Radiozendamateurisme? Wat is dat eigenlijk?

Voor als je het niet in een andere rubriek kwijt kunt
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Radiozendamateurisme? Wat is dat eigenlijk?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dit forum kent veel lezers, die hier via een zoekmachine, of en link terecht zijn gekomen. Sommigen daarvan weten waarschijnlijk nog niet zo goed wat onze hobby nou precies inhoudt. Bij deze een oproep aan de rasechte radiozendamateurs om te reageren op dit bericht. Je kunt dan jouw visie geven op wat radiozendamateurisme nu echt inhoudt. Ook lezers die nooit wat schrijven, krijgen nu een uitgelezen kans om hun ware passie in schrift te verwoorden! Dus reageer snel! Ook als je het niet eens bent met iets.

Ik ga eens beginnen met wat radiozendamateurisme niet is...:
- We draaien geen muziek op de omroep band, ook niet daarbuiten
- We hebben geen bakkies
- We zijn geen piraten
- Het is niet illegaal
- Het woord amateur slaat niet specifiek op "beginner" of "onervaren", maar op het feit dat het om een hobby gaat, hoe ervaren deze zendamateur ook is.

Synoniemen voor radiozendamateur:
- Zendamateur
- Radioamateur (hoewel dit verward kan worden met mensen die radio's verzamelen en restaureren)
- HAM
- En vast nog wel meer, die later ter tafel komen...

Deze hobby heeft vele mogelijkheden en een ieder geeft daar op zijn eigen manier invulling aan. Dat hangt natuurlijk van je interesse af binnen deze hobby. Maar in grote lijnen gaat de interesse uit naar radiozenders en/of ontvangers. Of zoals het Agentschap Telecom zelf verwoord: "Radiozendamateurs experimenteren met radiofrequenties om verbindingen te maken met andere zendamateurs over de hele wereld". Als je zelf wilt zenden op de door de overheid toegewezen frequentiebanden, speciaal voor radiozendamateurs, moet je beschikken over de vereiste technische kennis. Ook moet je weten welke regels er gelden bij nationaal en internationaal radioverkeer. Daar moet je een examen (toetsing door het Agentschap Telecom) voor doen om te bewijzen dat je bekwaam bent voor het doen van "experimenteel radio-onderzoek" met zendapparatuur. Voor alleen ontvangen hoef je geen examen te doen (luisteramateur). Iedere zendamateur krijgt een roepnaam/roepletters toegewezen door Agentschap Telecom (overheid), ter identificatie tijdens je uitzendingen. Luisteramateurs kunnen niet zulke roepletters krijgen. Wel kunnen zij lid worden van een vereniging voor radiozendamateurs (VERON of de VRZA). Daar krijgen ze een uniek nummer ter identificatie. Dit nummer kunnen ze gebruiken om QSL kaarten te versturen.

:super: Link: meer over de VERON en VRZA (interne link)
:super: Link: meer over QSL kaarten! (interne link)

Agentschap Telecom? Wat is dat?
Agentschap Telecom is onderdeel van het ministerie van Economische Zaken. Klik hier (shift-klik) voor meer uitleg op hun eigen site.
logo-red.gif
logo-red.gif (1.3 KiB) 7154 keer bekeken
Toepassingen binnen deze hobby
Er zijn verschillende toepassingen binnen deze hobby. In ieder geval niet muziek draaien op bijvoorbeeld de FM band, want dat zijn zendpiraten (al noemen ze zich ten onrechte ook wel eens zendamateur). Maar wel: zelf zenders of toebehoren bouwen of modificeren om verbindingen met andere zendamateurs mee te maken, een kant en klaar zendapparaat gebruiken om verbindingen mee te maken en te praten over bijvoorbeeld radiotechniek; zelf antennes bouwen, of modificeren; DX verbindingen maken (buitenlandse stations werken, vaak op zoek naar speciale landen of gebieden); contesten (het maken van zoveel mogelijk specifieke verbindingen voor een wedstrijd of erkenning); CW (morsecode) verbindingen maken; digitale dataoverdracht via de ether (bijvoorbeeld packet radio, PSK31, APRS, RTTY, etc; Amateurtelevisie (ATV, of DATV); Amateursatellieten werken; moonbouncing; gewoon gezellig met andere zendamateurs praten over gemeenschappelijke interesses; met (oude) legerapparatuur werken; computertoepassingen en internet combineren met zendamateurisme, etc etc. De meeste zendamateurs zijn in ieder geval geïnteresseerd in elektronica en radiotechniek.
Antennes bouwen
Antennes bouwen
antennes_bouwen.jpg (42.55 KiB) 7154 keer bekeken
Tot slot...
Ik kan niet alles van deze hobby opsommen natuurlijk. Dan zou ik daarvoor alleen al een complete website moeten opzetten. Ik zou zeggen, gooi maar eens wat zoektermen in je zoekmachine en er komt genoeg informatie tevoorschijn. Het is nu aan de andere zendamateurs om bovenstaande termen uit te leggen, of wat toe te voegen aan deze tekst. Heb je nog vragen? Stel ze hier gerust! Ik zal van tijd tot tijd deze tekst gaan uitbreiden en leuke foto's toevoegen.
Ruub2
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2011, 23:22

Re: Radiozendamateurisme? Wat is dat eigenlijk?

Ongelezen bericht door Ruub2 »

Goeienavond,
Ik ben Ruben, 20 jaar oud en sinds kort groeit mijn interesse in het zendamateurisme.
Ik zit al een aantal jaar bij het zeekadettenkorps in maassluis en daar staan ook een paar van die kasten ( nogal oud, heb echt geen idee wat het is/hoe het werkt).
Nou heb ik een beetje door t internet zitten graven en mij lijkt zo'n Novice licentie wel wat. maar waar begin ik?

En weet iemand of Dhr. Barendrecht (PA3DSJ) actief is op dit forum?

alvast bedankt, 73
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Radiozendamateurisme? Wat is dat eigenlijk?

Ongelezen bericht door rbeckers »

Hallo Ruben,

mbt N licentie zie bijvoorbeeld: http://www.pa0vro.nl/

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Radiozendamateurisme? Wat is dat eigenlijk?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hallo Ruben,

Allereerst welkom hier!
Om te beginnen met PA3DSJ: die heb ik onder die roepletters niet in het ledenbestand gevonden op Hamforum.nl en Zendamateur.com. Het is mij niet bekend of hij onder een andere naam actief is. Via Google zag ik zijn roepletters ("call") wel voorbij komen op andere sites. Ik zie dat hij actief is bij wedstrijd evenementen, waarbij je zoveel mogelijk verbindingen moet maken met andere amateurs, waarbij speciale verbindingen je meer punten opleveren. Het Lighthouse weekend bijvoorbeeld, is leuk omdat ze vanaf vuurtorens verbinding maken.

Goed, even terugkomen op je novice. Voor zendamateurs, maar ook luisteramateurs en aankomende geïnteresseerden, zijn landelijke verenigingen opgericht. Deze landelijke verenigingen hebben weer regionale afdelingen, waar je naartoe kunt voor een gezellige avond, een lezing of wat ze ook maar organiseren. Ik kan je zeker eens adviseren, om tijdens zo'n avond binnen te lopen. Als je het leuk vindt, kun je bijvoorbeeld lid worden.

Je hebt de keuze tussen de Veron en de VRZA. Als je wat rondklikt op hun sites, zou je al een redelijk beeld moeten kunnen krijgen van deze hobby en wat je moet doen voor Novice.

Klik ook eens hier: http://www.veron.nl/beginners/tour.html

Blijf je met vragen zitten? Stel ze gerust hier!
Succes!
Plaats reactie