Inleiding - wat gaat het project inhouden?

Bekijk deze berichten gerust om meer te weten te komen over het ontstaan van dit project, maar houd rekening met de actualiteit van de informatie (bekijk de berichtdatum bijvoorbeeld).
Forumregels
Attentie: Dit zijn oude berichten en zeker niet meer actueel! Gebruik dit enkel als naslagwerk.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Inleiding - wat gaat het project inhouden?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Welkom!
Welkom in de "Projectgroep zelfbouw analyzer". Je hebt exclusief toegang tot dit subforum, waar we binnen de projectgroep met elkaar kunnen communiceren. Niet leden kunnen dit subforum niet zien, waardoor we ook rustig details kunnen uitwisselen (kosten etc) die anderen niets aangaan.
>>update, inmiddels is het forum opgesteld. Er is een speciaal gedeelte waar we zaken kunnen bespreken.

Zodra het project wat gaat lopen, kunnen we in de openbare forums (bijvoorbeeld "elektronica algemeen") ons project gaan publiceren (inclusief de voortgang) voor de buitenwereld.

Onder voorbehoud
Er moeten voldoende tuners beschikbaar zijn, anders kunnen we niets beginnen. Ik wacht antwoord af van VanDijken Elektronica. Hopelijk heeft die nog voldoende tuners. Zo niet, kunnen we uitkijken naar andere leveranciers, mits die te vinden zijn.
>> Update: Ja, er zijn voldoende tuners beschikbaar!

Initiators
Timo PE1FOD en Tjalling PE1RQM, woonachtig in hetzelfde flatgebouw. Zo kom je nog eens op ideeen :) Timo heeft in het verleden meerdere van deze analyzers gebouwd en heeft dus veel ervaring met dit ontwerp. Tjalling probeert met zijn forum zelfbouw te stimuleren. Het oprichten van een projectgroep als deze is nieuw en dus ook wel spannend.

>>update: Tjalling woont nu in Leusden

Terzake :) :

Wat houdt deze spectrum analyzer in?
Het is een 500MHz spectrum analyzer, die je op de X-Y van een oscillosscoop moet aansluiten. Op de oscillosscoop kun je dus je meting bekijken. De afstemming van de analyzer verloopt met meerslagen potmeters, één voor de frequentie en één voor de bandbreedte. Door middel van een frequentiecounter kun je zien wat je centerfrequentie is (100kHz nauwkeurig). Je kunt 4 schakelaars aanbrengen, die allemaal 10dB extra verzwakken aan de ingang. Zo kun je met 40dB verzwakken. Je kunt ook nog kiezen voor een bandbreedte schakelaar voor het middenfrequent en een "videofilter".

Zo ziet een meting er uit (dit is een draaggolf van een TV signaal op de 70cm band, inclusief audio carrier 1):
Afbeelding
10dB per hokje; zoals je ziet, is de audiocarrier in de onderzijband (het kleine piekje) 54dB zwakker dan de videodraaggolf en is hij 41dB zwakker dan de audiocarrier aan de rechterkant (onderzijband onderdrukking). Je ziet ook keurig het verschil van 13dB tussen de videodraaggolf en de rechter audiodraaggolf.

Zoals je ziet, het gaat best wel nauwkeurig. Veel nauwkeuriger dan de "spectrum monitors" die gebouwd zijn van normale TV tuners. Wij gaan een double conversion (superheterodyne) tuner gebruiken, waarbij het signaal direct op de eerste mixer beschikbaar komt. Over het gehele frequentie bereik (0 - 500MHz) is de ingangsgevoeligheid behoorlijk lineair (ca. 2dB).

Hier zie je zo'n analyzer in actie met de optionele trackinggenerator (tweede tuner en extra onderdelen nodig):
Met de optionele trackinggenerator kun je dippen en filters meten, zoals hier de return loss van coax stubs
Met de optionele trackinggenerator kun je dippen en filters meten, zoals hier de return loss van coax stubs
Wat hebben we allemaal nodig:
  • Speciale tuner, zoals deze UDT-401 (shift-klik voor nieuw venster)
  • Voor de optionele trackinggenerator heb je een tweede tuner nodig en extra onderdelen op een print
  • Printjes die we zelf moeten etsen
  • Het ontwerp van de printjes moet gemoderniseerd worden in een programma en worden afgedrukt op folie, of film
  • Onderdelen - Een groot deel is al beschikbaar bij Timo, de andere onderdelen kunnen we bestellen. Alles lijkt nog goed verkrijgbaar
  • Kast, 2 meerslagenpotmeters, schakelaars en knoppen
  • Interne voeding
  • Om hem te gebruiken heb je BNC kabels en een scoop nodig
Opties:
  • Met een extra mixer, of sat-tuner en wat elektronica zou je in de GHz banden kunnen meten.
  • Trackinggenerator - extra tuner, printje en onderdelen nodig
Kosten:
Is moeilijk te schatten, maar alleen de analyzer (zonder trackinggenerator) komt op een paar tientjes. Een behuizing kan best wel duur wezen, maar dat heb je zelf in de hand. En vergeet niet dat je een scoop nodig hebt (10MHz is genoeg). Het is maar net wat je er verder op wilt hebben, het wordt tenslotte je eigen apparaat. Aangezien een hoop onderdelen al beschikbaar zijn, kunnen we het project relatief goedkoop houden.
>> Update: Zie ook dit topic!
>> Update: De kosten zijn wel iets meer geworden, omdat we fabrieksprinten zijn gaan laten maken.

Voortgang:
  • Allereerst is er een groep belangstellenden samengesteld (jullie dus).
  • Dan moeten we inventariseren wat een ieder al in huis heeft en wat een ieder eventueel voor diensten kan bieden aan de groep
  • Dan moeten de printen en schema's voorbereid en geproduceerd worden (hier gaan we van een aantal veel vragen realiseer ik me, laten we elkaar helpen)
  • Dan moeten we een lijst met onderdelen bestellen bij verschillende leveranciers
  • We moeten overeenstemming bereiken in de betaal en leverwijze - bestelt iemand het centraal (ik bijvoorbeeld), of een ieder individueel
  • Dan kunnen we gaan bouwen - de vraag is of we dat individueel gaan doen, of gezamelijk. Gezamelijk is het leukst en je kunt elkaar helpen. Maar dan hebben we ter zijner tijd een ruimte nodig. Ook is het misschien voor sommigen een probleem om een grote afstand te moeten reizen. Allemaal punten waarnaar gekeken moet worden.
Samen moeten we het doen
We zullen een aantal taken moeten verdelen. Zo moeten we bijvoorbeeld schema's moderniseren, print-layouts opnieuw ontwerpen, layouts afdrukken, printen produceren, printen boren, onderdelen inventariseren en bestellen, kasten zoeken/maken, de boel in elkaar solderen, etc. Daarnaast is het handig dat we alles centraal met elkaar communiceren en daar heb ik mijn forum voor beschikbaar gesteld.

Denk alvast na wat je kunt bieden aan de projectgroep. Heb je alleen de mogelijkheid tot het bouwen, geen probleem natuurlijk. Wellicht ken je nog iemand die ons wil helpen.

Al een aantal hebben aangegeven printen te willen maken, Timo zal proberen de schema's te moderniseren, printlayouts maken en onderdelen bestellen, Tjalling (ik dus) heeft zijn forum beschikbaar gesteld voor de centrale communicatie, heeft een projectgroep samengesteld, wil wel een rol spelen in de bestelprocedure van de tuners en wil wel helpen met printen boren en solderen.

Reageer graag op dit bericht als je een speciale bijdrage of dienst kunt leveren aan de projectgroep.

___
Abonneren op berichten in dit forum kan ik je aanraden als je per mail op de hoogte gehouden wilt worden van updates. Voor ieder gepubliceerd bericht is die optie beschikbaar onderin je scherm. Als men dan een reactie geeft op een bericht, dan krijg jij een mailtje. Schrijf je zelf een reactie, kun je in het reactiescherm al aangeven om je direct te abonneren op het bericht waarop je reactie geeft.

Mail/persoonlijk bericht (alleen voor leden):
Als je alle projectgroep leden tegelijkertijd wilt bereiken met een persoonlijk bericht (PB), kun je in je gebruikerspaneel op privéberichten klikken (je forum-mailbox dus) en een nieuw bericht opstellen door op de knop "schrijf bericht" te klikken (of "NIEUWPB"). Selecteer dan rechts de naam van de gebruikersgroep en klik iets links van het midden op de knop "toevoegen". Nu kun je een bericht schrijven die bij iedereen van de projectgroep aankomt. Toch kan ik je aanraden zoveel mogelijk via dit subforum te communiceren. Wel zo overzichtelijk. Vergeet niet af en toe te kijken.

FTP:
Als we heel veel bestanden gaan delen ga ik een FTP server aanbieden. Dat is in 5 minuten geregeld. Eerst maar eens starten met het project!
>> update: dit forum voorziet inmiddels ruimschoots in de mogelijkheden van bestandsdeling
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 20 mar 2009, 22:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Update van info
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Inleiding - wat gaat het project inhouden?

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb een belichtingskast voor printplaten, ik kan in principe ook ontwikkelen en etsten alleen heb ik nog geen goed etsbad hiervoor (ivm verwarming en bubbeltjes) dus tot nu toe maar een paar keer gedaan. Omdat ik meestal ook geen print nodig heb (dode torren of buizen), heb ik nog steeds geen goed etsbad gemaakt maar dat is niet veel werk. (glasbakje kitten, lucht pompje heb ik alleen de verwarming is wat lastiger, die aquariumthermostaten gaan zo hoog niet)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Inleiding - wat gaat het project inhouden?

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo allen,

Ik denk dat ook ik een bijdrage kan leveren.
Ben in het bezit van een Dremel met flexibele as maar van Tjalling hoorde ik dat hij een boorstatiefje had.
Als er dan printjes geboord moeten worden kan ik daarin samen met Tjalling assisteren.
Blijft wél over dat er dan nog printboortjes met de juiste diameter dienen te worden aangeschaft.
Ter zijner tijd hoor ik wel hoe of wat.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Inleiding - wat gaat het project inhouden?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

He Stan,

Hier is een foto van de boorstatief, dan kun je even kijken of jouw Dremel hier naar verwachting in past.
100_2304.JPG
Plaats reactie