Afregelen van beverage antenne

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Afregelen van beverage antenne

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Hoi,

Afgelopen weekend hebben we tijdens de REC velddagen geëxperimenteerd met beverage antennes. Dat zijn ontvangstantennes die met name op de lagere HF-banden worden toegepast voor DX. Wij hebben er 2 gemaakt voor de 40m band, voor zenden gebruikten we een 1/4 golf vertical met een aardnet.

ON4UN heeft in zijn boek 'Low Band DXing' een heel hoofdstuk gewijd aan ontvangstantennes, inclusief de beverage. Op basis daarvan hebben we onze beverages gebouwd. Ze zijn 2 golflengtes lang, met verkortingsfactor kwamen wij uit op 80,7 meter. In het voedingspunt hebben we een 1:3 trafo/unun (ringkern FT50-43) gezet om de 450 ohm antenne impedantie te transformeren naar 50 ohm (unun nagemeten op VNA), en aan het andere uiteinde een 500 ohm potmeter naar aarde (afsluitweerstand = 450 ohm = aardweerstand + waarde van potmeter). Nu schrijft ON4UN dat je de antenne op minimale SWR moet tunen. Dus de MiniVNA eraan geknoopt en maar draaien aan die potmeter. Maar dit had niet/nauwelijks effect. Met potmeter linksom was de SWR 2.4, rechtsom was 2.2. Daartussen geen "dip" of zo.

Nu zou het zo kunnen zijn dat de aardweerstand te hoog is. We hebben stukje koperen waterleiding gebruikt die ongeveer een halve meter de grond in zat, in de vette rivierklei (we zaten in de uiterwaarden langs de Lek). Er is nog een buitje regen overheen gegaan, en ik heb de aardpen zelfs nog even water gegeven (nee, hij ging niet groeien hi). Maar ook dit had allemaal geen effect. Dus ik twijfel of het wel aan de aardpen ligt.

Wie heeft er ervaring met het meten aan beverage antennes? Ik ben benieuwd naar meetresultaten van anderen, en of ze ook tegen dit issues zijn gelopen.

btw... wat een richteffect hebben die antennes! Veel meer dan ik had verwacht. We hadden er eentje richting Afrika staan, en eentje richting Zuid-Amerika. Helaas waren de condities prut, maar amateurs uit Zuid-Engeland kwamen keihard binnen op de Amerika-beverage, en nauwelijks op de Afrika-beverage. Verschillen van 4-5 S-punten (oftewel 24-30 dB) waren geen uitzondering. Bij Zwitserland, Zuid-Duitsland, Italie was dat andersom. Maar helaas dus geen ervaring op kunnen doen met DX. Wel nog even op 80m geprobeerd, daar is ie maar 1 golf, desalnietemin ook hier grote verschillen in ontvangst in verschillende richtingen).

73,
Ernest PA3HCM
P7010005_50pct.JPG
Plaats reactie