Verschillen in tuners - onze UDT-401 tuner, of een TV tuner

Bekijk deze berichten gerust om meer te weten te komen over het ontstaan van dit project, maar houd rekening met de actualiteit van de informatie (bekijk de berichtdatum bijvoorbeeld).
Forumregels
Attentie: Dit zijn oude berichten en zeker niet meer actueel! Gebruik dit enkel als naslagwerk.
PE1FOD
.
.
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 dec 2007, 19:20
Locatie: Zeist
Contacteer:

Verschillen in tuners - onze UDT-401 tuner, of een TV tuner

Ongelezen bericht door PE1FOD »

Toshiba tuner CVE11IA/CVA151C - 1-500MHz
EASTEREN ELECTRONICS UDT-401 - 1-500MHz


Deze tuners hebben een zeer goed dynamisch bereik door hun opbouw. Bovenstaande tuners zijn vrijwel gelijkend aan specificaties.
Doordat er geen afstembare filters (die mee lopen met de frequentie) in zitten is de afwijking in gevoeligheid zeer gering.

"Normale" TV tuner 40-860MHz
Dat is bij normale TV-tuners niet het geval en deze kunnen 10 tot 15dB variëren als je door de band heen draait, dit komt door de meelopende filters.
En daar de 1e mixer meestal een dual-gate mosfet is is het dynamisch bereik ook niet goed genoeg om er een spectrum analyzer mee te maken.
Deze worden wel gebruik voor een spectum display of ook wel panoramaontvanger, of spectrum monitor. Hier is dus geen level af te lezen en de intermodulatie laat ook te wensen over.

De verschillen:

TV-tuner:
IMD : 40-50dB
Vlakheid: 10-15dB

Toshiba tuner:
IMD : 65-70dB IP3=19dBm
Vlakheid: 1.5-2dB Noise level=-90dBm (300KHz BW)

Er is natuurlijk nog veel meer over te zeggen maar dit zijn de belangrijkste verschillen.

Het voordeel van een gewone tuner is wel, dat deze hoger in frequentie komen (860MHz). Onze tuners komen weer juist lager in frequentie (1MHz, in plaats van 40MHz). In de toekomst zou een uitbreiding van onze analyzer met een gewone tuner een leuke optie wezen, om te monitoren tussen 500 en 860MHz.

Timo PE1FOD
Overzicht van mijn projecten en schema's: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Verschillen in tuners - onze UDT-401 tuner, of een TV tuner

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb zo'n spectrum ontvanger met aangepast blikje maar dat is redelijk onbruikbaar. Voor me zelf sprekend hoeft meer dan 500MHz ook niet (op dit moment), Ik zie wel wat in een uitbreiding richting omlaag ivm afregelen MF's van (vaak oudere maar ook nog in moderne) sets. Dus vanaf een 450KHz. Die zitten vaak op 455, 500, 800KHz. Dat doe ik nu met sweepgenerator en scoop maar dat is erg lastig omdat ik geen markers heb maak je soms het filter te smal of net op de verkeerde frequentie. Daanaast miste ik tot gisteren een goede frequentie teller, maar kreeg er een van tjalling (waarvoor enorme dank) die zo gevoelig is dat een stukje draad als antenne eraan al netjes 50Hz weer geeft in de buurt van een lamp of trafo.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Verschillen in tuners - onze UDT-401 tuner, of een TV tuner

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Fred,

Fijn dat de counter goed werkt. Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben.

Wat betreft het meten van 455kHz met de analyzer; als je geluk hebt, kun je het nog net meten. Maar erg gevoelig zal hij niet meer zijn. Wellicht kunnen we nog een uitbreiding bedenken voor je, zoals een verdubbelaar of iets dergelijks. Daar heb ik ook niet zoveel verstand van. Of iets met een mixer, om dan de verschilfrequentie te meten.

Maar misschien allemaal niet nodig, we zullen het moeten bekijken.
Plaats reactie