Eigenbouw endfed....het werkt voor geen meter

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Eigenbouw endfed....het werkt voor geen meter

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Over het algemeen doe ik niet veel aan zelfbouw. Niet omdat ik het niet leuk vind maar omdat de meeste experimenten mislukken door waarschijnlijk gebrek aan kennis. Uiteraard doe je die kennis alleen op door zelf och maar weer te experimenteren. Gelukkig zijn er wat forums om me wat te ondersteunen. Dus tegen beter weten in....daar gaan we weer.

Zelf ben ik niet zo kapot van het endfed ontwerp, maar omdat anderen er zeer goede resultaten mee behalen moest het er hier ook maar van komen. Via googlen op de volgende info gekomen:

http://40nta.forum2go.nl/zelf-maken-van ... ne-t4.html

Een zeer duidelijk verhaal met wat gegevens die me bruikbaar leken.
De keuze viel op de 11m variant, om gewoon te testen en later misschien een oud 27mc bakkie op aan te sluiten. Kastje gemaakt, spoeltje er in condensator gemaakt van RG58 coax. Afgesloten met een 3K3 weerstand en afgeregeld met een MFJ259 analyzer. Tot zover alles goed.

Als antenne een oude GPA in elkaar gezet van zo een 5,5m. Kastje er op aangesloten. Analyzer er aan. Tja, en nu komt het......het werkt voor geen meter. SWR is goed op 10MHz, maar rond 28MHz is het 1:7,5. Hmmmm, antenne er af, draad va 5,5m er aan. Helpt niets, zelfde probleem.

De vraag: Zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand anders al eens een endfed gemaakt volgens deze gegevens? Ik zet mijn vraagtekens bij de afregel procedure met de 3K3 weerstand? Heb het gevoel dat ik ergens een meetfout maak.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Eigenbouw endfed....het werkt voor geen meter

Ongelezen bericht door fred101 »

Er is niks mis met end-feds, er is wel iets mis met de meeste ontwerpen. Elke antenne bestaat uit twee delen. Bij een dipool goed zichtbaar. Maar ook een endfed heeft twee delen. Dat tweede deel wordt meestal vergeten en dat is bij iedereen anders.
De impedantie van je draad wordt bepaald door de dikte, hoogte boven grond, ondergond, materiaal soort, nabijheid bomen en gebouwen ect.


http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads ... ebasis.pdf Hier staat de meestal overgeslagen antenne basis.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Eigenbouw endfed....het werkt voor geen meter

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Hallo Fred, heel mooi documentje waar in het 1 en ander aan theorie staat. Veel wist ik al maar leren doe je altijd.

Terug naar de endfed: ik heb het vermoeden dat mijn "misaanpassing" komt door:

1. Verkeerde spoel. Ik heb de spoel berekend en niet gemeten. Ik ga dus een nieuwe spoel wikkelen met de juiste waarde.

2. Dit soort antenne's gebruikt volgens mij meestal de mantel van de coax als tegencapaciteit. En aangezien ik maar een coax gebruik van 15cm naar de analyzer zou dat wel roet in het eten kunnen gooien. Een langere kabel zou hier uitsluitsel over moeten geven.

Overigens gaf bij mij het aansluiten op een GP van 5,5m of een draad van 5,5m exact dezelfde waarden op de analyzer.

Eenvoudiger zou gewoon een 5 meter GP met 5 meter tegencapaciteit zijn en voeden met open lijn via een tuner en 1:4 balun. Werkt van 6-40m. Maar ja, ik wil weer moeilijk doen he, zonder tegencapaciteit etc. puur ter lering en vermaak! :D
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Eigenbouw endfed....het werkt voor geen meter

Ongelezen bericht door fred101 »

De kabel mantel als tegencapaciteit heet mantelstroom. Dat ga je dan ivm brandblaren en RFI proberen op te lossen met een unun of choke waarna je antenne weer niet meer werkt en dan geef je de choke weer de schuld :wink:

Gewoon een stuk vd draad naar beneden hangen vanaf de coax mantel, het mooiste als je hem in de grond kan prikken. Je kan ook de mast gebruiken als tegen capaciteit. Maar zonder tegen capaciteit is gewoon zinloos. Die tegen capaciteit is gewoon nodig en zonder zoekt je RF zelf iets. ( met de nodige storing en veel verlies)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PD0MV
.
.
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2012, 18:02
Roepletters: PD0MV
Locatie: JO22HC - kerk&zanen

Re: Eigenbouw endfed....het werkt voor geen meter

Ongelezen bericht door PD0MV »

Ik heb via de website van PD7MAA, de multiband High end fed gemaakt zoals op zijn site. bij het testen en bekijken met de MFJ259 analyzer beloofd het veel goeds.
73 de PD0MV
PD0MV licensed since 2009 with N Registration
Plaats reactie