Allband HF campingantenne T2FD

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Allband HF campingantenne T2FD

Ongelezen bericht door packetpiet »

Ik heb een allband camping antenne gebouwd, het is een soort dipool. Het ontwerp is van een Fransman.
Deze antenne is klein op te bergen en werkt op alle HF banden tot 100 Watt. :D
Hij moest licht zijn om doorhangen te voorkomen. 1 helft is ca. 8 meter. Verder een balun en een inductievrije weerstand (daar is moeilijk aan te komen). :?:
Antenne werkt naar tevredenheid, het ophangen en de constructie wil ik nog wat verbeteren, voor de trekontlasting op de antennedraden zoek ik nog een oplossing, er mag niets van metaal worden gebruikt of een ander geleidend materiaal.

In uitgerolde toestand zijn de ophangdraad en de spreiders van PVC pijp en hout goed te zien. De pijp is de helft lichter dan het hout.
E.e.a met advies van Rinus PA0TUK

Zie bijgaande foto`s
1 zijde van de antenne
1 zijde van de antenne
met coax
met coax
Bijlagen
klein pakje opgerold voor vervoer
klein pakje opgerold voor vervoer
uitgerold
uitgerold
de balun
de balun
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: Allband HF campingantenne T2FD, oorzaak storing

Ongelezen bericht door packetpiet »

Ik heb ineens gevonden, waarom mijn ontvangst wel goed was, maar men mij niet hoorde. :?

Door een mede-amateur kwam ik erachter, dat ik gewoon helemaal de verkeerde balun heb gewikkeld.
Ik ben per ongeluk van het plaatje van F6GWO uitgegaan en niet van de tabel, die erbij hoort. :oops:
Het is dus een 1:6 balun geworden in plaats van een 1:200. Die heeft het dubbele aantal wikkelingen.

Wegens ruimte gebrek heb ik nooit een staande golfmeter bij me op reis. Anders had ik het wel ontdekt.

Ook wordt in de beschrijving ferriet pijp van 50 mm lang genoemd met een binnendiameter van 10 mm. Ik heb een soort ovale kern van de helft korter. Daar is in een electronica winkel niet aan te komen, ontdek ik.

Eerst dan maar eens uit gaan proberen, hoe het zenden met het juiste aantal wikkelingen uit de tabel gaat. :D

73 Piet
Plaats reactie