Voeding

Voor als je het niet in een andere rubriek kwijt kunt
Geert
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2010, 10:26
Locatie: Drenthe

Voeding

Ongelezen bericht door Geert »

Beste Fred, ik heb een voeding gekocht, waarvan men zei dat "ie" goed was, bij het goed dus.
Over het algemeen verkopen ze goed spul, deze voeding instelbaar van 3 naar twaalf volt koste mij geen drol.
Maaaarrrr! ik sloot hem aan op mijn Sony sw 7600, en poef, zei het toestel.
Volt 6 en polari ook goed.
VIER weken garantie op de voeding, getest, en goed.
Dus de zaak maar eens doorgemeten, en wat blijkt, 18.6 volt op alle uitgangen.
Als je de polariteit nu goed zet of niet, als je de spanning op 12, of drie zet, het blijft 18.6 volt.
Mijn Sony uit elkaar gehaald, speaker spoel zwart, en ingang naar de print plaat ook niet koosjer.
Ik heb het voor gelegd aan de heren, en zij deden alleen een stekker test. (steker)
Meten dus niet door, ik meet altijd alles wel door, maar nu niet ivm de sticker getest en goed 4 weken garantie.
Ik moest mijn Sony achter laten, opdat zij hem zouden repareren, de speaker heb ik verwijderd, maar kon hem desgevraagd tonen.
Voor de vakantie wil ik wel weer een wereld ontvanger hebben, beste fred101, wat denk jij, als god van de technische knutselaars, is dit een dood geboren kindje ?
vriendelijke groet,
Geert
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Voeding

Ongelezen bericht door fred101 »

http://radiointel.net/radio-receiver-reviews-info/

Op deze site staat veel info over wereldontvangers. Ook een heel stuk over de sony 7600 serie. Er zijn van deze ontvanger waarschijnlijk wel schema's te vinden.

Ik kan je verhaal niet goed volgen.
waarvan men zei dat "ie" goed was, bij het goed dus
Is hier wat text weggevallen ?
Ik kan dus zo niet inschatten of ze dit kunnen repareren. Ik zou een schema moeten hebben om in te kunnen schatten wat er defect is. Meestal kan analoge electronica nog al wat overspanning aan maar 3x de spanning is wel veel. Waarschijnlijk zal er een elco zijn gesneuveld waardoor er kortsluiting ontstaat, te veel stroom loopt en er zijn ontwerpen waarbij de voedingspanning via de luidspeaker naar de versterker loopt. Daar loopt dan ook de kortsluitstroom doorheen. Ik heb nog een icf-sw11 liggen. Die lijkt er op, alleen zilverkleurig. Daar zijn de batterijtjes van leeggelopen maar hij doet het volgens mij nog wel. Misschien bruikbaar voor de onderdelen om de jouwe te repareren. Ik heb tegenwoordig een digitale sony met ssb voor vakanties (maar meestal neem ik een HF set mee)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Geert
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2010, 10:26
Locatie: Drenthe

Re: Voeding

Ongelezen bericht door Geert »

Hallo Fred101

Met het goed bedoel ik de kringloop winkel, als knutselaar kun je daar veel onderdelen weg halen voor een habbekrats 8)
Ik heb meer hobby,s en dan kunnen de uitgaven flink oplopen.
Deze Sony ICF-SW7600 heeft ssb en is een van de betere ontvangers, is ook menigmaal als de beste getest, en dan niet alleen door kassa of andere omroep prog: maar ook wereld omroepen, waarvan de Nederlandse wereld omroep er een van is.
Dus je begrijpt dat ik er teleurgesteld ben.
Ik begrijp best dat zo,n zaak niet overal verstand van heeft, meet apparatuur is duur, maar je mag toch verwachten dat een eenvoudige voeding waar op staat, en daar gaat het mij nu om, 4 weken garantie, en getest, ik kreeg ook gelijk mijn aankoop bedrag terug , de hele 2 euro ! :clap: tenslotte hebben ze twee stickers, een met (niet getest / geen garantie)
en een met (getest, en goed, vier weken garantie)
Dan nog iets voor de rest van de lezers die niet weten waar de kringloop winkels zijn ( Het Goed ) in ieder gehucht zijn deze winkels.
Ongelooflijk en waar, ik heb er een Philips FR-951 van de 900 serie weg voor vier euro , er stond op de sticker, voor de knutselaar, geen garantie, geen kras, niets van dat alles, Dat was dus een stekker test die voor mij als klassiek liefhebber zeer goed uitpakte.
Dus, nu benieuwd hoe zij dit gaan oplossen.(De Sony)
Geert
Philips.doc
(322.5 KiB) 440 keer gedownload
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Voeding

Ongelezen bericht door fred101 »

OK, ken ik niet, wij hebben jammer genoeg geen kringloop hier in de buurt zover ik weet. Bij de stort zag ik een keer wat printplaten met bruikbaar spul liggen maar ik mocht ze niet meenemen.

Als ze zoiets simpels als een voeding niet goed kunnen testen ben ik bang dat een ssb ontvanger repareren wel eens lastig zou kunnen worden. Is het smd of klassiek gebouwd ? Heb je een schema of foto van de binnenkant ?

Ik heb ook wat van die adaptertjes maar daarmee is het net zo gesteld, onbelast in elke stand de zelfde spanning. Dat wil niet altijd zeggen dat ze defect zijn. Waarschijnlijk zijn ze op lage spanning begonnen, hebben ze de standen afgewerkt en hem daarna op de hoogste laten staan. Ik heb er eens een open gemaakt. Er was voor iedere spanning een aparte trafo aftakking en verder alleen een schakelaar, bruggelijkrichter en elco. Geen bleeder weerstand. Ik denk dat daar het probleem zit. Als je op hoge spanning begint of eindigd zit die elco nokvol. Schakel je dan omlaag (al dan niet met de spanning af) dan blijft die elco vol tot je een apparaat aansluit en dan wordt die elco ineens geleegd in jou schakeling met alle gevolgen van dien. Anders is de schakelaar defect maar dat is bijna niet mogelijk. Ze deugen gewoon niet.

Als het ze niet lukt wil ik best een keer een middag of avond samen met je naar die Sony kijken.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Geert
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2010, 10:26
Locatie: Drenthe

Re: Voeding

Ongelezen bericht door Geert »

smd, gewoon geplakt dus, die winkels zijn de laatste jaren uit de grond gestamd, zo wie zo hebben ze geen verstand van apparatuur, gezien de prijs die ze voor sommige dingen vragen, Emmen moest je maar eens proberen (als je in de buurt bent)
http://www.eserviceinfo.com/index.php?w ... nkjet+2600, hier haal ik al mijn schema,s en manuaals vandaan.
Even het merk invoeren, en je kunt gratis downloaden, even maandag afwachten, wat ze zeggen van de garantie.
Ik ben tenslotte hier ingetuind, de garantie die ze geven is dus niet bepalend voor de goede werking van het app:
Een les voor de volgende keer !
Je hoort nog van mij, alvast bedankt voor het aanbod.
Prettig weekend.
Geert
Geert
.
.
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2010, 10:26
Locatie: Drenthe

Re: Voeding

Ongelezen bericht door Geert »

Hallo Fred101
Het is inmiddels opgelost.
Ze hadden er nog een liggen Sony sw 7600 en hebben daar de voeding ook maar op geprobeerd :devilish: en omdat ze de heleboel naar de kl :? hebben geholpen, boden ze me 100 euro.
Heb de oude Sony terug gekregen, en de Grundig Yacht Boy 80 gekocht.
Dus, alles voorelkaar.
Toch mooi van die mensen dat ze het zo oplosten.
Geert
Bijlagen
grundig.doc
(98.5 KiB) 397 keer gedownload
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Voeding

Ongelezen bericht door fred101 »

Op zo'n moment zou ik op zoek gaan naar de verborgen camera. De kans dat ze zo'n tweede radio hebben is minimaal, dan hebben ze er een en dan duwen ze een voeding waarvan ze weten dat hij niet deugd in dat ding. Hoe stom kun je zijn. Maar wel netjes opgelost.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie