Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
pd1b
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2009, 20:46

Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door pd1b »

Hallo lezers op dit forum,
ik ben op zoek naar een rotary dipool voor 40 meter.
Heeft er iemand een goede tip wat een goede antenne is voor deze band en of welke niet. :naughty:

gr Bert PD1B
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Bert,

Ik lees zojuist jouw vraag en denk dan "beter laat dan nooit te antwoorden".
Sinds een jaar of twee hangt er toevallig een PKW MHF1E/40 in mijn mast. :D
Dat is een mono dipool voor 40meter en die wordt o.a. verkocht door Classic International in Roermond.
Ben erg tevreden over de resultaten met die antenne en zal er een paar puntjes over opmerken.
Mechanisch is de antenne uitgevoerd in hoogwaardig aluminium en alle verbindingen zijn in RVS uitgevoerd.
De antenne heeft aan weerszijden een trap zitten om de antenne electrisch te verlengen voor 40meter.
Bandbreedte bedraagt ongeveer 100KHz en loopt bij mij van 7037KHz SWR 1:1 tot 7130KHz SWR 1:2.
Met een ingebouwde antennetuner in je set die tot ongeveer 150ohm kan aanpassen houd je de SWR keurig op 1:1.
Ik heb de standaard geleverde draagbuis (buitendiameter 30mm, lengte 2400mm, wanddikte 1,5mm) vervangen door een exemplaar met een wanddikte van 2,5mm. :clap:
Het afregelen van de antenne op de resonantiefrequentie is een secuur werkje omdat je de antenne alleen goed kunt meten als die in de mast op hoogte is gemonteerd.
Dat houd dus in dat je de antenne op de grond versteld en dan weer boven in de mast hangt om opnieuw te meten tenzij je over een hoogwerker beschikt dan kan je op hoogte werken.
Op de grond is de resonantiefrequentie namelijk altijd een stuk lager als boven in de mast.
De antenne word gevoed met RG213 coax en boven in de mast heb ik een MFJ918 1:1 stroombalun aan de coax gemonteerd en de twee uitkomende voedingsdraden op de dipolen aangesloten zodat ik een symmetrische voeding van de dipool heb.
Voordeel daarvan is dat je boven in de mast geen rolletje coax als RF choke hoeft op te hangen i.v.m. mantelstromen want in die MFJ918 balun zit een mantelstroomfilter opgenomen.
Prettig voordeel is dat de dipool ook resonant is op 10meter van 28MHz tot 29MHZ. Het enige wat je op 10meter hebt is dat je wat meer zijlobben hebt omdat de antenne daar niet echt voor is gebouwd maar ook hier brengt een tuner weer uitkomst v.w.b. de aanpassing op de zender.
In mijn situatie hangt de antenne op ongeveer 13 meter boven de grond in een vrijstaande constructiemast.
Op QRZ.com http://www.qrz.com/db/pa8c kan je op een foto zien hoe de boel staat opgesteld bij mij.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want jij moet beslissen of die antenne in jouw geval de verwachtingen die je ervan hebt zal vervullen.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
PE1NBD
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2010, 07:14
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door PE1NBD »

Hallo Bert en Stan,

Ik heb vorige week ook een MHF1E/40 bij de firma in Roermond aangeschaft. Heb de SWR nog niet helemaal zoals hij hoort te zijn, 1:3 in het 40 meter gedeelte(resonantiefrequentie ligt nu rond 6.9 MHz) maar mijn tuner tuned hem op dit gemakkelijk bij en de verbindingen die ik er tot nu toe mee heb gemaakt spreken me wel aan. 2 X Afrika en paar maal Zuid-Europa.
De recensies die ik tot nu toe heb gelezen over deze rotary zijn ook allemaal positief. Dus als je voor niet al te veel geld een goede rotary voor 40 wilt hebben Bert zou ik voor deze gaan. Andere merken liggen ver boven deze prijs.

73, Oene PE1NBD.
73 de PE1NBD, Oene.
Equipment: ICOM 7400, Heil quiet pro headset, TH3MK4, MHF1E/40.
http://www.odevegt.nl
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Oene,

Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop en ik ben er zeker van dat je er veel plezier mee gaat beleven.
De SWR kan nog wel een stukje beter hoor. :crybaby:
Zoals in mijn vorige post reeds gemeld is het afregelen van de dipool een secuur werkje.
Je moet dan de beide uiteinden van de dipool telkenmale een paar centimeter inschuiven omdat in jouw situatie de frequentie te laag ligt. De antenne dient dus iets korter te worden. Ik bedoel dan dat vanuit het voedingpunt van de dipool beide benen even lang dienen te zijn om de symmetrie te houden.
In mijn geval staat de swr 1:1,2 op 7,040MHz en dat werd bereikt na 3x de dipool uit en in de mast is geweest.
Wat heb jij als transmissielijn voor de antenne gebruikt?
Bij mij gaat er ongeveer 20 meter RG213 coax naar een MFJ-918 1:1 stroombalun boven in de mast waar ik beide koperdraden uit die balun op de dipolen heb aangesloten.
De bandbreedte bedraagt ongeveer 70 KHz waarbij de SWR binnen aanvaardbare grenzen blijft.
Ik heb in mijn geval de dipolen iets ondersteund door aan de buitenste RVS koppelingen een nylondraad te bevestigen en die onder lichte spanning 40 cm boven de dipool aan de standpijp te bevestigen. Voordeel daarvan is dat bij zware wind de antenne redelijk stabiel blijft.
Nogmaals veel plezier gewenst en ik hoop dat je wat met deze informatie kan.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
PE1NBD
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2010, 07:14
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door PE1NBD »

Hallo Stan,

Bedankt voor je info. Ik ga hem van de week nog eens ff bijstellen. Heb nu de maten aangehouden zoals hij in de docu vermeld staat. Ik gebruik Aircell 7 kabel voor mijn antennes. Metertje of 10 per antenne. Zit vlak onder mijn mast met de shack.
Laat nog wel ff weten hoe het na het afregelen met de SWR staat.

73, Oene
73 de PE1NBD, Oene.
Equipment: ICOM 7400, Heil quiet pro headset, TH3MK4, MHF1E/40.
http://www.odevegt.nl
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Oene,

Sinds vorige week heb ik mijn antenne analyzer weer in mijn bezit en ben vandaag even aan de PKW MHF1E/40 gaan meten.
Als bijlage tref je de meetwaarden inclusief grafiekjes aan zoals bij mij in de mast gemeten vanuit de shack.
Dat houd dus in dat ik ook de transmissielijn heb meegemeten die in mijn geval +/- 25 meter RG-213/U is.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

73, Stan
PKWMHF1E40.pdf
Meetgegevens MHF1E/40
(18.33 KiB) 677 keer gedownload
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door fred101 »

Stan,
Ik geloof dat jij een MFJ had.
Ga er bij een MFJ van uit dat de vswr aardig klopt, Die zit er meestal maar 0,1 tot 0,3 naast. Bij grote antennes klopt er van de R+xj echt helemaal niets van (echt een paar honderd er naast). Bij de rest is multiple gok zo'n 25% rondom de echte waardes. Nu gebruik je zo'n apparaat om je antenne zo te vormen tot je vswr 1 is en dan geeft hij ook wel 50 aan. Uiteindelijk gaat het om dat resultaat, maar gebruik hem niet omgekeerd, bv om impedanties van iets te meten zodat je daar een aanpassing bij kan maken. Ze zijn theoretisch te calibreren maar in de praktijk bijna niet. Ze meten geen fase. Het is een meetbrug en die probeert hij te nullen. Het verschil wordt omgerekend tot imaginair deel. Daarom klopt de vswr wel. Die is overal op de vswr circel gelijk. Daar horen dus heel veel impedantie combinaties bij. Normaal weet je aan de fase waar je op die circel zit. Die info heeft hij niet dus "gokt" hij hem en daar is ie niet echt goed in.

De genoemde R+xj kloppen bv niet helemaal met de vswr.
7000: 1,61
7025: 1,43
7050: 1,28
7075: 1,51
7150: 1,69 |Z|=77,88,

Ik heb er laatst een in allerlei soorten metingen vergeleken met een gecalibreerde VNA. Het meegeleverde losse bandfilter levert verbetering op bij grote antennes. Hij heeft namelijk geen afgestemde ontvanger dus reageert nog al heftig op de aanwezigheid van middengolf signalen bij lange draadantennes. De detector pakt alleen het sterkste signaal.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door PA8C »

fred101 schreef:Stan,
Ik geloof dat jij een MFJ had.
Hoi Fred,

Klopt, ik heb inderdaad een MFJ-259b die ik in Rosmalen heb gekocht in maart dit jaar.
Helaas was de analyzer al defect toen ik hem kocht en is onder garantie van Dolstra door Waters & Stanton in de UK na bijna 8 weken wachten gerepareerd.
Het bleek dat (U6 (TLC2274C op-amp)) kaduuk was en die is door hun vervangen zo staat op het reparatie rapport. (zie het schema)
Schema MFJ-259b
Schema MFJ-259b
Tevens is door hun de analyzer gecalibreerd volgens de voor dat apparaat geldende specificaties. (zie de bijlage)
Vorige week donderdag werd de analyzer weer werkend bij mij terug bezorgd.

Nu heb ik met Oene al een tijdje wat correspondentie over zijn MHF1E/40 mono dipool van PKW.
Bij hem geeft die mono dipool voor 40meter een hele slechte SWR ergens in de 6,8 MHz en in de 7 MHz is het helemaal niet te filmen.
Ik heb zelf ook zo'n MHF1E/40 hier in de mast hangen en die doet het wél goed getuige de meting in mijn vorige posting.
Nu begrijp ik dat in zijn situatie de opstelling, hoogte van de antenne daar een grote rol in kan spelen en heb hem aangeboden om een keer bij hem langs te gaan in Veenendaal om hem daarmee te helpen.
Ik weet dat de parameters voor de antenneplaatsing bij hem dermate verschillend kunnen zijn zodat dat je daar zelf langs moet gaan om e.e.a. uit te sluiten.

Ik begrijp de strekking van jouw opmerking met betrekking tot de toleranties van de analyzer.
Gezien de prijsstelling voor zo'n instrument van MFJ voor € 290,- ten opzichte van een goede VNA die toch al gauw rond de € 1500,- kost kan dat ook niet anders.

In ieder geval hartelijk dank voor jouw input in deze.

73, Stan
MFJ-259B Analyzer Calibration.pdf
Calibratie procedure MFJ-259b
(162.59 KiB) 522 keer gedownload
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door fred101 »

Hi Stan,
Het blijft toch een handig ding als je zijn beperking kenmt kun je er rekening mee houden. Ze hebben een gevoelige ingang. De static en signalen op bv mijn dipool zijn enorm. Ben daar voorzichtig mee. Ik meet alleen via een directonal coupler , bleeder weerstanden en verzwakkers aan antennes. Bij mij springen soms de vonken over tussen de uiteinde van de kippenladder (als hij dus gewoon loshangt) sluit je op zo'n moment je MFJ aan dan is het einde oefening. Eerst de anteene kortsluiten en dan snel meten als je zeker weet dat er nergens onweer in de buurt is (in de buurt is meestal lang voordat je het ziet of hoort)

Die calibratie ken ik. Ik heb daarna gekeken om eventueel die van Vic te calibreren maar die methode is geen goede. Alleen vond Vic dat niet nodig. De SWR klopte en dat was het belangrijkste. Er is een site, ik zou weer even moeten zoeken, die gemaakt is door de man die toen der tijd de MFJ heeft ontwikkeld. Daar staat de juiste methode.http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... e841ca04c0 (hier staat hij ergens tussen) Het probleem is bv dat ze gebruik maken van afwijkende impedanties (tov de standaard verkrijgbare kalibratie standaards). Ze adviseren om een weerstand te solderen op een connector. Dat kan alleen als je dat op de juiste manier doet met SMD. Twee smd's tegen over elkaar en dat is best lastig. Er zijn zelfs MFJ's met SO239. Een SO239 is al geen 50 ohm (veel geloven dat niet, maar doe maar een tdr meting of kijk in de datasheets, het is eigenlijk een afgeschermde banaan)

Als je wil kan ik de jouwe een keer vergelijken met mijn digitale VNA. Dan weet je de afwijking en kan je er rekening mee houden. En kan ik zien wat een net gecalibreerde MFJ doet. (en jij nog verhaal halen als ze er een zooitje van hebben gemaakt) Een simpele test: niets aangesloten moet de impedantie oneindig zijn en puur ohms. Met een kortsluiting er op (beide direct aan de connector) moet de R nul zijn en ook puur ohms. Een goede short heeft toch nog een heel kleine inductie maar die calibreer je weg. Een goede open heeft een heel klein beetje capaciteit (bv 10 fF) Een load heeft ook inductie en capaciteit. Juist gemaakt vallen die nagenoeg tegen elkaar weg.

De MFJ is volgens de ontwerper ontstaan in een tijd dat je als amateur kon kiezen tussen een swr meter of niks. Dit was een enorme stap voorwaards. (een ruisbrug was vergelijkbaar, maar die was wel preciezer alleen veel minder gebruiksvriendelijk en moeilijk goed te bouwen) VNA's waren begin jaren 80 onbetaalbaar (de eerste commerciele VNA's waren toen net 10-15 jaar op de markt. Mijn HP is een van de eerste en die is uit 1968) Nu koop je voor de prijs van de MFJ een miniVNA. Dat is een goed ding voor veldgebruik, vooral de nieuwe pro-versie maar die is dan te duur tov de VNWA die 1300MHz haalt ipv 200MHz en aan de T-check kan voldoen.

Op het moment dat jou antenne perfect 50 ohm is over heel het bereik dan zal je met elke lengte coax 50 ohm meten. Als je antenne geen 50 ohm is, zoals in dit geval dan transformeert je kabel. Als hij dus langere of kortere kabel heeft zal hij iets anders meten. Wat je kan doen is je gemeten waarde in smith zetten en dan de transmissielijnlengte intekenen. Daarna weet je de echte antenne impedantie. Dan meet je bij hem aan de kabel, trek je de transmissielijn bij hem er ook af en weet je de antenne zelf. De hoogte, omgeving, eventuele andere antennes in de buurt bepalen mede de impedantie. Mijn dipool meet bv op bepaalde banden capacitief terwiojl hij daar langer is en inductief zou moeten zijn. Na de open lijn transformatie te hebben gecorrigeerd blijkt hij inderdaad inductief te zijn. Op 40 meter is hij enorm hoog ohmig maar in werkelijkheid is hij daar eigenlijk heel goed. De lijn transformeert daar gewoon ongelukkig. Ik zou om hem optimaal te hebben voor zoveel mogelijk banden ongeveer 10 meter open lijn moeten toevoegen. Nu kan mijn tuner het aan en een open lijn is nagenoeg verliesvrij dus een hoge VSWR op de lijn is niet erg, Bij coax lopen de verliezen dan op met de swr en lengte. En dan zijn er nog de coaxverliezen zelf. Dat is niet alleen de soort. Ik heb dubbel afgeschermd belden RG58 wat beter is als RG213 gemaakt van pisbakken koper en ommanteling die je met een vergrootglas moet zoeken. Ik heb zelfs rg58 gemeten die niet eens 50 ohm is (die was zelfs bijna 75 ohm)

Jou kabel is ongeveer een halve golf, die van Oene een kwart golf. Dat betekent dat jij ongeveer ziet wat je antenne is maar hij krijgt de maximale transformatie.

25 meter belden 8267 kwaliteit RG213 bij 20 graden op 7MHz met 100W in geeft bij een swr van 1 een output van 90,68W (0,425dB)
Bij een swr van 1,6 is dat 89,7W en bij 3 is het 85,6. In jou geval verlies je dus maar een watt of 10.
Ik heb in mijn calculator helaas niet de specs van aircell 7 maar dat is ongeveer 3x zo hoog. Bij metingen moet je dus in de gaten houden dat ongeveer 10% van je analyser signaal verdwijnt op de heenweg. Dan reflecteert een deel door misaanpassing maar van die reflectie verdwijnt ook weer 10%. Dat vertekent je meting maar is wel allemaal uit te rekenen.

a1 is je incident: dat is 100%
b2 komt bij je antenne aan. Dat is dus 90%
a2 is je reflectie die is dus x% van die 90%
b1 is wat je analyser ziet als reflectie en dat is x-10%.
Je weet b1: daar is je VSWR op gebaseerd. Dat is weer terug te berekenen naar het reflectie coëfficiënt. De wave quantaties a en b zijn de wortel uit het vermogen. Of te wel a² is vermogen en b² is vermogen in Watt. Dat kan je dan weer omzetten naar dBm.

Wil je beide situaties goed vergelijken dan zul je dit allemaal moeten doen ben ik bang. Anders is het een leuk middagje bezig zijn maar denk ik niet dat je veel verder komt.
Ik heb wel een spreadsheet voor je waar je al die dingen snel mee om kan rekenen. Dat transmissie transformatie gebeuren kun je ook met sommige progjes doen. Heb ik ook een spreadsheet voor eventueel.
b1 is ge reflectie.

Zo ik draaf weer wat door maar zoals antennes jou hobby zijn is netwerk analyse de mijne. Ik doe alleen weinig met antennes.

73

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door PA8C »

Hoi Fred,

Jouw verhaal is een hele brok informatie en theorie die ik op mijn gemak nog eens door ga lezen en tracht te doorgronden.
In ieder geval bedankt voor die info.
Als de tijd rijp is en de rapen gaar zijn wil ik jou wel eens verblijden met een bezoekje aan Waardenburg met dat stukje electronica om wat (absoluut niet vergelijkend) warenonderzoek te doen. hi

Eén opmerking moet mij wél van het hart.
Hoe kan ik jou nu af en toe horen als antenne's niet jouw ding zijn? :D :D
Ik kan mij niet voorstellen dat die stukken aluminium bij mij zo formidabel zijn dat ik jou daar alleen al door hoor. hi :)
Trouwens is die mono dipool bij mij gevoed met RG-213/U en boven in de mast hangt een 1:1 balun (MFJ-918) die tussen de coax en de dipool in zit.
Ook dat geeft natuurlijk weer een iets betere aanpassing t.o.v. gewoon de coax aan die dipool verbinden via de meegeleverde SO239 aansluiting van PKW.

Ik weet dat ik voor die € 290,- geen topkwaliteit in huis heb gehaald, maar voor het doel waar ik hem voor ga gebruiken geeft het mij in ieder geval een indicatie of ik in de juiste richting zit.
Meer verwachting heb ik er niet van en voor mijn doeleinden is dat goed genoeg als hobbyist.
We blijven tenslotte toch amateurs (prutsers) die met de tot hun dienst staande hulp- en meet-middelen onderzoek doen om een zo goed mogelijk resultaat te boeken.

Het schema wat ik heb toegevoegd is van uitstekende kwaliteit en leesbaarheid. (click er maar eens op vriend) :clap:
Veel beter als al die andere meuk die ik op het web heb aangetroffen. (doe er je voordeel mee zou ik zeggen)

Nogmaals hartelijk dank voor de informatie en tot ziens.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door fred101 »

PD0LUR schreef:Hoi Fred,

Eén opmerking moet mij wél van het hart.
Hoe kan ik jou nu af en toe horen als antenne's niet jouw ding zijn? :D :D
Ik kan mij niet voorstellen dat die stukken aluminium bij mij zo formidabel zijn dat ik jou daar alleen al door hoor. hi :)
Ik praat hard :twisted:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PD7BZ
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2010, 09:32
Locatie: Schoonoord (Dr.)
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door PD7BZ »

Hoi Bert,
Zoals ook de andere twee heb ik hier de PKW MHF1e40 op het dak staan.
Deze bevalt mij heel erg goed.Had hem eerst achter het huis staan op 4 meter hoogte en kon toen XB1B werken op RTTY.
Hij staat nu op het dak in vaste opstelling richting Noord-West/Zuid-Oost.
Tijdens contesten werk ik met regelmaat NA/SA en ook zelfs JA en VK al gewerkt.
het is een antenne die erg goed is,in mijn opinie,vooral als je kijkt wat de andere merken vragen voor hetzelfde produkt.

Ben hier nog bezig om mijn mast kantelbaar te mogen neerzetten.Als dit klaar is,komen al mijn antennes in de mast.
De PKW MHF1e40 word later nog eens uitgebreid naar een 2elm.Daar heeft PKW leuke uitbreid sets voor.
Voor al mijn resultaten zou je eens op mijn pagina kunnen kijken in mijn logboek.
Alle verbindingen vanaf Oktober 2008 zijn gemaakt vanaf Schoonoord en op de 40M met de PKW dipool.

Keek nu net op QRZ.com en zie dat je er al een dipool in hebt hangen :)
Ook een PKW?

73's and good DX

Bernard PD7BZ
http://www.pd7bz.nl
Afbeelding
73 and Good DX

PD7BZ bernard
http://www.pd7bz.nl
william.abbo
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2010, 21:58

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door william.abbo »

Wie kan mij iets over de mechanische constructie vertellen van de PKW-antenne in vergelijking met een Fritzel FB-13, ik sta op het punt een van deze twee dipolen aan te schaffen.

73, William,PE1BMM
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Wie heeft er ervaring met rotary dipool voor 40m

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo William,

Ik kan hier kort en bondig over zijn, werkelijk goed en professioneel geconstrueerd.
Alles van ijzer is in RVS uitgevoerd en er is een goede kwaliteit Alu gebruikt.
Ik heb de antenne reeds twee jaar in gebruik en ben er zeer tevreden over.
Een waarschuwing is wel op z'n plaats, de MHF1E/40 heeft voldoende hoogte nodig om goed te kunnen werken.
Minimaal 9 meter hoogte is wel vereist en om koppeling te vermijden dient er voldoende afstand te zijn tot een andere HF antenne.
Succes.

73, Stan

PS als je hem voed via een 1:1 stroombalun (bv MFJ-918) kan je er ook volledig 10m mee bestrijken en heb je gelijk een mantelstroom filter tegen RFI.
Je hebt dan wel wat meer zijlobben maar werkt fantastisch.
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Plaats reactie