Kopie van PB - Voortgang van de analyzer

Bekijk deze berichten gerust om meer te weten te komen over het ontstaan van dit project, maar houd rekening met de actualiteit van de informatie (bekijk de berichtdatum bijvoorbeeld).
Forumregels
Attentie: Dit zijn oude berichten en zeker niet meer actueel! Gebruik dit enkel als naslagwerk.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Kopie van PB - Voortgang van de analyzer

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hallo allemaal,
Een drukke tijd gehad en daarom is er even geen berichtgeving geweest omtrent de voortgang van het project "spectrum analyzer".

De huidige status is als volgt:
  • Timo PE1FOD heeft veel aandacht besteed aan het opnieuw ontwerpen van de sweep generator. Een belangrijk onderdeel van de analyzer. Timo heeft een printlayout klaar, die we binnenkort (ik verwacht na de zomervakantie) gaan bouwen als prototype. Wel moeten we de print nog even maken.
  • Timo heeft al helemaal uitgewerkt hoe de Dantec UDT401 tuners moeten worden omgebouwd. Dit was wat lastiger dan de originele Toshiba tuners, die Timo voorheen gebruikte. De Dantec tuners zijn gevoeliger dan de Toshiba (zit pre-amp in namelijk), maar de bandbreedte is iets minder groot. Max is 480MHz haalbaar, minimaal weet ik niet precies, maar dat ligt ook iets hoger dan de Toshiba tuners. Hoe dan ook blijft het lastig om 450kHz te meten, wat een aandachtspunt is van bijvoorbeeld Fred PA4TIM. Daar gaan we vast wel uitkomen. 80m en hoger is goed te meten.
  • Ik heb onlangs Timo PE1FOD en David PE1MUD uitgenodigd bij mij thuis om de ideeën op een rijtje te zetten. Dat was een erg leuke en leerzame avond. David en Timo hebben allebei erg goede ideeën en die hebben we nu samengevoegd. Het komt er in grote lijnen op neer, dat de basis van de analyzer zo blijft als Timo het al bedacht had. David wil zich ontfermen over de counter en digitale opties als uitbreiding op het basisontwerp. Ik zal David vragen een stukje te schrijven op het forum.
Wat nu nog te doen:
  • Middenfrequent (IF + detect) en counter worden nog gemoderniseerd en aangepast
  • Eventuele schaarse onderdelen moeten we vervangen in de schema's.
  • We moeten een ombouw plan verzinnen voor de tuners die de meesten van jullie al in je bezit hebben. Het ombouwen is een vrij grote klus, maar is wel te doen. Misschien een idee om dat interactief met hele gedetailleerde foto's te gaan doen via het forum, of we moeten na de zomervakantie een ontmoeting organiseren met z'n allen. Als je ideeën hebt, laat het maar weten.
  • Prototype moet gebouwd en getest worden voordat we massaal printen gaan maken voor ons allemaal. Dit gaat leuk worden, omdat we dat natuurlijk zullen doen met veel foto's en verslagen! Dan gaan we jullie alvast lekker maken. Door de toenemende mate van communicatie zullen we de hele projectgroep er meer bij gaan betrekken. Overigens is er al genoeg te doen ter voorbereiding in de eigen shack. Neem bijvoorbeeld het bewerken van de kast en het maken van de voeding. Dat zijn zaken die van te voren gedaan kunnen worden.
  • Er moet een plan komen voor het bestellen van de onderdelen. Daarbij moeten we inventariseren of er mensen in de projectgroep zijn, die al onderdelen beschikbaar hebben voor anderen.
  • Ik ga Timo vragen welke type transformator we nodig hebben, zodat we met z'n allen in de junk boxen kunnen kijken of we deze toevallig hebben liggen. Nieuwe trafo's kunnen best duur zijn namelijk.
  • Dan wordt het een kwestie van verspreiden en bouwen! Hoe we dat gaan doen, gaan we wel zien. Het zal dan vast wel winter zijn inmiddels.
Misschien is deze lijst wel niet compleet. Updates volgen dan nog wel.
Ook al lijkt het stil, de voorbereiding is in volle gang!

Maar nu staat eerst de zomervakantie voor de deur. Tijd om goede ideeën op te doen. Fijne vakantie alvast toegewenst, indien dat voor jou van toepassing is!

Alle opmerkingen, ideeën, beschikbaar stellen van onderdelen, etc etc graag plaatsen in ons speciale sub-forum. Dit sub-forum is enkel zichtbaar voor projectgroep leden, dus kun je daar gerust details kwijt over prijzen etc.
Projectgroep zelfbouw spectrum analyzer forum

73 Tjalling PE1RQM
Plaats reactie