70cm YAGI (6 elements) (zie ander topic voor 13 elements)

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

70cm YAGI (6 elements) (zie ander topic voor 13 elements)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Update: we zijn van dit ontwerp afgestapt. Zie dit topic voor de antennes (23, 13 en 7 elements) die we nu aan het perfectioneren zijn: Link

Ik ben op dit moment bezig mijn eerste Yagi antenne te maken. Voor de 70cm band. Ik had al een ontwerp gemaakt, maar die werkte niet goed. Ik weet niet precies waarom niet, maar wat wel belangrijk is op zo'n hoge frequenties, dat je binnen enkele millimeters marge moet blijven.

Tevens ben ik er achter gekomen, dat er heel veel verkeerde informatie te vinden is op internet. Ik wist nog helemaal niets en dan kom je wel van een koude kermis thuis.

Maar inmiddels heb ik wel een hoop geleerd. De dipool van de yagi is een verhaal appart. Zo zat ik bij een gevouwen dipool met de vraag; moet ie in het midden bovenop met de boom worden verbonden of niet; Hoever moeten de elementen uit elkaar bij het voedingspunt (beinvloed je berekening); Hoe maak ik een 1:4 balun (stukje coax); waarom heb ik eigenlijk een balun nodig (dipool is bijna 300 Ohm en moet 50 Ohm zijn) en meer van dat soort vragen...

Ik had een gevouwen dipool gemaakt en die werkte niet.... Nu, achteraf gezien snap ik dat... Voor het berekenen van je balun (lengte coax) moet je de halve golflengte weten, maar dan wel vermenigvuldigd met de verkortingsfactor van je coax (bij RG-58 met PE is dat 0,66)! Zo had iemand gewoon een stukje RG-58 van 34cm voorgeschreven.... NIET DUS!!! Eerder rond de 23cm.

Toen die dus nog niet werkte (ik wist toen nog niet de oorzaak), had ik een rechte dipool gemaakt met een Bazooka shoke. Je raadt het al... werkte ook niet! Toen heb ik daar een 1:4 balun aan gemaakt en dat werkte ook niet... Geen idee waarom niet trouwens, maar misschien moet er wel een gamma match aan ofzo (?)...

Goed... daar zit ik nu dus... Twee dagen werk en geen werkende antenne. Ik ga hem helemaal opnieuw maken. Nu met berekening met behulp van het programma van VK5DJ.

Ik ga je op dit forum op de hoogte houden van de ontwikkelingen!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 17 jun 2007, 01:07, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Vervolg nog geen succes!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

En zo gaan we langzaam maar zeker door met experimenteren met de Yagi. Nog wat verschillende opties geprobeerd.

Zo heb ik de gevouwen dipool weer gepakt en ik zag op een website een hele andere manier van aansluiten. Er zat helemaal geen balun op! Wellicht dat dit meer werkt als een soort J-antenne (?).

Maar goed, de staande golf was opzich niet eens slecht, 1:1,5 minimaal, maar de bandbreedte van de antenne was niet echt goed (2 MHz ongeveer) en het ontvangen signaal is niet sterker dan mijn Comet GP-3 rondtraler.

Maar hij is ook maar 6 elements, misschien toch maar eens beginnen aan een yagi met meer elementen!

En wat voor dipool ik dan weer ga gebruiken, weet ik nog niet, maar dat zal wel een gevouwen dipool worden.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nog even wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Onverklaarbaar voedingspunt

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Goed, de antenne werkt eigenlijk wel ongeveer zoals hij zou moeten werken. Dus deze versie is bijna klaar (hij moet alleen nog iets hoger in de frequentie). Ik merkte vanmiddag 1 tot 2 s-punten signaalsterktewinst ten opzichte van mijn 5dB rondstraler.

Maar kan iemand dit voedingspunt verklaren? Hoe zit het met de conversie van symetrisch naar a-symetrisch; Hoe is de impedantie nu 50 Ohm kunnen worden... etc. Dit is allemaal naar een idee van de Belgische website die in een vorig bericht genoemd werd. De connector raakt met die schroef door de plastic busjes de boom wel. Hier de foto van mijn primitieve constructie:

(attentie: dit is een proefmodel, dus schiet me niet af op de netheid :) )


Afbeelding
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Constructiefoutjes ontdekt

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb nog wat constructiefoutjes ontdekt in mijn model. Binnenkort maar eens veranderen! Dan zal de SWR wel goed zijn.

Die 50 Ohm wordt blijkbaar bereikt door de afstanden met de director en reflector.

Ik ga jullie op de hoogte houden als ik de nieuwe constructie heb gemaakt. Mogelijk dat de bandbreedte zelfs wel wat meevalt. Dat ga ik allemaal testen en daar kom ik later op terug!

.......
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Yagi vs rondstraler

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

En dan nu even wat foto's ter vergelijk. Ik ontving PA0VIC, Vic op zowel de yagi als de GP-3 van Comet en dit zijn de signaalverschillen:

Yagi:
Afbeelding
Afbeelding
_________________________________________________________

Rondtraler Comet:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

We (Stan en ik) zijn nu bezig met het bouwen van nieuwe antennes! Zie dit topic.
Gesloten