Fritzel HF-Beam

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Fritzel HF-Beam

Ongelezen bericht door PA8C »

Afgelopen woensdag heb ik een aantal traps van een Fritzel beam gerestaureerd.
Het betreft hier een zg 'Long Boom' 6 el. versie waar eigenlijk een FB-33 en een WARC banden beam voor 18mc en 24mc op dezelfde boom zijn gemonteerd.
Het probleem wat door de eigenaar was geconstateerd is dat de voor/achter verhouding op 20meter nog maar 8 db was terwijl dit voorheen rond de 18db bedroeg.
De traps van de reflector en director voor 10 en 15meter gedemonteerd, gereinigd en alle contact overgangen opnieuw gemaakt zodat er nagenoeg geen overgangs weerstand is tussen de aluminium spoelen en de huls van de trap.
Gisteren wat controle metingen verricht v.w.b. de v/a verhouding en de resultaten zijn op 20meter nog steeds niet goed.
De metingen zijn uitgevoerd op een afstand van ongeveer 15Km door een stabiel signaal op CW in de lucht te zetten en met een geijkte verzwakker aan de ontvangst zijde te meten wat de voor/achter verhouding is door de ontvangst antenne te roteren.
Op 14,001MHz 5db v/a, 14.100MHz 7db, 14.175 12db, 14.350 12db en 14.400 12db.
De documentatie van Fritzel geeft waarden aan op 20 meter van 18db v/a verhouding.
Mijn vraag is de volgende, is er iemand die wel eens serieus aan een Fritzel beam heeft gemeten en wat waren zijn bevindingen?
Graag een serieuze respons.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Fritzel HF-Beam

Ongelezen bericht door fred101 »

Meet eens dichterbij en dan bij voorkeur met zicht-contact. Met 15KM ga je net over de horizon heen. de achterkant bundeld minder dus is dan waarschijnlijk wat sterker. Pas op grotere afstand ga je denk ik het verschil merken maar dan gaat propagatie een rol spelen en dus het beeld vertekenen. Ik heb wel eens op 6 meter iemand gewerkt met mijn dipool terwijl hij verticaal zat. Maar op mijn (op 6 meter resonante) vertical hoorde ik hem wel beter maar hij mij niet.
Ik zo iets van een km nemen. Objecten in the line of sight kunnen ook rare reflecties/effecten bewerkstelligen daarom vrij zicht. Gewoon heel weinig vermogen maken zodat je zo goed mogelijk kunt meten. Meten met een spectrum analyser of gecalibreerde meetontvanger. De meter van een amateurontvanger is lang niet precies genoeg.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Fritzel HF-Beam

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Fred,

Dank voor jouw visie en daar gaan we zeker mee aan de slag.
Even wat aanvullende informatie:
De transceiver gebruikt voor de metingen aan de ontvangstzijde is een Yeasu FT DX 9000D en de gebruikte verzwakker is een geijkte stappen verzwakker van 0-82db in stappen van 1 db. De metingen zijn verricht met minimaal vermogen zodat de S-meter van de FT DX 9000D ongeveer S3 aangaf. Dan de beam aan de ontvangstzijde 180 graden naar de zender toe draaien en met de verzwakker de S-meter weer op S3 zetten en dan de verzwakking op de stappen verzwakker aflezen. (lijkt mij een redelijke goede meting daar de verzwakker geijkt is).
De afstand die wij hebben genomen was puur omdat ik vanaf mijn QTH met een 3 el. beam voor 10/15/20 meter een redelijk constant signaal naar de ontvanger kon sturen. Dat nam niet weg dat we een paar keer hele snelle QSB constateerden die waarschijnlijk door vliegtuigen die over kwamen werd veroorzaakt.
We gaan in ieder geval met jouw aanbevelingen aan de slag alhoewel die spectrum analyser wel eens een struikelblok kon zijn.
Als bijlage heb ik een meetverslag bijgevoegd wat misschien een indruk geeft.
Bedankt zo ver en als er ontwikkelingen zijn dan zal ik die hier melden.

73, Stan
Bijlagen
V-A Beam Freq.pdf
Meetverslag antennemeting
(13.44 KiB) 427 keer gedownload
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Fritzel HF-Beam

Ongelezen bericht door PA8C »

Zojuist kreeg ik het volgende bericht van PA8A.

Ik heb zojuist nieuwe metingen gedaan samen met Rob.
Dit naar aanleiding van jouw mail over zichtbereik.
Rob en mijn antenne kunnen elkaar zien.
Onderstaand de waarden die we vonden op ongeveer de resonantiefrequentie en daarachter de waarde die Fritzel opgeeft.

14 Mc 18 18
21Mc 14 15
28Mc 20 14
24Mc 13 14
18Mc 14 15

Al met al een goed resultaat.
Gelet op de meettolerantie en het ongetwijfeld commerciële optimisme klopt het aardig.
De positieve afwijking op 28Mc wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de 24/18Mc elementen en/of de grotere spacing.
Het schoonmaken heeft dus wel degelijk geholpen.
Nogmaals erg bedankt!


Ik stel voor om dit topic hiermee af te sluiten en wil Fred hartelijk danken voor zijn bijdrage hierin.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Plaats reactie