Atas -120 water probleem !!!

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
amateurtje
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2010, 20:04

Atas -120 water probleem !!!

Ongelezen bericht door amateurtje »

Hallo hier allemaal ben nieuw hier even voorstellen dan zeker he ,mijn is walter call on5wal en bj 1959
Ik heb een atas antenne hier van een bevriende OM die plots na 4 jaar in weer en wind op zijn jeepje gestaan te hebben niet meer werkte.
Heb dat dingetje uit elkaar gehaald ,nu zat er bijna een halve kopje water in de voet ervan .
Met het gevolg dat het stuurprintje volledig verweerd is en zelf komponenten los zijn geoxideerd dus niet meer leesbare delen.
het e-motortje heb ik kunnen redden en draaid weer.
Nu heb ik geprobeerd om zoeen stuurprint los te bestellen via Joop uit roermond ,maar bij Mr yaesu is dit niet los te verkrijgen naar het schijnd .
Heeft iemand een idee wat ik nu nog kan doen ,ik vind het jammer van de antenne om deze al af te schrijven.
73 Walter

ps TIP :Voor andere Atas beziters ik zou de onderste O-ring van de voet afhalen zodat het kondenswater eruit kan vloeien.
en dan ook zeker het printje nog eens met seallak goed waterdicht bespuiten voorkomt veel ellende!!!!
en ook de binnenkant van de onderste deel van de alubuis waar de voet in zit seallen met deze lak cq vernislak.
Walter
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Atas -120 water probleem !!!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Walter,

Allereerst welkom hier :)

Ik heb geen oplossing voor je, maar wel een vraag. Betrof het hier nog het oudere model? Ik heb eens begrepen dat het nieuwere model een betere afdichting heeft tegen water. Die van mij heeft een lange tijd in weer en wind op een balkon gestaan en ik heb nooit problemen gehad.
amateurtje
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2010, 20:04

Re: Atas -120 water probleem !!!

Ongelezen bericht door amateurtje »

Hallo Tjalling bedankt voor je reaktie.

De antenne is nu bijna 5jaar ,en weet niet juist het verschil ertussen een ouder of nieuwer type is .
Maar het water is er zeker niet van boven er in geraakt denkt enkel maar daar was alles mooi dicht en ook geen sporen van insijpeling .
Denk zeker dat het enkel maar kondens water is dat er niet uitkan vanonder.
werkt als een fietspompje dus trekt lucht maar ook vocht naar binnen en water is dikker dan lucht die blijft erin zitten .
ik heb op you tube een filmpje gezien waar zich ook al vocht en oxidatie in zat maar ik weet niet hoe ik deze link hier op het reactie blad krijg gekopieerd ! ben niet zoeen crack in computer programma's hihihi.
zoek maar eens ernaar de titel is " Yaesu ATAS 120A Antenne Maintenace"
Die Amerikaan verteld ook op het einde van het filmpje over die korosie onder aan de voet en de rf konector verbetering door de onderste 3 schroefjes (waar de voet mee vast zit) te voorzien van kartelveer schijfjes om een beter RF kontakt te maken.
maar letop als jij het uitelkaar haald gaat stroef door die O-ring maar letop dat hij niet doorschiet met losmaken want het e-motortje voedingskabeltje is maar kort en zit vast met een klein stekertje op dat stuurprintje .
Je hoeft de hele antenne uitelkaar te halen enkel de onderste 3 schroefjes van je voet onderaan .
Het motortje is een dc Copa motor type HG16-030-aa-00 met een 30:1 vertraging erin .
zie ook deze link http://www.copal-de.com/PDFs/hg16-030.pdf voor alle e-motor info.

dus een goede raad scheck even je antenne VOORDAT deze stuk gaat door dat domme water he.

73 Walter on5wal
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Atas -120 water probleem !!!

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Bedankt ook voor de tips Walter!

Zodra ik de antenne weer ga gebruiken zal ik daar eerst nog eens naar kijken. Eerst maar eens kijken hoe ik die K-400 mount op mijn auto kan krijgen.
Plaats reactie