SA vraagje

Bekijk deze berichten gerust om meer te weten te komen over het ontstaan van dit project, maar houd rekening met de actualiteit van de informatie (bekijk de berichtdatum bijvoorbeeld).
Forumregels
Attentie: Dit zijn oude berichten en zeker niet meer actueel! Gebruik dit enkel als naslagwerk.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

SA vraagje

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb ooit het ontwerp van Kent gebouwd. Daar later een broertje van de tuners ingezet die we hier gebruiken omdat hij anders te hoog in frequency begon. Nu deed dat ding het voor geen meter. Zo doof als een kwartel en een vreselijk wazige bediening. Als oefening voor het echte werk heb ik hem nu open liggen om wat te experimenteren. Ik begrijp nu beter hoe zo'n ding werkt en ben wat aan het modden gegaan. In ieder geval is de "zoom" nu bruikbaar. De center freq. gaat nu ook lineair door de band. (eerst deed hij 6 slagen niets en daarna vloog ie over de band. Nu heb ik nog een paar probleempjes.

- Er staat geen signaal op de prescaler uitgang. (met scoop gemeten), Kan zijn dat ik de uigang en 5V voeding heb omgedraaid
- De gain is heel erg laag, ik zie geen grasveldje en een signaal van 1V uit de meetzender direct op de ingang is nodig om een piek te zien. Als ik de verzwakker 20dB verdraai is het helemaal weg. De instelpot in het blikje staat op maximaal open.
- Als ik de frequentie van de meetzender verdraai dan loopt de amplitude omhoog en omlaag over de band, hij is dus niet lineair. Hij gaat tot ongeveer 15MHz en daaronder stort het in, het zelfde gebeurd bij 780MHz Vrij vooraan de band staat wel een enorme bende met signalen die wel keihard zijn. (middegolf ?) daaronder is een paar vakjes niets.
Ik denk iets met het voltage op de AFC en/of AGC, ik had een datasheet met aansluitingen maar dat ben ik kwijt :-( Alles in mappen gedaan enzo en nu weet ik niet meer waar.

Niet dat het heel belangrijk is, we gaan toch een betere bouwen maar dit zijn wel leerzame experimenten :wink:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: SA vraagje

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

wat is het type van de tuner?

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: SA vraagje

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik zal je vraag mailen aan Timo Fred... Zodra ik een reactie heb gehad hoor je het wel.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: SA vraagje

Ongelezen bericht door fred101 »

Het is een udt-205.

Qua center frequentie en "zoom" is er niet veel te verbeteren op de originele printplaat, dat is het ontwerp. Daar is nu ook wel mee te leven maar hij is zo doof als iets en dat krijg ik niet beter, bij 1V/div zoals het ontwerp aangeeft zie ik helemaal niets. Normaal hangt er een antenne aan het blikje, nu moet ik er een meetzender direct aanhangen om wat te zien. Als ik overigens het ingang stekkertje uit de tuner trek en daar direct een draadje induw wordt het signaal al een stuk harder maar het is nog lang geen grasveldje.

Het tune signaal wordt 0-24Vdc met een driehoek/zaagtand er boven op alleen . Die zaagtand blijft op zijn plaats, hij "zakt" alleen langzaam onder de lijn tot er alleen nog topjes uitsteken bij het draaien aan de centerfrequentie. Ik zou denken dat dat tune signaal een pure zaagtand moet zijn die je voor biased met DC, hij loopt tegen de voedingspanning aan lijkt het wel. Het mooiste zou zijn om de frequentie van de zaagtand te variëren ivm de span en de zaagtand onvervormd met DC op te tillen. Dat gebeurd echter niet. Geen echt best ontwerp lijkt het

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie