Voortgang 4 - Voeding en counter

Bekijk deze berichten gerust om meer te weten te komen over het ontstaan van dit project, maar houd rekening met de actualiteit van de informatie (bekijk de berichtdatum bijvoorbeeld).
Forumregels
Attentie: Dit zijn oude berichten en zeker niet meer actueel! Gebruik dit enkel als naslagwerk.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Voortgang 4 - Voeding en counter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Timo heeft zijn best gedaan om een eenvoudige voeding voor ons te maken. En het prototype werkt! Hier is een citaat van Timo's mail:
Ik heb de voeding klaar om er een eerste print (AN-VOED-pcb104.pdf) van te maken en dat geldt ook voor de counter.
De voeding is enkelzijdig de counter is dubbelzijdig (top en bot).
De voeding heb ik al getest op gaatjesboard en doet het al goed met enkel 15Vac(1A).
De counter is al een ouder ontwerp(daarom heet hij 1303) wat nog niet gemaakt is maar mijn analyzer was het voorbeeld, moet dus nog getest worden.
En hier alvast wat bijlagen:
<< bijlagen verwijderd, die hier voor de meest recente: >>
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=36&t=818
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Voortgang 4 - Voeding en counter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Tjalling,


bedankt voor de info!
Voeding ziet er redelijk uit, maar ik waarschijnlijk weer veel te kritisch. :wink:
Er is gelukkig weer vooruitgang.

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Voortgang 4 - Voeding en counter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Geef je kritiek gerust door... Ik ben niet zo'n ontwerper, dus fungeer als doorgeefluik :)
Het idee was, om een zo eenvoudig mogelijke voeding te maken voor weinig. Ook om de hele groep de kans te geven om een trafo te vinden
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Voortgang 4 - Voeding en counter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Tjalling,

de voeding is niet slecht of zo maar ik zou voor of een andere trafo of meerdere trafo's kiezen. Verder ben ik een grootverbruiker van 100nF condensatoren. :lol:
Maar als ik het slecht zou vinden, hoor je dat, eigenlijk lees je dat, hier echt wel.

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Voortgang 4 - Voeding en counter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het was ook de eerste insteek om met een trafo te gaan werken met meerdere spanningen. We hadden er ook geen printje voor in gedachten. Een paar spanningsregelaars tegen het chassis was het eerste idee.

Maar toen raakten Timo en ik in gesprek over hoe we voor de hele groep een geschikte trafo konden vinden. Bovendien was de kans klein, dat een ieder wel zo'n trafo in de junk box had liggen. Toen is het idee ontstaan om er een schakeling voor te ontwikkelen, gebaseerd op een enkele eenvoudige spanning. De print is dus een optie, het is aan een ieder om alsnog alle spanningen afzonderlijk op te wekken.

We hoeven dus niet meer naar trafo's opzoek. Om de kosten te drukken wil ik een ieder wel oproepen, om op zoek te gaan naar een trafo die ongeveer 15V, 1A kan maken. Zo'n ding ligt bij de meesten wel in de junk box.

Oproep aan iedereen; heb je een trafo liggen? Zo niet, moeten we een oproep plaatsen aan de rest van de groep om trafo's te vinden. Misschien kunnen we als optie trafo's voor een select gezelschap gaan bestellen. Reageer hier allen even svp!
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Voortgang 4 - Voeding en counter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Tjalling,

ik heb diverse :) trafo's liggen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Voortgang 4 - Voeding en counter

Ongelezen bericht door fred101 »

IK heb er denk ik ook wel een als het meer dan 1A mag zijn :sneaky2: . Heb anders nog wel een mooie ringkern liggen.

Ik heb zondag Timo gesproken op NOS en ik begreep dat hij al erg ver was en zelfs bijna klaar. De printen zouden deze week binnen komen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Voortgang 4 - Voeding en counter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Ik zal eens contact opnemen met mijn neef ivm digitaliseren Spectrum Analyzer.
Hij had een tijd geleden wat ideeën.

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Voortgang 4 - Voeding en counter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

David PE1MUD had ook al mooie ideeën om te digitaliseren. Wellicht kunnen we dit project verlengen, door dit voor liefhebbers beschikbaar te maken. Maar eerst maar eens de analoge versie af.

En Fred, het klopt dat we vrij ver zijn. De sweep generator, counter en voeding zijn al getest. Het middenfrequent schiet ook al op. Daarna gaan we een traject in van inventariseren, bestellen, opsturen, bijeenkomst(en) organiseren, etc. Daar hebben we nog wel even tijd voor nodig.

Iemand een idee waar je de voor ons geschikte 10,7MHz trafootjes voor de MF kunnen vinden? We hebben ze al gezien bij een leverancier, maar die vroeg er te veel voor.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Voortgang 4 - Voeding en counter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Tjalling,

wat voor specs hebben de 10,7MHz trafo's?
Is zelf maken een optie, en dan zelf afregelen?

René
Gebruikersavatar
pa2hos
.
.
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2007, 21:17
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Re: Voortgang 4 - Voeding en counter

Ongelezen bericht door pa2hos »

Iemand een idee waar je de voor ons geschikte 10,7MHz trafootjes voor de MF kunnen vinden? We hebben ze al gezien bij een leverancier, maar die vroeg er te veel voor.
heb zelf nog wel wat van die dingen liggen en heb die bij http://home.hetnet.nl/~fbakelaar/liniare%20ics.htm
vandaan mischien dat hij er weer zat heeft al die echt nodig zijn kun je ze beter in 1 keer bestellen en erbij zegen
dat het voor de club is dit scheelt pingels

GRT 73" PA2HOS
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Voortgang 4 - Voeding en counter

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi René,

Het zijn vrij standaard trafootjes met een C'tje eronder. Maat is ongeveer 7,3mm als ik mij niet vergis. Zegt dit jou wat? Misschien kun je meer informatie uit de schema's halen. We hebben trouwens niet meer zo heel veel nodig. Timo heeft nog wat bakjes omgedraaid en kwam er nog een paar tegen. Maar een paar extra is wel fijn.
Plaats reactie