Voortgang 1

Bekijk deze berichten gerust om meer te weten te komen over het ontstaan van dit project, maar houd rekening met de actualiteit van de informatie (bekijk de berichtdatum bijvoorbeeld).
Forumregels
Attentie: Dit zijn oude berichten en zeker niet meer actueel! Gebruik dit enkel als naslagwerk.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Voortgang 1

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi mede leden,

Misschien een idee om af en toe te laten weten wat er achter de schermen gebeurd. Ik popel in ieder geval om met bouwen te beginnen. Zeker nu ik wat racals moet afregelen.

Vraag: Het wordt een spectrum analyser met signaalbron begreep ik. Houdt dit in dat je bv een filter kan door wobbelen zonder externe apparatuur of heb ik dan nog steeds een externe wobbelaar nodig ? In de schema's staat een marker maar die zat er dacht ik al origineel in. Die tweede tuner was toch ivm een meetsignaal zoals een networkanalyser ?
Als hij een signaalbron heeft en men wil graag met microprocessors aan de gang is misschien een optie tot impedantiemeting en swr een mogelijkheid. SWR moet niet zo moeilijk zijn. Impedantie is lastiger. Dan moet je volgens mij demping en faseverschuiving meten.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: voortgang

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Even kort over de status; we hebben laatst een avond bij elkaar gezeten en doorgenomen wat de status is. Timo PE1FOD is druk bezig geweest met het (her)ontwerpen van de sweep generator. Dat is een erg belangrijk onderdeel van de analyzer. Het moment komt naderbij dat we daar een prototype van gaan maken. Sterker nog, er is zelfs al een printlayout gemaakt door Timo. Voor het maken van de proto-print doen we misschien een beroep op één van de personen die printjes kan maken. Ik verwacht dat we daar na de zomervakantie mee bezig gaan.

Daarna is denk ik het middenfrequentprintje aan de beurt en David PE1MUD wil graag de counter eens goed onderhanden nemen. Hij zou ook nog een stukje schrijven op dit forum.

Wel is besloten het basisontwerp van de analyzer analoog te houden. Dat is al van een zo hoge kwaliteit dat we daar niet aan willen sleutelen. Wel zijn uitbreidingen mogelijk met processors en dergelijke. Ideeën te over!
Het wordt een spectrum analyser met signaalbron begreep ik. Houdt dit in dat je bv een filter kan door wobbelen zonder externe apparatuur of heb ik dan nog steeds een externe wobbelaar nodig ?
Ja, er komt een signaal uit, waarmee je filters door kunt meten bijvoorbeeld. Nou wil jij nog weleens erg laag in frequentie meten, dus moeten we zien of de analyzer daar nog wel gevoelig genoeg is (onder 1MHz bijvoorbeeld). Anders moeten we daar afzonderlijk een oplossing voor zoeken.
Als hij een signaalbron heeft en men wil graag met microprocessors aan de gang is misschien een optie tot impedantiemeting en swr een mogelijkheid. SWR moet niet zo moeilijk zijn. Impedantie is lastiger. Dan moet je volgens mij demping en faseverschuiving meten.
mmm... nemen we mee als idee. Geen idee wat mogelijk is.
Wat je al wel kunt meten is de return-loss als gevolg van de SWR.

Nog even een foto van het model uit de jaren 80 die we nu in een verbeterde versie gaan maken:
De "originele"
De "originele"
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: voortgang

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat is mooi, ik moet nog steeds eens bij je langs komen voor die tuners, schaam me diep. Als je een keer over de A2 naar het zuiden komt, ik woon 2 minuten van de snelweg af, ben je ook welkom, kan je de shack eens zien. (nu is er nog plek om met meer dan 1 man tegelijk in de shack te zijn :-) )

Ja ik ben nog als eens onder de 1 MHz bezig. Bij oud spul maar ook bij veel modernere apparaten is het altijd 455KHz, 459KHz. Murphy zit op 800KHz en Racal zelfs op 100KHz. Maar dat is minder belangrijk, vaak lukt dat met mijn nood-wobbel-opstelling wel. Het is alleen zo'n gedoe. Ik denk dat ik eens op zoek ga naar een oude wobbulator. Die dingen schijnen er te zijn met en zonder beeldscherm. Ik heb er ooit 1 in het echt gezien met beeldbuis (die was helaas niet te koop) en een foto van een zonder. Die sluit je denk ik op een scoop aan.

Voor de overige frequenties kan ik dan mooi de spectrum analyser gebruiken. Ik roep altijd wel dat hoger frequenties niet interessant zijn maar toch wel handig. Mijn FT225RD moet bv ook afgeregeld worden en dat is dan wel 145MHz en een 10,7MHz MF (uit mijn hoofd). En wie weet bouw ik over een paar jaar alleen maar ATV dingen met smd componenten :shock:

fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: voortgang

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik wil heel graag eens bij jou komen kijken Fred. Misschien moeten we dat in een PB'tje even afspreken. Ik ben zeer geïnteresseerd in die mooie apparaten van jou. De tuners liggen hier overigens niet in de weg hoor :)

Je wens om te sweepen/wobbelen (sorry nog niet zoveel verstand van) op lage frequenties moeten we anders eens als een afzonderlijk project oppakken op dit forum. Van Vic heb ik wel eens een sweep generator gekregen, maar die moet ook nog gerepareerd worden. Ik zal weer eens naar dat apparaat kijken. Maar ook die komt niet op 455kHz denk ik.

En ATV; een mooie TWT op 10GHz moet je toch wel aanspreken?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: voortgang

Ongelezen bericht door fred101 »

Ja, mechanisch is het allemaal heel mooi maar het vereist weer een heel andere onderdelen voorraad en ook heel andere meetapparatuur. Daarnaast ook veel meer kennis van electronica dan ik heb denk ik. Ik vind het in ieder geval vreselijk knap, dat ATV gebeuren waar jij mee bezig bent. Ik weet niet eens hoe het werkt. (oja wat is een PBtje)

Hou de analyser maar gewoon vanaf 1MHz. Een project wobbelaar is misschien wel leuk. Heb jij een schema van die van Vic. Als hij met buizen is kan ik hem misschien nabouwen. Als je hem werkend wil hebben wil ik hem wel voor je repareren. Dat is tenslotte mijn favoriete bezigheid binnen de hobby. Adri noemt me al de buizen docter :-)

Het grote verschil met buizen is dat een foutje maken met halfgeleiders meestal fout afloopt voor het component, een foutje bij buizen kan hooguit fout lopen voor jezelf :dizzy:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: voortgang

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Er is weer nieuws... de trein is weer gaan rollen! Vanavond met Timo de hele avond zitten praten over van alles en nog wat en daarnaast ook over de analyzer. We hebben een sheet afgedrukt om straks de prototype print mee te kunnen belichten. Fred, daarover neem ik contact met je op.

Verder hebben we onze gedachten laten gaan over hoe we de printen gaan maken straks. Ik wil binnenkort peilen onder jullie aan welke methode jullie de voorkeur geven. Ruim genomen kunnen we kiezen voor zelf belichten en etsen, of laten produceren. Het eerste is goedkoper, maar veel meer arbeidsintensief, het laten maken is wat duurder maar ziet er mooier uit (groene printen). Vergeet bovendien ook niet, dat het om dubbelzijdige printen gaat!

Update: hier kun je stemmen!
sweep-sheets-proto.jpg
sweep-sheets-proto.jpg (39.12 KiB) 6746 keer bekeken
Plaats reactie