specifieke vraag omtrent impedantie

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
DanielD
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2013, 23:46

specifieke vraag omtrent impedantie

Ongelezen bericht door DanielD »

Hallo,
zoals je in de voorstellingsrubriek kan zien, ben ik hier nieuw.
Greetings to all :wink:

De laatste dagen/weken spendeerde ik nogal wat uren op internet, op zoek naar de ideale luisterantenne voor HF (vnl 40 tot 12).
Ik ben er nog steeds niet uit wat nu zelf te maken of te kopen. De voorkeur gaat naar een draadantenne, maar de ruimte is beperkt. In rechte lijn kan ik hooguit een 12 tal meter kwijt; als die afgedraaid mag worden lukt wel een aantal meters meer.
Als nieuweling verwacht ik niet dat hier direct volop wordt op ingegaan, ook al is Google en de zoekfunctie me echt niet onbekend.

Maar één vraag blijft me parten spelen, en ik krijg hier geen eenduidig antwoord op. Niet op internet, niet bij bevriende radio-amateurs.
Vroeger had mijn hf ontvanger meerdere antenne aansluitingen, en daar heb ik toen ook flink gebruik van gemaakt. Ook uit onwetendheid..
Nu heb ik echter een HF transceiver (met het oog op licentie binnenkort), en hier komt nu eindelijk mijn vraag :oops:
Kan ik op deze een dipool of eindgevoede draad of whatever via coax aansluiten en hiermee op alle banden luisteren ZONDER schade aan te brengen aan het ontvangstgedeelte van mijn toestel.
Antennetechniek is zeer complex, al zeker voor een beginner, maar ik weet nu ondertussen al dat de impedantie enorm kan verschillen, onderling per antenne maar ook per band.
Ik lees steeds dat een transceiver graag 50 Ohm ziet; geldt dit enkel ivm zenden of ook voor ontvangst ?

Deze week kreeg ik al 2 keer te horen dat dit niks uitmaakt voor ontvangst; echter zie ik dan op internet wel meldingen van baluns/ununs, ook voor enkel RX. Zo bv zijn er verschillende draadantennes te koop voor ontvangst, varierend van 12-30 meter lengte maar hierbij steeds inclusief balun (mlb) van bv 1:9.
Ik zou mijn toestel graag nog jaren intact houden. Voorlopig beperk ik me dus met een dipool om enkel op 20m te luisteren.

Heel graag jullie meningen.
Alvast bedankt.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: specifieke vraag omtrent impedantie

Ongelezen bericht door rbeckers »

Hallo Daniel,

Kijk eens op de website van PA4TIM. Daar staat o.a. een goede uitleg over antennes en baluns.

Antenne loskoppelen na gebruik is aan te raden. Een onweer is dan minder erg.
Koop, of bouw, een antennetuner.
De impedantie van een antenne is ook belangrijk voor ontvangst.

René
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: specifieke vraag omtrent impedantie

Ongelezen bericht door pb1sam »

Daniel,

De impedantie van een antenne is van invloed op de ontvangst (signaalsterkte).
Maar de impedantie van een antenne is niet van invloed op het defect raken van je ontvanger.
Alleen zenders kunnen defect raken bij ernstige mis aanpassingen..
DanielD
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2013, 23:46

Re: specifieke vraag omtrent impedantie

Ongelezen bericht door DanielD »

Eerst en vooral dank voor de reactie en ook mijn excuses voor het laattijdig antwoorden. Ik ben vrijdagavond met spoed opgenomen in het ziekenhuis en pas sinds gisterenochtend terug thuis.
Lukt hier aan de pc allemaal nog niet te helder, maar ik wou toch al eens reageren.

De link van PA4TIM ga ik deze week zeker eens grondig bekijken.
Er zijn nog heel wat vragen maar gezien mijn toestand nu komen die later wel eens aan bod.

Wat betreft impedantie: mag ik algemeen besluiten dat een impedantie-aanpassing naar 50 Ohm niet noodzakelijk is voor ontvangst, doch wel ten zeerste aan te bevelen voor een goed signaal ? (dmv balun, tuner,..)

Als reactie op pb1sam: "Alleen zenders kunnen defect raken bij ernstige mis aanpassingen" : ik vermoed dat jij het dan hebt over daadwerkelijk uitzenden ? Of bedoel je dat zelfs bij enkel rx op een transceiver (en dus geen ontvanger) schade kan optreden door onaangepaste impedantie ?
maw kan er schade komen aan een transceiver die met een onaangepaste antenne ontvangt ?

Terloops nog eentje, maar hoeft niet uitgebreid. Binnenkort ga ik voor de licentie en mag dan op HF met 50W. Eigen grond rond huis is zeer beperkt tot een klein gazonnetje en koertje. Bovendien rondom huizen waarvan de meeste boven het mijne uitsteken. Draadspanning in rechte lijn is zoals eerder al beperkt. Gaat dit toch nog voordeel opleveren tov een verticale HF antenne of niet ? Doel is uiteraard zover mogelijke verbindingen.

alvast en terug dank :wink:
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: specifieke vraag omtrent impedantie

Ongelezen bericht door pb1sam »

DanielD schreef: Als reactie op pb1sam: "Alleen zenders kunnen defect raken bij ernstige mis aanpassingen" : ik vermoed dat jij het dan hebt over daadwerkelijk uitzenden ? Of bedoel je dat zelfs bij enkel rx op een transceiver (en dus geen ontvanger) schade kan optreden door onaangepaste impedantie ?
maw kan er schade komen aan een transceiver die met een onaangepaste antenne ontvangt ?
Sorry, daar was ik niet helemaal duidelijk inderdaad...
Als je niet zend, is dat niet schadelijk. Als je een transceiver alleen voor ontvangst gebruikt, doet dat niet af aan
de eindtrap aan de zender. Die raakt dan niet defect.
DanielD schreef: Terloops nog eentje, maar hoeft niet uitgebreid. Binnenkort ga ik voor de licentie en mag dan op HF met 50W. Eigen grond rond huis is zeer beperkt tot een klein gazonnetje en koertje. Bovendien rondom huizen waarvan de meeste boven het mijne uitsteken. Draadspanning in rechte lijn is zoals eerder al beperkt. Gaat dit toch nog voordeel opleveren tov een verticale HF antenne of niet ? Doel is uiteraard zover mogelijke verbindingen.
Misschien dat anderen daar een duidelijke visie op hebben, ik heb dat niet.
Ik denk dat dat een kwestie van experimenteren is. :-)
Plaats reactie