Oproep aan alle N amateurs !

Voor als je het niet in een andere rubriek kwijt kunt
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Oproep aan alle N amateurs !

Ongelezen bericht door pe1br »

Ik heb dit jaar een VR voorstel ingediend Bij onze lokale Veron afdeling (A40 Twente).

Wij verzoeken het HB zich sterk te maken bij het Agentschap telecom om een deel van de 23 cm band vrij te geven voor amateur TV door N amateurs.

Dit voorstel is bij ons in de afdeling aangenomen en nu is het aan jullie.
Deze maand worden alle voorstellen van de diverse afdelingen op jou afdeling behandeld en kan er gestemd worden.
Kijk in de agenda van je lokale afdeling, zorg dat je er bent laat je stem horen.
Bij ons in de afdeling is de gemiddelde opkomst onder de 25 dus met 13 N amateurs heb je al een meerderheid van de stemmen.
Met een beetje goodwill van je college F amateurs kom je waarschijnlijk nog hoger uit.


Toelichting van het VR voorstel:
Onder de N amateurs zijn een groot aantal startende ATV gebruikers die op moment noodgedwongen gebruik
maken van de 70 cm band omdat er geen andere band beschikbaar is binnen de N registratie waar een breedband
ATV signaal mogelijk is. Door recente ontwikkelingen in de 70 cm band is deze band minder geschikt voor deze
toepassing.
Er zijn recentelijk meerdere gevallen bekend van ATV-ers waarvan de buren klagen dat draadloze
afstandsbedieningen niet meer functioneren (433 MHz). In een van deze gevallen is het zelfs zo ver gegaan dat er
door het AT een zendbeperking is opgelegd omdat het maatschappelijk belang hier zwaarder weegt dan de
rechten van de zendamateur.
Daarbij zijn er op moment veel ontwikkelingen omtrent DMR en D-star waarvoor door het hele land repeater
frequenties worden uitgegeven rond de 438 MHz. Wanneer ATV amateurs klagen bij het AT over storing van
digitale repeaters is de standaard reactie dat AT hier toestemming voor heeft gegeven en dat de amateur er voor
moet zorgen dat hij geen storing veroorzaakt op de repeater frequentie (de repeater krijgt hier dus voorrang op
de betreffende amateur).
Door de grote bandbreedte (+/- 7MHz) van een ATV signaal is het praktisch niet meer mogelijk geen storing te
veroorzaken laat staan storingsvrij te ontvangen in de 70cm band.
In de 23 cm band is veel meer ruimte beschikbaar (1240 tot 1300 MHz waarvan 1243.250 tot 1260 en 1272 tot
1290.994 in het bandplan voor ATV) zodat de diverse diensten hier beter naast elkaar kunnen bestaan. Tevens is
het ook voor de N amateur tegenwoordig geen probleem om ook op deze band QRV te zijn, er zijn kant en klare
modules beschikbaar op het internet en bij diverse amateur radio shops.
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: Oproep aan alle N amateurs !

Ongelezen bericht door pb1sam »

Vroegâh moest je gewoon je C-licentie halen om op 23cm uit te komen.
Waarom zou dat nu opeens moeten veranderen?
Ik mag met mijn B-rijbewijs ook geen vrachtwagen besturen,
ook al zou ik dat misschien graag willen.
PE2CH

Re: Oproep aan alle N amateurs !

Ongelezen bericht door PE2CH »

Op hamnieuws staat dit bericht ook al met "slechts" 122 reacties daarop.
En daar staan goede argumenten tussen waarom dit voorstel niet deugd.
Voor N-amateurs is het geen enkel probleem om met ATV op 70cm actief te kunnen zijn, zonder andere gebruikers te storen. Namelijk met D-ATV is dat geen enkel probleem op 70cm. Maar dat is kennelijk tegen dovemansoren gericht :(
pe1br schreef:Tevens is het ook voor de N amateur tegenwoordig geen probleem om ook op deze band QRV te zijn, er zijn kant en klare modules beschikbaar op het internet en bij diverse amateur radio shops.
Wat een onzinnige uitspraak. Het slechtste argument wat ik ooit ben tegen gekomen om iets voor elkaar te krijgen.
Plaats reactie