70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
Michel-nl
.
.
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:40
Locatie: Boornbergum (Fryslân)
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Michel-nl »

Dank heren voor de uitleg,ik had al een vermoeden dat de aarde op de boom bevestigd kon worden.
dat dit niet noodzakelijk is wist ik niet,dus daar kan ik idd nog wel mee experimenteren dan.
misschien dat ik er ook nog wel een dualband yagi van ga maken,dus dan de elementen gekruisd monteren van elkaar.
maar dat moet ik nog even uitzoeken, zijn er misschien schema's(bouw tekeningen) te vinden van yagi's?
zodat je een 1 op 1 leidraad hebt.
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Michel,

Fijn dat e.e.a. nu wat duidelijker is.
Wat bedoel je met een dualband yagi en dan gekruisd?
Ik denk dat je een kruisyagi bedoeld, maar die adviseer ik je om dan alleen voor de 70 cm band te maken.
Bij een zogenaamde kruisyagi kun je dan zowel horizontaal alswel vertikaal gepolariseerd signalen ontvangen en eventueel ook uitzenden.
Een kleine waarschuwing is hier wel op zijn plaats omdat een kruisyagi aanzienlijk complexer te maken is dan een gewone single plane yagi.
Als je wilt kun je eens kijken op de site van PE5JW http://pe5jw.eigenstart.nl/, dat is een goed startpunt.

73's,

Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Michel-nl
.
.
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:40
Locatie: Boornbergum (Fryslân)
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Michel-nl »

hej

ja uiteraard is die lastiger te maken,dat weet ik. het gaat mij ook hoofzakelijk voor het sterke ontvangst van een yagi.
zenden doe ik niet veel op deze frequenties,maar ik maak hem sowieso eerst als 70 cm yagi.
wie weet dat ik dan ernaast nog wel een losse 2 meter yagi maak.
Gebruikersavatar
Michel-nl
.
.
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:40
Locatie: Boornbergum (Fryslân)
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Michel-nl »

hier alvast de vorderingen op de 70cm yagi,weet niet of ik er de 2 meter nog in ga plaatsen maar dat later.
het tech. gedeelte is ...
koker= 20x20
staaf = 8x2 rond
schroeven= zelfborende 8kant

ik moet dus alleen de gevouwen dipool maken en plaatsen, maar daar moet ik eerst een kastje voor maken of kopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ziet er al mooi uit Michel. Test straks ook even of dat stukje mast en beugel niet van invloed is, omdat dat wel erg tussen je directoren gemonteerd zit.

Heb je bij het berekenen van de maatvoering ook al rekening gehouden met je boom van 20mm? Wij hebben namelijk 15mm gebruikt, waardoor de maatvoering wellicht iets kan afwijken van onze exemplaren. Als test of als tijdelijke oplossing zou je ook eens kunnen experimenteren met platstaf aluminium materiaal (10x2mm). Hebben wij ook in het begin gedaan. Het had wat wisselende effecten bij ons. Zo is platstaf bijvoorbeeld vrij breed, waardoor de afstand tot de eerste director een beetje wordt beinvloed (enkele mm is al veel op deze frequentie). Maar het ging in ieder geval beter dan de Veron dipool. Platstaf kun je namelijk makkelijk van maat veranderen en de Veron dipool niet.

Hier kun je ons eerste prototype zien, die ik nog steeds in gebruik heb op 70cm ATV (horizontaal geplaatst dan). Deze antenne is uitvoerig beschreven in het begin van dit topic.

Wij hebben nu 3 varianten gezien op de gevouwen dipool:
  • Platstaf
  • Veron dipool (hol aluminium, vaste maat)
  • Harry's eigen gevouwen dipool uit massief aluminium (wel van maat te veranderen, maar klein buigijzer nodig)
Voor mijn gevoel is Harry's methode de beste, maar je hebt een vrij zeldzaam klein buigijzer nodig om de maatvoering millimeter voor millimeter aan te passen. De Veron dipool is ook nog een goede kandidaat, als het ons lukt om de maten iets aan te passen. Het platstaf is leuk als experiment, maar is wat te zwak voor 20 jarige montage bovenin een mast :)

Wat nog te doen staat in dit experiment: de open dipool. Nadeel is de smallere bandbreedte (kan ook voordeel wezen, maar voor mij niet met ATV) en de geisoleerde montage op, of in de boom.
Bijlagen
Eerste 13 elements yagi met platstaf
Eerste 13 elements yagi met platstaf
Gebruikersavatar
Michel-nl
.
.
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:40
Locatie: Boornbergum (Fryslân)
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Michel-nl »

hej

ja ik had in de calculator idd rekening gehouden met een 20x 20 koker, en ja opzich zal deze antenne als ontvanger dienen en dus niet zo zeer zend belangrijk zijn.
een eventuele volgende ga ik idd zoals jullie hem gemonteerd hebben maken.
Gebruikersavatar
Michel-nl
.
.
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:40
Locatie: Boornbergum (Fryslân)
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Michel-nl »

zo even update,een kennis had nog een veron dipool liggen die ik mocht gebruiken.
dus die heb ik vandaag klaar gemaakt,deze zal ik later op de yagi monteren.
daarna zal ik de beugel in de yagi naar verticaal montage maken,daar hetgeen ik wil ontvangen verticaal gepolariseerd uitzend.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Gisteren nog even met Harry PA2HOS gesproken. Het loont zeker moeite het verschil te testen door de boom aan massa te leggen of niet. Mogelijk heeft dat meer invloed dan we denken. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Dus Michel, mocht je een slechte SWR hebben,ben ik erg benieuwd wat er gebeurd als je het groen/gele draadje eens losmaakt. Ik wil aan Stan voorstellen, dat wij binnen ons project hier ook nog eens grondig naar gaan kijken en komen daar dan nog op terug!

Erg netjes gemaakt trouwens, Michel!
Gebruikersavatar
Michel-nl
.
.
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:40
Locatie: Boornbergum (Fryslân)
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Michel-nl »

tnxx,ik ga er nog mee bezig.
Gebruikersavatar
pa2hos
.
.
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 apr 2007, 21:17
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door pa2hos »

Wij (Harry PA2HOS en Tjalling PE1RQM) zijn hier op zolder bij pa2hos even wat wezen experimenteren met mijn yagi. En dan vooral de dipool en de resonantiefrequentie. Wat wij wilden uitproberen:
  • Wat werkt beter; massa aan boom, of niet
  • Wat voor materiaal moet de balun zijn en wat zijn de maten
  • Wat moet de maatvoering zijn van de dipool
  • Van wat voor materiaal moet de dipool zijn
  • Hoe bevestig je de balun aan de dipool
Vraag 1: Massa niet aan de boom lijkt het beste te werken. Wij hebben in ieder geval de dipool compleet geisoleerd opgehangen en de N-connector zit aan de kabel en hangt zwevend in de lucht << massa is normaal gesproken wel beter. Indien je problemen hebt, probeer dan de dipool volledig geïsoleerd te monteren.
Voorbereiden van de dipool. Verderop zie je een foto van hoe hij in de beam zit.
Voorbereiden van de dipool. Verderop zie je een foto van hoe hij in de beam zit.
Vraag 2: De balun kun je het beste van Teflon, of van semi-rigid maken. Wij hebben nu teflon geprobeerd en dat werkt in ieder geval goed. De maten zijn voor dit type teflon: 23 cm van mantel tot eindmantel (niet de afgestripte stukjes meerekenen en houd die ongeveer een dikke centimeter). De afstand van de voedingsdraad naar de n-connector maakt niet veel uit.
De eindstukjes zijn hier wel iets te lang gehouden
De eindstukjes zijn hier wel iets te lang gehouden
Vraag 3: Maatvoering dipool:
tip-tip buitenmaten: 32,5cm
van hart tot hart : 4,5cm (buitenmaat ca. 5 cm)

Vraag 4: Materiaal dipool; we hebben 5mm massief aluminium gebruikt. Dit is prima te buigen en dat lukt ook nog op een 40mm PVC buis. Hol aluminium zou dubbel vouwen.

Vraag 5: boor 3mm gaatjes aan de uiteinden van de dipool (uiteinden ca. 1,5cm uit elkaar) en gebruik bij voorkeur messing schroefjes en moertjes. Daar kun je na het vastdraaien prima de balun aan vastsolderen. De dipool kun je bijvoorbeeld vastmaken door een stukje PVC buis te nemen en daar sleufjes in te zagen. Dit kun je vastmaken met een OBO zadel.
Tip: Een OBO zadel kan heel mooi als bevestiging dienen aan de boom. De dipool-balun kun je vastmaken in een stukje PVC buis en die kun je volgieten met thermische lijm bijvoorbeeld (in ieder geval niet geleidend).
Tip: Een OBO zadel kan heel mooi als bevestiging dienen aan de boom. De dipool-balun kun je vastmaken in een stukje PVC buis en die kun je volgieten met thermische lijm bijvoorbeeld (in ieder geval niet geleidend).
We hadden een goede SWR en de maten kwamen niet zo kritisch als in eerdere experimenten. Maar blijf wel in de millimeter marges! De conclusie van dit experiment is, dat de yagi veel eenvoudiger in resonatie is te krijgen. En dat geldt ook voor het DL6WU ontwerp waar Stan en Tjalling veel over hebben geschreven (die berekend is met VK5DJ's calculator). Dat komt waarschijnlijk door de zelfgebogen dipool (optimale maten kun je uitproberen) en de manier van plaatsing (geisoleerd). Je zou kunnen zeggen dat dit beter werkt dan platstaf, omdat dat te breed is en beter werkt dan de Veron dipool, omdat we die niet goed op maat konden maken.

Dan nog wat extra foto's:
IMGA1839.JPG
IMGA1844.JPG
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door pa10403 »

Ik heb hier een leuke site http://www.amateur-radio-antenna.com/Di ... ntenna.htm,het lijk dat hij zo is na te bouwen,als je hem voor 435 mhz maakt kom je op 434mhz op 1:1:8 ongeveer uit,als je hem op 35 cm maakt teminste ,dat is toch niet slecht lijk me,er is ooit een verticaal gebouwd aleen de quad en reflector 9 dB,is die ongeveer,de MNANA staat onder in deze post.
Als je kijkt is bij de gestackte quad is er een verticale reflector op gesteld en 2x gestackte horizontaal,en die is 12dB in gain.Dit lijk me een mooi antennetje voor de sateliet te ontvangen op 70 cm,en mischien is hij ook goed voor andere doel einde in jullie geval ATV.
Het lijk me ook dat je hem aan de directoren,best wel een paar een stuk of 6 bij zetten zolang de afstand maar 17 cm blijft.
dit is hij op 435 mhz
Dit is de 70 cm hybryde zonder de stacks,voor horizontaal
GOLFLENGTE = 0.689 (m)
TOTAAL AANTAL PULSEN = 140
VOLLE MATRIX...
FACTOR MATRIX...
PULS U (V) I (mA) Z (Ohm) SWR
w1c 1.00+j0.00 18.56+j2.10 53.20-j6.03 1.14
HUIDIGE DATA...
ruim gebied ...
GEEN FATALE FOUT(EN)
0.28 sec



en dit op 434 mhz


GOLFLENGTE = 0.691 (m)
TOTAAL AANTAL PULSEN = 140
VOLLE MATRIX...
FACTOR MATRIX...
PULS U (V) I (mA) Z (Ohm) SWR
w1c 1.00+j0.00 18.85+j2.93 51.79-j8.05 1.18
HUIDIGE DATA...
ruim gebied ...
GEEN FATALE FOUT(EN)
0.25 sec

Dus zou je de SWR ook kunnen verbeteren als je hem zou stacken?,dmv een soort tegen capaciteit?.
Mischien iets voor jullie om daar eens mee te experimenteren.
Cheers Gerard PA10403
Ps ik vind de achterverhouding bij beide antennes 21dB wel netjes,overigs de SWR op 430 is hij slecht 1:4,volgens de MNANA.
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Volgens mij wordt de SWR door stacken niet beter. Alhoewel je best wat zou kunnen faken met kabellengtes, gaat de antenne er niet beter van werken.

Maar het zijn leuke antennes. Nabouwen zal wat lastig zijn verwacht ik, want er staat geen bouwbeschrijving bij met maatvoering. Ik hou het maar lekker op mijn eenvoudig maar efficiente 13dBd yagi.
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door PA9NL »

Ik ben ook een antennebouwer.
Mijn ervaringen met een open dipool zijn nooit goed gelukt.
Maar vond het volgende wat ik een erg grappig ontwerp vind.

http://www.dk7zb.fox28.de/70cm-longyagi/details.htm

(dead link, zoek op deze link de juiste info: http://www.qsl.net/dk7zb/start1.htm)

Ik heb voor 23 cm ook verschillende antennes gebouwd,en heb de dipool van massief messing gebogen.
Goed verwarmen voordat je gaat buigen.

Staat nu ook een ant. in de mast voor 70cm atv,maar van verkeerde materialen gebouwd.
Ik ga binnenkort beginnen aan een nieuwe met een messing dipool en semirigid balun.
Ik zal mijn bevindingen posten.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 70 cm YAGI's van PD0LUR en PE1RQM; de bouw en testen

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik ben benieuwd Marcel! Ik heb met Stan afgesproken om binnenkort onze yagi's eens definitief af te maken. Daar komen dan ook nog wel wat foto's van online.
Plaats reactie