Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Bekijk deze berichten gerust om meer te weten te komen over het ontstaan van dit project, maar houd rekening met de actualiteit van de informatie (bekijk de berichtdatum bijvoorbeeld).
Forumregels
Attentie: Dit zijn oude berichten en zeker niet meer actueel! Gebruik dit enkel als naslagwerk.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

<< Poll is gesloten! >>

We moeten dubbelzijdige printen maken. 3 hoofdprinten (sweepgenerator 100x93mm, middenfrequent 115x60mm, counter 100x100mm) en enkele kleine printjes voor de voeding, display en knopjes. Stel dat we 20 setjes met printen maken (enkele reserve voor latere aanmelders), dan kom je alleen al voor de hoofdprinten uit op 60 printplaten dubbelzijdig (ik weet niet zeker of de counter dubbelzijdig wordt trouwens, maar ga er maar vanuit). Maar we hebben enkele mensen die kunnen etsen en dergelijke, dus dat is wel te verdelen.

Extra: Kan iemand een prijsopgave doen van zijn eventuele leverancier van printplaten indien aanwezig? Wij hebben even gekeken en verwacht maar gauw tussen 30 en 35 euro per persoon voor 3 printen indien fabrieksmatig gefabriceerd.

Ook in dit bericht graag je mening geven door een keuze aan te vinken. Het is slechts een inventarisatie. Tnx!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door fred101 »

Printen maken is best veel werk. Je moet dubbelzijdige fotoprint kopen. Die kost zo'n 6 euro per board. Dat is dus al 18 euro. Dan ben je nog eens een half uur per print bezig en mislukt er nog wel eens een. Eigenlijk moet er daarna ook een laklaag over ivm oxidatie. Voedings enz zou ik zelf doen want dat doet ieder op een andere manier verwacht ik. De een wil een externe, de ander een interne voeding en niet iedereen heeft dezelfde kast dus de lokatie van de knoppen ligt niet vast. Ik heb vorige week al een mooie kast op de kop getikt. Van een meetinstument met zo'n klapbeugel als bij een scoop. Formaat van een klein scoopje.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dat is wel belangrijk om te weten. We gaan even de reacties afwachten van de anderen hier.

Maar eeh; "Formaat van een klein scoopje" Fred?
Wat vind jij klein, hi? Jou kennende moet het wel tussen de overige apparatuur passen :sneaky2:
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik schat vanaf hier zo'n 35cm breed, 15 cm hoog en 30 cm diep. Kan de voeding en nixie frequentie uitlezing erbij in :sneaky2:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door rbeckers »

Ik denk dat in ieder geval de hoofdprinten fabrieksprinten moeten zijn. Het hangt er wel een beetje vanaf hoe complex die printen zijn. Het sweepprint ontwerp heb ik gezien en die is niet zo complex dat het een fabrieksprint moet zijn. Maar ik heb toch gekozen voor fabrieks hoofdprinten.

Als jullie al over de printen praten is er dus vooruitgang.
Mischien loop ik weer eens teveel voor :) maar waarom is de counterprint zo groot? Ik had meer iets verwacht van ong. 3x10cm, counter en LCD. Eventuele prescalers of versterkers komen dus niet op een apart printje?

De verzwakker (in -10dB) stappen zal met schakelaars uitgevoerd worden. Heeft iemand al overwogen om die met RF relais, bijv. een 50 ohm-3GHz Tyco Electronic relais of Panasonic, te maken? Dit zijn relais van ong. 2-5 euro per stuk en er zijn er per 10dB verzwakker 2 nodig. Dus bij 4 stappen van -10db zijn dit 8 relais.
Dit ivm besturing van de SA door een PC.

Fred, je apparatuur kennende en de uitspraken die je doet, wordt dit voor jouw begrippen kwa afmetingen en gewicht een klein apparaatje. :lol:

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ja, die counterprint wordt misschien wel niet zo groot hoor, maar dat was zo in het originele ontwerp. Een beetje lukraak overgenomen. Ik zal eens aan Timo vragen of die ook opnieuw getekend gaat worden.

Je idee om relais' te gebruiken is goed, vooral als je later externe besturing wil toevoegen. Ik denk dat we wel een aantal opties kunnen maken. Dan kan een ieder kiezen wat ie wil. Ik denk dat het erop neer gaat komen, dat we de basis aanbieden en dat een ieder als individu met hulp van anderen eventueel z'n apparaat kan aanpassen.

Vooral als sommigen dan nog doorgaan met digitale uitbreidingen, dan kunnen we nog tijden hobbyplezier gaan beleven verwacht ik :)
Eventuele prescalers of versterkers komen dus niet op een apart printje?

Nee dat geloof ik niet.
Bijlagen
1303-sch.pdf
Schema van het "originele" counter ontwerp
(103.07 KiB) 341 keer gedownload
PCB van het originele counter ontwerp
PCB van het originele counter ontwerp
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ga niet zeggen dat die relais voor mijn niet hoeven omdat ik mezelf geen pc zie koppelen maar aan de andere kant is zo'n optie niet gek. Uiteindelijk moet dit een goed meetinstument worden om mijn dierbare buizenbakjes goed te kunnen behandelen en als het dan toch modern wordt, waarom niet "state of the art". Wie weet zet ik er dadelijk een LED display ipv de nixies 8) of ga ik gelijk voor een LCD.

Maar mbt de PC. Als je die wil gebruiken moet het signaal naar het audiospectrum worden terug gemixed neem ik aan, net als ik bij de filter-fluiter heb gedaan ?

Dan mbt verdere opties. Als we al een markerfrequentie hebben en kunnen sweepen zijn we erg dicht bij een NVA. Als er dan nog een manier is om iets met de fase info te doen en er is een pc koppeling dan zitten we dicht bij een vector network analyser en dat is echt handig. Kun je antennes, transmissielijnen, trafo's, mixers enz. doormeten. In Funkamateur staan bij heel veel artikelen plots van zo'n ding als uitleg.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de koppeling naar PC wordt USB. Het digitale gedeelte gaat de uitgang vn de detector via een ADC (12bit ???) verwerken.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat is wel erg mooi. Mijn flaptop heeft USB en met software kan je hele leuke dingen doen zoals average en peak hold wat afregelen vaak erg makkelijk maakt. Ook kan je vaak dingen opnemen en heb je absolute waarden zo op het scherm staan. Ik heb bij een vriend een demo van een miniVNA gezien op een PC. Dat was erg mooi.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door rbeckers »

Hallo,

mischien (WEER :twisted: ) wat snel maar ik zie maar drie geplaatste stemmen?
Ik had al wat meer response op dit voorstel/vraag verwacht.

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Veel anderen nemen een erg passieve houding aan en een groot deel van de groep heeft nog nooit ook maar iets geschreven (ook niet eens in voorstelrondje!). Of ze zijn het vergeten. Misschien eens tijd voor een mailing... Ik zal eens nadenken wat ik zal schrijven. Even wakkerschudden zeg maar :)
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door pe1mud »

Tjalling PE1RQM schreef:Veel anderen nemen een erg passieve houding aan en een groot deel van de groep heeft nog nooit ook maar iets geschreven (ook niet eens in voorstelrondje!). Of ze zijn het vergeten. Misschien eens tijd voor een mailing... Ik zal eens nadenken wat ik zal schrijven. Even wakkerschudden zeg maar :)
Heel eerlijk gezegd ben ik wakker geschud door je mailing. Ik had ingesteld dat ik updates van de site in een email zou krijgen. Ik heb al maaaaanden geen email meer gehad. Dacht eerlijk gezegd dat er niks gebeurde. Lees me nu suf!

LEUK! er is weer leven in de brouwerij! ik ga weer lezen...

Groet,


David
.
.
Zendehhh
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door fred101 »

Als de meerderheid fabrieksprinten wil dan is dat wat mij betreft OK, denk dat dat het proces nogal kan versnellen. File opsturen, dagje organiseren als ze er zijn om gelijk kennis te maken en printen uit te delen en af te rekenen, Eventueel iedereen zijn bout mee, zorgen voor het juiste meetspul en gelijk de basis in elkaar te solderen/afregelen. Dan is er vast animo genoeg om een week of twee later weer bijeen te komen om de laatste puntjes op de i te zetten. Dan heeft iedereen hem ondertussen af kunnen maken en ingebouwd en kunnen we de resultaten zien, vergelijken of ze goed zijn en problemen oplossen.

Moeten we wel zeker weten dat de layout 100% goed is. Je kan niets meer veranderen. We moeten bij printgebruik ook allemaal de zelfde soort componenten gebruiken. Wat dat betreft zouden we dus ook kunnen denken aan een gezamelijke onderdelen bestelling. Er zijn er vast die bv bij Farnell ofzo kunnen bestellen. Je zit anders al direct met de steek maat van bv condensators, trimmers, instelpots. Ik zal zelf op de R en C's na ook het meeste moeten bestellen. Ik heb een hoop passief (hf) spul maar bijna niets op halfgeleider gebied.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Printen zelf etsen, of fabrieksprinten?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het is inderdaad de bedoeling om de meeste onderdelen gezamelijk te gaan bestellen. Maar misschien heeft iemand ook al wat in huis voor de groep. Zodra de onderdelenlijsten definitief zijn, kunnen we dat gaan inventariseren. Nu staan alleen de prototype schema's in dit forum, waar al wel in te zien is, wat je aan onderdelen kunt verwachten.

Een aantal onderdelen hebben we al in huis voor de eerste 10 man.

Hoe we het verder gaan organiseren, moeten we even bekijken. Vooral het ombouwen van de tuners wordt even een lastig karweitje. Maar dat zou ook interactief kunnen in het forum.
Plaats reactie