RG58 coax 2m - 70cm antenne

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

RG58 coax 2m - 70cm antenne

Ongelezen bericht door PD4U »

Ik kwam deze antenne, gemaakt van RG58 coax kabel, tegen op de landelijke DARES site: een portable 2m/70cm antenne naar ontwerp van PA0FBK. Je kan de antenne in een boom hangen maar ook op je porto monteren. En dat werkt heel wat beter dan de standaard rubberduck antenne. :)

Afbeelding


"De antenne werkt als volgt: a, b en c vormen samen een halve golf straler op 2m, b is in resonantie op 70cm en vormt zo een coaxiale koppeling tussen a en c, die elk weer een halve golf straler op 70cm zijn. Voor aanpassing op 50 ohm is er een impedantie trafo, bestaande uit d en e. De lengte van d en e is tamelijk kritisch, door hiermee te varieren kan eventueel de swr nog wat verbeterd worden. "
Zie: PA0FBK's site

Zoals gezegd je kan de antenne ook op een porto monteren, en dat heb ik gedaan. Ik heb de top van een vishengel op de porto gemonteerd om de antenne vertikaal te houden. Dat werkt perfect.

Afbeelding Afbeelding

De rapporten vanaf een flat op 4 hoog in Apeldoorn West:
PI3ZUT in Zutphen: open met 0,5W en RX S9+ (20km)
PI3AMF in Amersfoort: niet te openen RX S5 ( 40km)
PI3NYM in Nijmegen: open met 5W RX S8 (42km)

Met de standaard rubberduck antenne kan ik alleen PI3ZUT in Zutphen met 5W openen en ontvang die repeater met S7. De signaalsterktemeter op mijn ICOM IC-E90 is erg gevoelig. Dus het zal echt geen 20dBi zijn. Maar het werkt uit de kunst.

Marc - PD4U
Plaats reactie