70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Voortgang met Veron dipolen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Fred, bedankt voor de info!

Voortgang project: Veron servicebureau dipolen uittesten in de yagi.

Op zat. 24 november 2007 ben ik weer bij Stan PD0LUR geweest en hebben we Veron dipolen uitgetest in de Yagi's. Voorheen hadden we zelf dipolen gemaakt uit platstaf materiaal (10x2mm), maar dat gaf hele wisselende resultaten. De resonantiefrequentie lag toen te laag.

Onder dit bericht zijn foto's van de voortgang te zien!

Daarom wilden we nu graag Veron dipolen testen, omdat deze van rond materiaal gemaakt zijn. De montage was zo klaar. Echt heel eenvoudig een gat boren in de boom, kastje iets bijveilen en vastschroeven. Balun eraan zoals eerder in deze topic al eens was beschreven, coax eraan als voedingslijn en testen maar!

Resultaat: Stan zijn yagi (13 elements) en de kleine yagi (7 elements) hadden allebei een te hoge resonantiefrequentie. Deze lag tussen 440 en 447 MHz. De dipool dan maar eens los testen, want een dipool in een yagi reageert heel anders. Los was de dipool wél goed in de 70cm band in resonantie!

Dan maar eens kijken wat er gebeurt als we de afstand tot de eerste director veranderen. We hebben van het gaatje in de boom een sleuf gemaakt, zodat de dipool heen en weer kon schuiven. Niet de resonantiefrequentie, maar de impedantie werd beinvloed. De dip bleef in het testexemplaar op 441 MHz, maar de minimale SWR kon je wel optimaliseren door het schuiven van de dipool.

Let dus op het verschil tussen impedantie en resonantie!

De resonantiefrequentie zat muurvast op 441 MHz. De balun dan maar eens een beetje varieren in lengte en materiaal. Weinig resultaat! Wel weer de SWR... mmm ... Hoe krijg je nou die resonantiefrequentie omlaag?!

We zullen de breedte van de dipool moeten aanpassen. Een beetje maar, want het is millimeterwerk. We kregen de tip, om een soort trombone (denk aan een schuiftrompet) systeem te maken van de dipool. Dat wordt de volgende stap, waar we nu niet meer aan toe zijn gekomen. We gaan dan de dipool aan beide zijden doorzagen en koppelen met tussenstukjes. Dat worden dus 4 punten waar de dipool doorgezaagd moet worden.

>> update augustus 2014: Ieder gebouwd exemplaar werkt blijkbaar weer anders. Ik heb een andere Veron dipool geplaatst in mijn eerste gebouwde Yagi en daar was de SWR wel goed in de 70cm band.


Volgende keer (binnenkort): het verlengen van de dipool.
Eventueel in de toekomst: ook nog een open dipool met gamma match of hairpin uitproberen, als de verlengde dipool weinig resultaat biedt.

En daarvan komt uiteraard ook weer een bericht van in deze topic!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hier staan de foto's van 24 november!
100_1733.JPG
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Afstemmen, gesloten dipool.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Van een te hoge Fres. had ik ook last bij onderstaande drie elementen 70cm kabelgoot beam.
De oorzaak daarvan lag in het gebruik van installatiedraad zonder vinyl isolatie! Het oorspronkelijke ontwerp had die isolatie dus wel ...

Ik heb een 'workaround' toegepast, namelijk de uiteinden van de gesloten dipool iets verlengen met stukjes draad, trouwens, niet bedoelt als uiteindelijke oplossing voor jullie probleem!

Ik vermoed dat de combinatie reflector/straler/directors een bandfilter vormen, waarvan de Fres dus hoger kan liggen dan van de straler (dipool) alleen.

IMOH is het enige wat je kan doen, de omtrek van de gesloten dipool iets verkleinen.

//Edit: Vergeet ik bijna te tikken, leuke foto's!!


Soms gaat het leven van Antenne Bouwers niet over rozen ...
3 El Beam 70cm
3 El Beam 70cm
3EL70cm.JPG (32.25 KiB) 19350 keer bekeken
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Oh, omtrek verkleinen? De Fres (voor leken: resonantiefrequentie) ligt bij ons wat te hoog, dus ik zou verwachten dat de dipool wat langer moet. Waarschijnlijk bedoelde je dat ook, toch?

Jouw beampje is ook leuk! Handig voor uitpeilen enzo.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Tjalling, bedankt voor de correctie, moet weer een van mijn "weekdiermomenten" zijn, als excuus voer ik de Griep aan, waar ik sinds een paar dagen last van heb.

Jaaah, omtrek *vergroten* dus! :shock:

Nog leuker was een foto van de HB9CV kabelgootbeam geweest, maar de katten zijn daar mee aan de haal geweest, het ding is spoorloos ...
(Zal wel achter de wasmachine liggen, hun favo plek voor prooien)
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Ja hoor, achter de wasmachine. Hij ziet er echter niet zo strak meer uit. Er staan zelfs tandafdrukken in het koper!
Eerdaags maar een nieuwe knippen/buigen:
HB9CV
HB9CV
HB9CV.JPG (25.7 KiB) 19348 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PA2ET op 29 nov 2007, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Haha, hoe hebben jouw katten zulke scherpe tanden gekregen? Wellicht geslepen aan al jouw bouwprojecten :shock:
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Ik neem het de katjes niet kwalijk, ze zijn geboren onder (letterlijk) het zachte, rustgevende geluid van mijn TS-830S en hebben gedurende hun opvoeding vele QSO's meegemaakt en gehoord op diverse HF banden.

Het zijn dus getrainde HAM-katten, waarmee hun interesse voor draadjes, antenne's en dergelijke verklaard is... Een van de weinige draden die ze niet hebben kunnen door knauwen, is een stuk US-Wireman met harde kern. Dat spul is echt taai(hard)!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Harry PA2HOS stuurde mij wat informatie toe, wat denk ik wel interessant zou kunnen zijn voor onze experimenten. Tenslotte moeten we binnenkort maar weer eens de draad oppakken met onze Yagi bouwerij.

Harry heeft een nieuwe yagi aangeschaft van bijna 5 meter lang en is van het merk Tonna. Leuk om nou eens een fabrieksantenne te bekijken. Tenslotte hebben wij nog steeds last van een resonantiefrequentie die iets buiten de band ligt. Dit zijn twee foto's van Harry's Tonna:
De achterkant
De achterkant
De dipool
De dipool
Wat je vaak ziet bij een in de yagi geplaatste dipool is, dat er geen balun gebruikt wordt. Daar hebben we eerder ook al eens mee ge-experimenteerd (naar een Belgisch ontwerp), maar dat had toen ook niet het gewenste resultaat geloof ik. De elementen van Harry's antenne maken via het schroefje wel contact met de boom. De resonantiefrequentie en SWR lijken bij Harry's antenne in orde.

Harry stuurde me ook nog een ander interessant document over antenne zelfbouw, bron Veron. Die heb ik als PDF bijlage aan dit bericht gevoegd.
Bijlagen
bouw beschijving antennes.pdf
Zelf antennes bouwen, heksenwerk??
(387.18 KiB) 790 keer gedownload
Gebruikersavatar
pa2hos
.
.
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2007, 21:17
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door pa2hos »

Hallo allemaal of alleen
heb deze beam samengestelt uit vier dozen met tonna beams heb hem
in elkaar gezet en geprobeerd lijkt goed te zijn nu nog even in de mast en klaar is kees
hoop dat de resultaten nog beterzijn dan met de vorige antenne die ook tezien is in het forum
heb nu nog spul liggen zodat ik er nog 1 zou kunnen maken
heb mooie afstanden gewerkt en wordt nog mooier
wens jullie veel bouw plezier toe

GRT 73"Pa2hos
Bijlagen
tonna F9FT 438 mhz 21 elements.PDF
dit is het document van Tonna
(1.04 MiB) 812 keer gedownload
Gebruikersavatar
pa2hos
.
.
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2007, 21:17
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door pa2hos »

Hallo allemaal

Hier even de laatste resutaten van mijn beam heb de beam in de mast gezet en de resultaten
mogen er zijn nu is dit niet gouw tezien op 70cm atv maar als een station altijd bij mij binnen komt
in zwart wit en dan naar kleur dan heb je toch al heel wat gewonnen
heb even een en ander getest en de swr komt niet hoger dan 2 streepjes uit de hoek dus priema
ben nu met een tweede bezig waar ik de elementen zelf moestmaken ook zat er geen dipool bij
dit is nu alemaal op maat en zodra de plug er aan zit ga ik deze ook even onder de loep nemen
om er achter te komen hoe dan de swr is is deze gelijk aan de andere beam dan kunnen we de conclusie
trekken dat het helle verhaal over de swr opgebouwd is uit de eerste elementen die in de beam zitten inclusief afstand van de dipool

Groeten en veel bouw plezier PA2HOS
Bijlagen
DSCF0953.JPG
Dit is op het dak met nieuwe mast
Dit is op het dak met nieuwe mast
Van de voorkant van mijn huis. lol - Mast gaat wat scheef door gewicht van de rotor plus steunplaten
Van de voorkant van mijn huis. lol - Mast gaat wat scheef door gewicht van de rotor plus steunplaten
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door PA8C »

Na onze laatste bouwdag heb ik nog wat berekeningen uitgevoerd middels het programma van VK5DJ om the zien waar nu de verschillen optreden als je de parameters van de yagi gaat wijzigen.
Hieronder zal ik in tabelvorm trachtten de verschillen aan te geven.
Constanten zijn: 7 elements yagi
Ontwerpfrequentie = 431.70 MHz, Director/reflector diameter = 6.00 mm, Gevouwen dipool - diameter buis = 8.00 mm,
halve golf 4:1 Balun met verkortingsfactor 0,66 (RG-58C (PE)) = 229 mm lang

Variabelen zijn als volgt:
Materiaal boom = NON-Metalic
Lengte Reflector = 337 mm geplaatst op 30 mm vanaf het einde van de boom
Lengte gevouwen Dipool van tip tot tip = 327 mm op 169 mm vanaf de reflector
Lengte Dir 1 = 297 mm afstand tot vorige element = 52 mm
Lengte Dir 2 = 294 mm afstand tot vorige element = 125 mm
Lengte Dir 3 = 290 mm afstand tot vorige element = 149 mm
Lengte Dir 4 = 287 mm afstand tot vorige element = 174 mm
Lengte Dir 5 = 284 mm afstand tot vorige element = 194 mm

Materiaal boom = Metalic elementen geisoleerd in de boom
Lengte Reflector = 340 mm geplaatst op 30 mm vanaf het einde van de boom
Lengte gevouwen Dipool van tip tot tip = 327 mm op 169 mm vanaf de reflector
Lengte Dir 1 = 300 mm afstand tot vorige element = 52 mm
Lengte Dir 2 = 297 mm afstand tot vorige element = 125 mm
Lengte Dir 3 = 293 mm afstand tot vorige element = 149 mm
Lengte Dir 4 = 290 mm afstand tot vorige element = 174 mm
Lengte Dir 5 = 287 mm afstand tot vorige element = 194 mm

Materiaal boom = Metalic elementen contacting boom
Lengte Reflector = 343 mm geplaatst op 30 mm vanaf het einde van de boom
Lengte gevouwen Dipool van tip tot tip = 327 mm op 169 mm vanaf de reflector
Lengte Dir 1 = 303 mm afstand tot vorige element = 52 mm
Lengte Dir 2 = 300 mm afstand tot vorige element = 125 mm
Lengte Dir 3 = 296 mm afstand tot vorige element = 149 mm
Lengte Dir 4 = 293 mm afstand tot vorige element = 174 mm
Lengte Dir 5 = 290 mm afstand tot vorige element = 194 mm

Mijn conclusie hieruit is dus dat er alleen variatie in de lengte van de reflector en de directoren zit.
De afstand tussen de elementen blijft onveranderd evenals de Gain.
Mijn veronderstelling is dan ook dat de lengte van de parasitaire elementen geen of nagenoeg geen invloed zullen uitoefenen op de resonantie frequentie en/of de SWR.
Ik denk dat de verschillen in lengte alleen ter compensatie zijn voor de wijze van montage van de elementen.
Hoe wij de resonantie frequentie naar beneden moeten krijgen blijft voor mij vooralsnog een vraag waarop ik nu het antwoord nog niet weet.
Heeft iemand een suggestie die kan bijdragen tot de oplossing van dit resonatie frequentie probleem wat nu op 441 MHZ ligt?

73's, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
pa2hos
.
.
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2007, 21:17
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door pa2hos »

Hallo allemaal
heb inmidels ook de 2de beam gebouwd en daazat geen dipool bij heb dus weer een dipool gemaakt en
deze in de beam geplaatst naar verwonderring zag ik dat deze net zo goed 1:1 was als de andere
dit verklaart dus dat de dipool ook naar 50omh wordt getransformeerd door de elementen er om heen
dus heb alle goed vast gezet en heb daarna even een director verwijderd toen zag ik dat de swr niet meer goed was
dit gedaan te hebben met de eerste 3 directoren blijkt dat deze er wel degelijk invloed op hebben
ach zo leert men nog eens wat
volgende stap is de dipool uit teproberen uit mijn eigen beam alla rqm ondwerp en deze
ook te testen in de orginale tonna beam en dan kijken wat er gebeurt met swr en resonatie freq
ik laat het nog wel effe weten
verder heb ik wat foto,s geknipt hoe ik de dipool heb gemaakt en bevestigt
kijk en huiver

met Groeten van de hos
pa2hos
Bijlagen
DSCF0960.JPG
DSCF0956.JPG
DSCF0954.JPG
Gebruikersavatar
Michel-nl
.
.
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:40
Locatie: Boornbergum (Fryslân)
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Michel-nl »

hallo

ik ben nog maar kort op dit forum en heb dit topic zitten te lezen. ik wil namelijk graag ee eigen yagi maken omdat ik zelf veel en vaak alu matriaal ter beschikking heb.
ik heb zelf wel in de gaten hoe alles in elkaar steekt behalve bij de gevouwen diapool.
waar het mij om gaat is waar je de massa op aansluit als je een balun gebruikt? beide kernen gaan naar beide zijde van de gevouwen dipool maar waar zet je nu de massa op?
op de bout waar je mee het doosje mee op de boom vast zet???
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Michel,

Leuk dat je een poging wilt wagen om dit ontwerp na te bouwen.
:!: Een waarschuwing is echter wel op zijn plaats.
Werk erg secuur aan de maatvoering want een afwijking van één a twee millimeter geeft al snel andere resultaten.
Met betrekking tot jouw vraag kan ik kort zijn.
Zolang alle afschermingen maar bij elkaar op één punt komen en daar worden doorverbonden is het in orde. (Houd ze wel zo kort mogelijk!)
Het maakt dus niet echt uit of de afscherming ook aan de boom zit bevestigd, dit zal voor de werking van de antenne geen invloed hebben.
Succes toegewenst.

73's (Groeten)

Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Welkom hier op dit forum Michel!

Even over de balun:
We hebben het vaak wel bevestigd aan de boom, omdat je dan ook de N-connector aan de boom kunt bevestigen. Zodoende heb je die ook gelijk met massa verbonden. Misschien heb je nog wat aan dit fotootje uit de begintijd van onze experimenten.
Bijlagen
DSC00914-1.jpg
Plaats reactie