Voortgang 5 voorbereiding en inventarisatie

Bekijk deze berichten gerust om meer te weten te komen over het ontstaan van dit project, maar houd rekening met de actualiteit van de informatie (bekijk de berichtdatum bijvoorbeeld).
Forumregels
Attentie: Dit zijn oude berichten en zeker niet meer actueel! Gebruik dit enkel als naslagwerk.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Voortgang 5 voorbereiding en inventarisatie

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Gisteren heeft Timo mij gebeld en hij gaat momenteel als een sneltrein door het project. Hij heeft de eerste serie printen binnen van de sweep generator. 30 stuks om precies te zijn. Timo gaat nu even bekijken welke onderdelen al in huis zijn en welke besteld moeten worden. Hij zal wel met een lijstje komen binnenkort. Daarna kunnen jullie bekijken wat je al in huis hebt (eventueel ook voor anderen). Dan wil ik daarna een onderdelensetje samenstellen.

Maar ik heb alvast enkele vragen aan jullie. Ik wil een ieder vragen om te antwoorden.
Wil je de sweep generator alvast bouwen, of wacht je liever op een complete set? Dat in verband met verzendkosten.
Wil je meer dan één sweep generator print? Voor de analyzer heb je één nodig, maar sommigen hebben meer toepassingen waarin ze deze print willen gebruiken.
-------
Dan moet de counterprint getest worden. Het huidige schema is niet aangepast en lijkt te werken in de oude analyzer van Timo. Om er zeker van te zijn dat deze ook in ons nieuwe ontwerp werkt, willen we daar ook een prototype print van maken. Harry, ben jij bereid om nog een printje voor ons te etsen? Ik wil dan wel een sheet afdrukken, of jou een PDF toesturen. Laat maar weten wat er mogelijk is. Als deze goed werkt, dan zullen ook deze printen besteld worden.
-------
Voeding: Willen jullie alvast uitkijken naar een geschikte transformator? Deze moet ongeveer 15V leveren en ca. 1A. Laat een reactie op dit bericht achter, als je geen trafo kan vinden. De print voor de voeding zal later besteld worden.
-------
MF print: dit is eigenlijk nog het enige wat qua ontwerp iets aangepast moet worden. Daar is Timo nu druk mee. Daar hebben we nog wat 10,7MHz trafootjes voor nodig. Alhoewel we al ver komen; Timo denkt voor 20 man trafootjes in huis te hebben. De nieuwe MF print gaat getest worden met een nieuw IC. Ook daarvan worden daarna printen besteld.
-------
Willen jullie tevens even uitkijken naar een geschikte behuizing?

Ander goed nieuws: waarschijnlijk kunnen de overige leden hoger dan nummer 10 ook in aanmerking komen voor een redelijk compleet pakket. Enkele onderdelen zullen jullie wel zelf moeten bestellen, zoals bijvoorbeeld meerslagenpotmeters. Daar hebben we maar 20 stuks van (genoeg voor 10 man).

Oke... dat was het weer voor vandaag! Reageren maar! :)
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Voortgang 5 voorbereiding en inventarisatie

Ongelezen bericht door rbeckers »

Tjalling,

prima, perfect, ga zo door! :D
Timo trouwens ook al bedankt.

Ik wacht met de printen totdat alles klaar is.
Ik wil een complete set behalve de voedingsprint en een extra losse MF print. :wink:
De losse MF print wordt gebruikt voor de, nog te ontwikkelen, digitale variant.

Donderdag zal ik vragen hoe het staat met de planning en uitvoering van de digitale SA.
Diverse componenten, de uC, zijn al min of meer werkend.

De meeste componenten zal ik wel hebben. Ik wacht het lijstje af.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Voortgang 5 voorbereiding en inventarisatie

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik hoef geen extra sweepgenerator. Ik bouw hem liever in een keer dus ik wacht wel tot het compleet is. Als het de komende maand ergens klaar is kan ik het ook bij jou ophalen want dan ben ik regelmatig in Leusden.
De trafo is geen probleem, 10 slagspot ook niet, over de behuizing twijfel ik nog. Ik heb er al een speciaal voor gekocht die perfect is maar ik heb nog drie nutteloze scopen staan. Een heathkit waarvan de beeldbuis niet veel licht meer geeft maar wel in een mooie ruime kast, een philips GM in technisch perfecte staat maar verder onbruikbaar omdat hij maar iets van 3 MHz is maar wel met een mooie nalichtende buis en een philips PM mainframe met erg veel defecten :badcomp: (zie erg lang topic op ons forum. Aangezien voor de SA er, denk ik, niet zo veel opties op de scoop hoeven (ik denk een vaste tijdbasis en vaste Y versterking) zou ik eigenlijk met die onderdelen zelf een kijkbuis voor de SA willen bouwen zodat alles in een kast zit.

Rene, digitaal, klinkt interessant ? Ik denk dat ik wat gemist heb.

Ik heb mijn soldeeerbout vast uit het vet gehaald dus laat het spul maar komen. gaan met die :banana:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Voortgang 5 voorbereiding en inventarisatie

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

het idee is om de SA van o.a. USB te voozien. De SA kan dan bestuurd worden vanuit een PC of data sturen naar die PC.
Als het kwa prijs lukt wordt de SA van eigen LCD vooorzien en, behalve de ingang + tuner + MF en detector, compleet digitaal.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Voortgang 5 voorbereiding en inventarisatie

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat klinkt heel erg interessant. Wordt dat een uitbreiding op deze of een totaal nieuw ding ? Ben jij het aan het ontwerpen of wordt dat door een "splintergroep" gedaan.
Een SA met LCD is wel erg handig , als het verlicht is tenminste. Dan heb je een mooi compact ding, oeps, kwam dat uit mijn vingers :blush: Het is moreel wel verdedigbaar, dan hou ik meer ruimte over voor mijn lievelingetjes :wink:

Geeft wel leuke mogelijkheden als het ding een marker-frequentie heeft (wat de mijne krijgt), is er dan met een pc koppeling ook een SNA of VNA van te bouwen ?

Ik krijg overigens geen meldingen van berichten meer op dit forum deel.

Het idee om nixies voor de teller te gebruiken heb ik laten varen want ik ga ze voor een klok gebruiken. Ik krijg van de week de onderdelen en schema binnen. Ik vroeg iemand van het CO-team om een schema toen we vergadering hadden over de rosmalen beurs en nu stuurt ie een heel bouwpakket op (de halfgeleiders tenminste) en ook waarschijnlijk zo'n IC om die miliVolt meter van jou te maken. Mensen doen wel veel moeite om mij op halfgeleiders over te krijgen :-)

Oja, ik kan tegenwoordig PIC's programmeren (easypic 3 board), het eerste simpele 50 regels projectje is gelukt. Weet niet of dat nodig is voor dit project maar ik vind programmeren wel leuk. Vroeger veel gedaan.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Voortgang 5 voorbereiding en inventarisatie

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

om met het einde te beginnen. Ik heb vroeger ook wel wat geprogrammeerd maar de laatste tijd niet meer.

Dat IC, bedoel je de AD8307 logdetector, in dil8 of smd?
Je ziet het, voor sommige zaken zijn IC's handiger dan buizen. :lol:

De "Digitale" SA is een uitbreiding op, of variant van, dit SA project. De verzwakker, sweep, uitlezing en besturing worden digitaal. Bepaalde zaken zoals uC, ideeën, zijn al voorhanden. Ik bouw (gedeeltelijk) dit ontwerp en bouw dan om naar digitaal en mijn neef bouwt, iets later, de digitale variant.
Er zullen wel wat grenzen gesteld worden kwa mogelijkheden ivm kosten.
Zo ong. april wordt er aan de digitale variant begonnen en mischien is dat twee maanden later af.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Voortgang 5 voorbereiding en inventarisatie

Ongelezen bericht door fred101 »

Ben heel benieuwd, het voordeel is dat het eenvoudiger wordt om er een "stand alone " apparaat van te maken. Dat lijkt mij namelijk erg handig en dat was dus mijn idee. Met LCD is dat natuurlijk een stuk compacter dan met een beeldbuis en bijbehorende voeding. Qua kosten heb ik geen idee wat zo'n display kost. (leuke OLED display ofzo :-)) maar die leen SA heeft me er wel van overtuigd dat zo'n ding toch wel zo ongeveer het handigste hulpmiddel uit de shack is.
Geen idee wat voor IC's dat worden, ik heb geen probleem met smd's. Dat SA experiment was met een 18 potig SMD welke ik dead bug stijl heb gesoldeerd maar ik heb er ook al op print gesoldeerd. (niet verder vertellen)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Voortgang 5 voorbereiding en inventarisatie

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

het LCD is een van de problemen. Een 5,7" LCD kost ong. 100 euro en is gemakkelijk te gebruiken. Een electronische fotolijst is er al voor onder de 40 euro. Heel mooi, kleur en groot maar onbekend of dat te gebruiken is.
Een andere uitdaging is de ingangsverzwakker. Dat moet eigenlijk met RF relais maar dat is weer te duur. Dus gewone relais. Dat betekent proberen en testen om met een goedkoop en goed verkrijgbaar relais toch een redelijke RF verzwakker te krijgen.
Ook de afscherming wordt wat moeilijker bij de digitale variant (D-SA).
Er zijn ook zaken die de D-SA gemakkelijker kan dan de analoge SA zoals een log sweep, of meerdere spectra tegelijk afbeelden.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Voortgang 5 voorbereiding en inventarisatie

Ongelezen bericht door fred101 »

In die draagbare dvd spelertjes zit ook een display. Is het beeldscherm van een oude laptop bruikbaar, heb ik nog twee waarvan de display goed is (een apple en een ibm thinkpad) Als het allemaal werkt is 100 euro de moeite waard. Dat van dat relais is lastiger. Een tor of FET is te lek natuurlijk. In mijn 101 was de ingangs fet stuk maar dat laat dan toch nog steeds wat signaal door. Ik weet niet hoeveel je er nodig hebt maar ik moet er nog een paar hebben liggen uit een paar oude racal vhf auto tuners die ik gesloopt heb voor ik wist dat ik dat soort dingen niet moest doen :crybaby: Zijn hele kleine 24V relais
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie