toch keurige waarden en helemaal vreemd is dat er nu meerdere (3) leds stuk waren. Lijkt mij dat bij een serieschakeling één defecte led al zou voorkomen dat er meer stuk gaan. Ik snap dit niet , er was iemand die opmerkte dat misschien een piekspanning op het lichtnet over de seriecondensator de reden van het probleem zou kunnen zijn.
Nou , dat lijkt me moeilijk te achterhalen en ... dan zou dat toch een ontwerpfout zijn van deze lamp? Wat kan ik daar nu aan doen? Lange tijd blijft de lamp goed en dan ineens weer dit probleem. Paar nieuwe leds erin en maar weer afwachten hoe lang het goed gaat. Nog een vraag ... de leds zijn 5 mm heldere leds met nergens een of andere type aanduiding. Hoe kan ik leds bestellen als ik alleen weet dat ze veel licht geven, hi ? Graag reactie.
Stef pa0sjm
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .

Plaats reactie