Prototype sweep print is klaar voor productie en test!

Bekijk deze berichten gerust om meer te weten te komen over het ontstaan van dit project, maar houd rekening met de actualiteit van de informatie (bekijk de berichtdatum bijvoorbeeld).
Forumregels
Attentie: Dit zijn oude berichten en zeker niet meer actueel! Gebruik dit enkel als naslagwerk.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Prototype sweep print is klaar voor productie en test!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Timo PE1FOD is de laatste tijd druk geweest de sweep print te ontwerpen. Dit is een erg belangrijke schakeling voor onze analyzer.

We gaan binnenkort een print produceren (ik ga naar Fred PA4TIM), om die vervolgens te testen. Er kan dus nog wat gewijzigd worden. Toch alvast de schema's en printplots voor deze sweep print, enkel om jezelf voor te bereiden en om deze alvast te kunnen bekijken en beoordelen. Opmerkingen en vragen graag aan mij doorgeven, of reageren op dit bericht (voorkeur). Dan neem ik die vragen/opmerkingen mee naar Timo.

Nu is het de beurt aan de middenfrequent print. Die staat nu in de steigers. Daarvan moeten we trouwens nog de juiste trafootjes vinden voor een normale prijs. Timo heeft ze laatst wel zien liggen op een radiomarkt, maar die verkoper wilde daar een vermogen voor hebben! En dat terwijl ze vroegah enkele centen per stuk hebben gekost.

<<Schema's verwijderd, omdat ze niet meer actueel zijn. Zie topic "meest recente schema's">>
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Prototype sweep print is klaar voor productie en test!

Ongelezen bericht door rbeckers »

Hallo,

Aangezien ik nu reservelid geworden ben, bedankt Tjalling, kan ik nu ook via de projectgroep reageren.

Alvast wat kleine opmerkingen mbt de sweepgenerator.
Ik zie een uA741. Nou heb ik dat type wel liggen maar dit is wel een erg oude opamp :wink: .
Bij de ongebruikte U10B (LM393) liggen beide ingangen aan gnd. Is het niet beter om een ingang via een weerstand aan +5V te hangen en de andere aan gnd?

Een neef overweegt een digitale uitvoering van o.a. de sweepgenerator te maken en de spectrumanalyser van een USB interface, en ADC's etc., te voorzien zodat o.a. het plaatje op een PC kan komen ipv op een scoop.
Als dit doorgaat zal ik, met zijn toestemming, schema's en progs hier plaatsen.

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Prototype sweep print is klaar voor productie en test!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi René,

Ik zal je opmerkingen even doorsturen aan Timo, dan hoor je de reactie nog wel.

Wat betreft de digitale uitgang; leuk inderdaad als je dat hier zou willen publiceren. Ook David PE1MUD heeft een digitaal exemplaar in gedachten gehad (en nog steeds wel), maar dan meer als optie ná bij de analoge versie. Want daar is namelijk dit project op gebaseerd.

Maar uiteraard is er genoeg plaats voor andere ontwerpen in de toekomst. Zo heb ik zelf 4 tuners gekocht, om een tweede exemplaar te kunnen bouwen, bijvoorbeeld uit zo'n digitaal ontwerp.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Prototype sweep print is klaar voor productie en test!

Ongelezen bericht door rbeckers »

Ik begrijp dat ivm vakanties het wat rustiger is of was, maar toch bij deze de vraag of er al nieuwe ontwikkelingen zijn.

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Prototype sweep print is klaar voor productie en test!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nou, ik heb Timo weer gesproken over het project en ik krijg binnenkort een sheet om een printje te etsen. Van de dunne spoortjes had hij nog nooit last gehad, maar dat houden we in het achterhoofd.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Prototype sweep print is klaar voor productie en test!

Ongelezen bericht door rbeckers »

Tjalling,

ik heb zelf het niet over printspoortjes gehad. :?
Wel een paar andere opmerkingen gemaakt over het sweepschema.
Hoe is de stand van zaken met het middenfrekwent gedeelte /print?
Laatste info was over de trafo'tjes.
Ik heb met mijn neef over het digitaliseren gehad. Eerste gedachte is ipv de scoop een (5.7" ???) LCD display te gebruiken en die data via USB naar buiten aan te bieden. Tweede gedachte is om de verzwakker, sweep, filters etc, digitaal aan te sturen.
Alleen zijn mooie 5.7 " LCD display's niet erg goedkoop.

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Prototype sweep print is klaar voor productie en test!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi René,

Sorry, had je verward met een andere amateur :)
Digitale ideeën zijn ook bij ons over tafel gegaan en ik denk dat we dat als afzonderlijk project kunnen oppakken, al dan niet individueel. David PE1MUD had ook allemaal digitale schakelingen in gedachten namelijk. Maar eerst gaan we ons maar richten op deze analoge versie. Wel heb ik voor alle zekerheid twee extra tuners gekocht. Nadeel van die displays overigens vind ik de resolutie en snelheid. Wil je hele kleine piekjes eruit pakken, dan volstaat een dergelijk display vaak niet denk ik. Op de analoge scoop zie je echt alles..!

MF print: die zal niet al teveel veranderen, op een belangrijk onderdeel na: het IC. En ik had begrepen dat Timo enkelen heeft besteld om te testen. Dus dat wordt leuk!

Had ik al gereageerd op je opmerkingen over de opamps? Ik heb het wel gevraagd aan Timo en hij zag geen bezwaar. Hij had het wel uitgelegd, maar dat ben ik even kwijt :oops:
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Prototype sweep print is klaar voor productie en test!

Ongelezen bericht door rbeckers »

Prima en duidelijk,

wat betreft het display. Veel digitale scoops hebben en 5.7" display. De resolutie is meestal 320x240. Alternatief is bijv. een digitale fotolijst LCD, meestal 7" bij 640x480.

Wat betreft de analoge kant. Die eerst is vanzelfsprekend.

René
Plaats reactie