Vertikale rondstraler van afval-coax

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA1HUE
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:24
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Vertikale rondstraler van afval-coax

Ongelezen bericht door PA1HUE »

Vertikale VHF/UHF rondstraler m.b.v. coaxkabel

Al in 1995 heb ik es met meerderen een bouwproject gevolgd, welke m.b.v. stukjes oud coax ( RG-58 ) een zeer goede vertikale MONOBAND-rondstraler kan creeren. Deze kan dan b.v. in een fiberglas buis welke als basis antenne dienst kan gaan doen. De antenne zou een gain moeten geven van +5 dBd (ofwel +7 dBi volgens proffesionele fabrieksnormen). Maar als de lengte uitgebreidt wordt kunnen gains "om van te smullen" gerealiseerd worden. :D

In mijn geval is beschikbaar is een Fiberglas antennebuis met een lengte van 4m en een paar stukken oude dunne coaxkabel RG-58U. Als het experiment slaagt dat zal de coax-straler in de buis vervangen worden door semi-ridget kabel. Deze kabel is veel duurder, echter wel degelijker.

Heel intressant is om met een veldsterkte meter te ontdekken waar de veldsterkte pieken en dalen zitten. :shock: Als de antenne wordt opgehangen aan een stuk "garen" aan de waslijn buiten, zijn perfecte SWR- en gainmetingen te doen. Omdat de construkie dan in de vrije buitenlucht hangt heb je natuurlijk optimale afstraling en ontvangst.
Pas op bij het perfectioneren: in welke konstruktie je de antenne schuift.
Eigen ervaring leert dat een buis van extra dik grijs PVC een behoorlijke demping geeft. Of het nu aan de dikte van de laag PVC lag, of aan het grafiet-gehalte van de buis, geen idee.......
Inmiddels heb ik een proffesionele 4 meter lange antenne gestript. Deze ligt te wachten om nog jaren op een hoog dak dienst te doen. Voor 5 Euro kun je toch nog een hoop plezier hebben dus. 8)

Ik heb een werkzaam exemplaar op 2m gemaakt. Beetje groot maar werkte goed.
Op 70cm heb ik de mooiste resultaten gescoord. Een redelijk lang ding: ongeveer 1,5 meter hoogte gemaakt. Deze heb ik later weggegeven aan een luisteramateur.
De 23cm versie (in experimentele fase) heb ik nog steeds in een plastik zakje liggen. Op deze band komt het allemaal erg nauwkeurig.
Gelukkig was ik toen niet kippig, maar ik wil het best nog es opnieuw proberen.

Veel van de zelfbouwers uit 1995 hebben het project op zolder gelegd.
Ik zou graag via dit medium kontakt willen onderhouden met mede-bouwers. Leuk is om te horen hoe anderen van "afval" een goeie antenne hebben gebouwd en tegen welke problemen ze zijn aangelopen.

Bijgaand 2 ontwerpen in 3 artikelen.
Vrolijke groet
PA1HUErik
Bijlagen
ARRL1
ARRL1
ARRL2
ARRL2
De counter antenne
De counter antenne
Groet van een vooral mobiele zendamateur
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Verstemming antenne door PVC buis.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Leuke artikelen!
Dat je antenne na het plaatsen in een PVC buis weinig meer deed, dat klopt.
Antennes op werkfrequentie resoneren op die frequentie. Je kan de antenne vervangen door een spoel en een condensator in resonantie.
Door een kunststof omhulling aan te brengen met een bepaalde diëlectrische constante, verhoog je die capaciteit en gaat de resonantie frequenie omlaag.

Het aanpassen van de antenne op de nieuwe situatie is dan een rotklus ...
Maar je kan ook de top-spriet wat inkorten, om toch weer resonantie te krijgen. Lukt dat niet, ben je wel even bezig. :cry:

Nog een (reuze) DIY Collinear voor 70cm:
http://www.rason.org/Projects/collant/collant.htm
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Ik weet niet hoeveel gain het geeft, maar een slappe Arnold is ook makkelijk te bouwen van oude coax. Heb er zelf ook 2 gebouwd.

http://home.hetnet.nl/~brink120/arnold2m.htm

Vic moet nog eens op dat ding uitkomen :)

Iig een stuk gemakkelijker dan coax snijden en en een collinear maken. Volgensmij is zo stijf mogelijke coax handiger dan oude rg-58...
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Vertikale rondstraler van afval-coax

Ongelezen bericht door pa10403 »

PA1HUE schreef:Vertikale VHF/UHF rondstraler m.b.v. coaxkabel

Al in 1995 heb ik es met meerderen een bouwproject gevolgd, welke m.b.v. stukjes oud coax ( RG-58 ) een zeer goede vertikale MONOBAND-rondstraler kan creeren. Deze kan dan b.v. in een fiberglas buis welke als basis antenne dienst kan gaan doen. De antenne zou een gain moeten geven van +5 dBd (ofwel +7 dBi volgens proffesionele fabrieksnormen). Maar als de lengte uitgebreidt wordt kunnen gains "om van te smullen" gerealiseerd worden. :D

In mijn geval is beschikbaar is een Fiberglas antennebuis met een lengte van 4m en een paar stukken oude dunne coaxkabel RG-58U. Als het experiment slaagt dat zal de coax-straler in de buis vervangen worden door semi-ridget kabel. Deze kabel is veel duurder, echter wel degelijker.

Heel intressant is om met een veldsterkte meter te ontdekken waar de veldsterkte pieken en dalen zitten. :shock: Als de antenne wordt opgehangen aan een stuk "garen" aan de waslijn buiten, zijn perfecte SWR- en gainmetingen te doen. Omdat de construkie dan in de vrije buitenlucht hangt heb je natuurlijk optimale afstraling en ontvangst.
Pas op bij het perfectioneren: in welke konstruktie je de antenne schuift.
Eigen ervaring leert dat een buis van extra dik grijs PVC een behoorlijke demping geeft. Of het nu aan de dikte van de laag PVC lag, of aan het grafiet-gehalte van de buis, geen idee.......
Inmiddels heb ik een proffesionele 4 meter lange antenne gestript. Deze ligt te wachten om nog jaren op een hoog dak dienst te doen. Voor 5 Euro kun je toch nog een hoop plezier hebben dus. 8)

Ik heb een werkzaam exemplaar op 2m gemaakt. Beetje groot maar werkte goed.
Op 70cm heb ik de mooiste resultaten gescoord. Een redelijk lang ding: ongeveer 1,5 meter hoogte gemaakt. Deze heb ik later weggegeven aan een luisteramateur.
De 23cm versie (in experimentele fase) heb ik nog steeds in een plastik zakje liggen. Op deze band komt het allemaal erg nauwkeurig.
Gelukkig was ik toen niet kippig, maar ik wil het best nog es opnieuw proberen.

Veel van de zelfbouwers uit 1995 hebben het project op zolder gelegd.
Ik zou graag via dit medium kontakt willen onderhouden met mede-bouwers. Leuk is om te horen hoe anderen van "afval" een goeie antenne hebben gebouwd en tegen welke problemen ze zijn aangelopen.

Bijgaand 2 ontwerpen in 3 artikelen.
Vrolijke groet
PA1HUErik
Effe leven in deze onderwerp blazen.
Dus dit is een vhf/uhf antenne,want als ik alles op tel kom ik met de 3x 68 cm dicht op de 2 meter band,en de 2x 34 cm op
70cm
Want ik hou rekening ermee dat de 70cm segment niet helemaal 70 is,maar hij zal ergens anders resonant zijn,lijk me,ik denk dan iets hoger,maar zoals hier ook beschreven staat schijnt de PVC iets wat capaciteit te geven dat de frequentie toch resonant word met de amateur frequentie,en dat dippertje zorgt,dat hij nog wat beter resonant is.
Er staat meer is beter,maar dan worden de afmetingen natuurlijk ook kleiner,heb ik zo het vermoeden.

Ik weet niet hoeveel dB hij is,maar als hij gevoelig is rond om,dan word t wel intresant.
Mvg Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re:

Ongelezen bericht door pa10403 »

Johan PD1JMB schreef:Ik weet niet hoeveel gain het geeft, maar een slappe Arnold is ook makkelijk te bouwen van oude coax. Heb er zelf ook 2 gebouwd.

http://home.hetnet.nl/~brink120/arnold2m.htm

Vic moet nog eens op dat ding uitkomen :)

Iig een stuk gemakkelijker dan coax snijden en en een collinear maken. Volgensmij is zo stijf mogelijke coax handiger dan oude rg-58...
RG213?
Ik heb al aangegeven dat ik gestackte stubs ga maken,gewoon een bezem steel rondom 4x 70cm 2x 34 cm dus en dat dus nog een keer gestackt boven in de bezemsteel komt een 137 mhz antenne dus probeer ik dmv passen en meten de zaak tussen de 137 te krijgen.
Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Vertikale rondstraler van afval-coax

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb er vorig jaar een gemaakt voor twee meter. Het ding was iets van 2,5 meter lang maar hij deed niets, ik kreeg hem niet 1:1. Nog niet in de buurt zelfs. Maar ik heb ook niet echt meetapparatuur voor die frequentie (alleen een swr meter) en omdat ik daar ook weinig actief ben heb ik hem niet afgemaakt. Die tijd heb ik in mijn dipooltje (2x25,5m :lol: ) voor de KG gestoken en die doet het wel als een speer.
De slappe arnold deed het wel in een keer super maar dat is dan ook gewoon een dipool. Het meest te spreken ben ik nog over de popovic antenne. Dat ding maak je in twee minuten en dat doet het echt fantastisch. Het heeft een richteffect. Is een knikdipool. Ook een vlinderdipool en kruisdipool zijn nog opties. Voordeel van dipooltjes is dat je geen last van mantelstromen hebt en ze meestal in een keer goed zijn. Geen gedoe met radialen of hoogte.
Ook goede ervaringen met de J-antenne. Die moet je echter niet van koper maken en solderen maar van massief aluminium staf wat je door een vierkant profiel steekt. Op die manier kun je de stralers in hoogte verstellen ivm afregelen. Het afregelen is sterk afhankelijk van de hoogte heb ik gemerkt.

tov gain: iedereen hier zal het wel weten maar het is bundeling waardoor het versterking lijkt. Net als een zaklamp die je focust. Het ding doet nog steeds 3W maar ipv dat je je hele kamer gelijkmatig "zwak" verlicht krijg je nu een hele felle plek op een plaats. Bij verticals blijft hij rondomstralen maar krijg je een vuurtoren effect. Je maakt een soort pannekoek van het stralingspatroon. Dat is prima maar je krijgt wel de kans dat je nu als het ware over je station heen gaat. Mobiel geeft het als nadeel dat je meer flutter krijgt bij beweging in antenne of auto. Op mijn motor kan ik met een nr7900 antenne niet eens werken. Dat zwiept zo op en neer dat ik zelfs van de repeater afval. (een rondomstralend peertje kun je aan het plafond een zwieper geven en het licht in de kamer veranderd niet en kun je het boek nog lezen, als je een gefocuste zaklamp ophangt en op je boek richt en je geeft die een zwieper dan schiet die lichtvlek de hele kamer door en kun je niets meer lezen)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Vertikale rondstraler van afval-coax

Ongelezen bericht door pa10403 »

Is deze ook geschikt dan voor de 137 mhz om dat de afstraling veel anders lig,hierover kom ik in het rubriek kruis dipool op terug
Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
PA1HUE
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:24
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vertikale rondstraler van afval-coax

Ongelezen bericht door PA1HUE »

Hallo Mensen,

Erg leuk al jullie reakties te lezen.
Vooral de populaire uitleg (de pannekoek afstraling) van Fred , PA-10403 over de versterkingswerking van de antenne is volgens mij heel treffend.

Maar PA2ET, zou het inderdaad zo zijn dat een kunststof behuizing de resonantiefrequentie beïnvloedt? Is deze niet voornamelijk bepaald door de afstemming van het coax (de L en de C hierin)? Graag nog es jouw mening hierover.

Maar nu de praktijk.
Wie van jullie is er al aan begonnen?

Groet
Erik PA1HUE
Groet van een vooral mobiele zendamateur
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Vertikale rondstraler van afval-coax

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi, Fred en PA10403 zijn niet dezelfde hoor. Ik had er een gemaakt maar die werkte dus niet.

Fred PA4TIM
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: Vertikale rondstraler van afval-coax

Ongelezen bericht door PA2ET »

PA1HUE schreef: [...]
Maar PA2ET, zou het inderdaad zo zijn dat een kunststof behuizing de resonantiefrequentie beïnvloedt? Is deze niet voornamelijk bepaald door de afstemming van het coax (de L en de C hierin)? Graag nog es jouw mening hierover.
[...]

Groet
Erik PA1HUE
In feite is deze antenne een "reeks van in fase gevoede halve golf dipolen".
Als je bijvoorbeeld een draad van een hele golf aan het einde voedt (dus een array of reeks van twee halve golf dipolen ..), krijg je een antenne die een afstraling heeft in de vorm van een klavertje vier. Niet echt efficiënt!

Dit komt omdat na een halve golf, de fase op de draad omkeert en het normale stralingspatroon gaat tegenwerken, hierdoor komen er in het stralingsdiagram twee lobben bij.

Om er een array of co lineair (colliineair) van te maken moet dus halverwege de antenne de fase omgekeerd worden, dit kan met een kortgesloten stuk transmissie lijn van 1/4 golf, de energie legt dan in totaal een 1/2 golflengte af door deze "stub" en de fase is weer gelijk aan die van het eerste deel van de antenne.

(Als ik wat meer tijd heb, teken ik er wat plaatjes bij ...)

Nu vertaald naar de coax collineair ...
Hier wordt een slimme truc gebruikt, de 1/4 golf stub is vervangen door een stukje coax van een 1/2 golf lang waarvan de buitenmantel tevens als straler dient!
In die buitenmantel zit dus de kneep, want ga je daar een buis omheen doen, dan gaat er weer een verkortingsfactor meespelen! Met als gevolg dat je antenne een lagere resonantie frequentie krijgt.

[Later meer!]

/Edit:
Plaatjes!
Bron: Antennenbuch 7e druk januari 1969, Rothhammel Karl, Deutscher Militärverlag.
Bijlagen
Hele golf dipool, met winst!
Hele golf dipool, met winst!
HeleGolfDipool.png (40.33 KiB) 18622 keer bekeken
Eindgevoede draad van een hele golf, geen goed stralingspatroon.
Eindgevoede draad van een hele golf, geen goed stralingspatroon.
HeleGolfEindgevoed.png (40.89 KiB) 18621 keer bekeken
Eindgevoede draad met stub, beter!
Eindgevoede draad met stub, beter!
HeleGolfEindgevoedStub.png (41.69 KiB) 18621 keer bekeken
Drie gestackte halve golf dipolen met stubs, een echte collinear.
Drie gestackte halve golf dipolen met stubs, een echte collinear.
3StackCollVertikaal.png (32.94 KiB) 18621 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PA2ET op 12 jun 2008, 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Plaatjes en bronvermelding toegevoegd.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Vertikale rondstraler van afval-coax

Ongelezen bericht door pe5jw »

PA1HUE schreef:Maar PA2ET, zou het inderdaad zo zijn dat een kunststof behuizing de resonantiefrequentie beïnvloedt? Is deze niet voornamelijk bepaald door de afstemming van het coax (de L en de C hierin)? Graag nog es jouw mening hierover.
Ik heb van dit type meerdere wifi antennes gemaakt, 5 segmenten doet ongeveer 5 a 6 db en de pannekoek heeft een licht opwaardse hoek voor wifi niet echt wat je wilt en het op de kophangen van de antenne is dan een goede optie.

Gebruikt van die witte sanitair buis daar zit veel minder koolstof in als in grijzebuis en heeft minder invloed.
de buis zal de frequentie doen dalen ik vergelijk het met golven door lucht of water water vertraagt en dat doet de ombuis ook.
Groet,

Joeri
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: Vertikale rondstraler van afval-coax

Ongelezen bericht door PA2ET »

Plaatjes toegevoegd ...
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Vertikale rondstraler van afval-coax

Ongelezen bericht door pa10403 »

fred101 schreef:Hoi, Fred en PA10403 zijn niet dezelfde hoor. Ik had er een gemaakt maar die werkte dus niet.

Fred PA4TIM
Ja klopt ben iemand anders hi
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie