Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
pa3fsy
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2009, 21:12
Roepletters: PA3FSY
Locatie: Landerd/7B

Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door pa3fsy »

Ben een tijdje uit de running geweest en inmiddels een flatje betrokken.
Ziet op de bovenste verdieping (3hoog) maar mag op het dak geen antenne vastmaken.
Ook het uitspannen van een langdraad behoort helaas niet tot de mogelijkheden.
Wil een FT-857D aanschaffen en een balkon antenne. Kan hem daar prima aan bevestigen (is metaal)en heb vrij zicht
over de huizen van Oost-Oost Noord via Noord en Oost tot pal zuid, dus een 260 graden vrijzicht veld.
Vroeger veel ellende gehad in de buurt en wil met niet meer dan Max 5watt CW qso maken op de
HF banden.
Wie heeft een goede tip?
Tijd voor zelf bouw ontbreekt mij helaas!

Met vr gr Pa3fsy
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door pe1br »

Als je niet meer dan 5 watt wilt maken zou je ook kunnen kijken naar de FT817.
Dezelfde tranciever maar dan voor qrp gebruik.
pa3fsy
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2009, 21:12
Roepletters: PA3FSY
Locatie: Landerd/7B

Re: Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door pa3fsy »

Dank voor uw tip Om.
Ik had dat ook overwogen, maar ga vaak naar de caravan toe en daar sta ik vrij in de polder en heb ik
wel de mogelijkheid om meer dan 5 watt te maken.
Nou hoeft al die grote vermogens niet van mij, maar als ik een Watt of 25 zou kunnen maken
zou ik toch ook al content zijn!
Heb vroeger in mijn PB0 tijd heel wat QSO,s gemaakt in CW met een 2 watt zendertje, zonder
dure filters enz dat was toch ook wel een kick moet ik zeggen.
Heb al wat rond zitten struinen op internet, maar een kleine antenne aan het balkon vast maken
schijnt wel een optie te zijn, maar 80m kun je meestal schudden, nou lijkt mij dat
technisch ook wel logisch.
Met vr gr en Best 73 Dirk
Sed quis custodiet ipsos custodes Maar wie zal de wachters zelf bewaken?
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door pe1br »

Ik hoor wel goede berichten van deze antennes voor mobiel gebruik, maar die kunnen natuurlijk ook heel mooi op een balkon:
http://www.hiqantennas.com/
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De HI-Q's zijn er ook voor 80m. Voor 40m en hoger heb ik echter een tijd lang de ATAS-120 gebruikt. Inderdaad geen 80m, maar daar zou je eventueel ook een magnetic loop voor kunnen maken.
De ATAS-120 is wel duur, maar hij is wel elektrisch te tunen met je FT-857 (ook de FT-897).

Op een balkon heb je wel snel last van storing op de band van de vele buren. Bovenstaande antennes zijn daar wat minder gevoelig voor dan een draad.

Vanwege het ontbreken van 80m misschien dus geen optie, maar ik heb hier nog wel een verslagje geschreven:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=216

Ik woon inmiddels niet meer op de flat en moet hier een nieuwe antennesituatie bedenken. Hier kan ik wel een dipooltje of een ZS6BKW kwijt. Maar ik heb veel plezier gehad van de ATAS!
pa3fsy
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2009, 21:12
Roepletters: PA3FSY
Locatie: Landerd/7B

Re: Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door pa3fsy »

Dank voor jullie bijdragen. Heb inmiddels de FT-857D binnen en enkele qso gedraaid op 80m op de camping, nog niet thuis.
Op de camping had ik de mogelijkheid om een GB Pro-Balun met 2 x 22meter wire uit te testen. Had alleen nog geen antenne tuner, dus balun middels korte coax kabel rechtstreeks aan de FT857D gehangen. Kon op 80m toch nog een 25Watt maken en een enkel kort QSOtje gemaakt met Nederland en France.
SWR was volgens de Yaesu aardig. Maar eer ik uitgevonden had hoe de ontelbare verborgen menu’s werkte, was ik toch wel 2 avonden verder. Zo een FT857D ziet er simpel uit als je hem uit de doos haalt, maar als je net als ik tranceivers gewend bent uit de jaren 70 dan is het toch ff slikken! :embarassed:
Misschien komt het ooit eens zover dat je een certificaat moet halen om zo een set te mogen bedienen. Wel leuk nog een diploma aan de muur en een lintje! :clap:
Dus de volgende keer neem ik een MFj-901B mee naar de camping die heb ik nog gevonden en ga het daarmee eens proberen, kijken wat voor een feest we daarmee kunnen maken.

Thuis zit ik nog vol spanning te wachten op de levering van de ATA-120. Heb in de USA een forum bezocht waar al heel wat resultaten over gepubliceerd zijn.
Er waren goede maar ook slechte mededelingen, de slechte gingen niet over de werking die schijnt spectaculair te zijn, maar meest negatieve was dat het elektrisch in en uit schuiven zeer snel naar de vaantjes ging, bij sommige na maanden maar bij andere na 3 weken! Oeeiii dat is niet zo mooi!
This een prijzige antenne, ideaal voor balkon of Jeep, maar als hij binnen de garantie tijd kapot is dat nog niet zo een ramp maar na 1,5 jaar is het toch wel heftig wenen geblazen!

Naar de HI-Q’s ga ik ook nog eens kijken of dat iets is, ziet er wel een beetje uit als de duitse Pantserfaust. Wel appart. Het blijft natuurlijk een drama om een kwartgolf van 80m in te korten naar een handzame balkon afmeting. En het zal ook altijd een concessie zijn, dat is niet anders, had ik maar niet op een flatje moeten gaan wonen. Nu is een langdraad wel naar een boom te leggen, maar dat is wachten op een zeer ijverige gemeente ambtenaar. Die hebben wij hier in het dorp, met vergunningen verstreken schijnen ze niet erg hard te lopen , maar voor een langdraad wel!
Ben al wat grijzer en heb niet zo veel fut meer om die strijd aan te gaan. Dus dan toch maar een consessie middels een mini HF antenne.
PA3FSY .-.
Sed quis custodiet ipsos custodes Maar wie zal de wachters zelf bewaken?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De nieuwere ATAS-120 versies zijn veel beter waterdicht gemaakt dan de eerste versies. Daar gingen de ouden nog weleens van stuk. Bij een nieuwe hoef je je daar denk ik niet zoveel zorgen meer om te maken.

Mijn ATAS-120 heeft anderhalf tot twee jaar op mijn balkon gestaan op 30m hoogte op het westen. Daarnaast ook een enkele autorit mee gemaakt en ik heb 'm meegenomen op vakanties. Ik heb helemaal geen problemen gehad!
En dan heb ik 'm nog wel tweedehands gekocht...
100_2032.JPG
Tunen op 6m op het balkon kwam wel eens kritisch vanwege de reflecties op het balkon. De antenne een beetje verplaatsen wil dan wel helpen.

Foto's van mijn montage destijds: http://www.pe1rqm.nl/photo/main.php/v/A ... /Mounting/

p.s. mocht de antenne tijdens het in en uitschuiven vastlopen, controleer dan of de rubber afdichting welke glijdt over het dunnere gedeelte niet vacuum trekt. Net als een fietspomp moet de lucht ergens langs kunnen. Maar daar zal jouw model geen last van hebben verwacht ik. Die van mij wel (ouder type), dus heb ik een heel klein gaatje gemaakt in de rubber ring.
peters-john
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2010, 21:30

Re: Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door peters-john »

Hallo even vraag hoe moet je die atas 120 installeren op een ft 897 d .

daar mijn engels niet zo geweldig is snap ik daar geen hol van !!!

en ben daarom bang dat ik iets verkeerd doe of iets stuk maak.

het leek me een goede antenne daar ik veel in het buiten veblijf maar krijg hem niet aan de praat in het menu.

en kan op het nergens een video clip vinden .

:crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby:
jweijland
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2010, 09:07

Re: Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door jweijland »

hallo,

Ik krijg binnenkort de beschikking over deze antenne en vraag me af of ik deze op een stukje tranenplaat op de camper kan monteren i.v.m. de tegen capaciteit.

Boven op de camper zit een raamwerk zo te zien van RVS waar je van alles en nog wat op kunt monteren. Ook is het dak beloopbaar gemaakt met een tranenplaat welke ook contact maakt met het frame.

Is de tegen capaciteit dan voldoende?

Bedankt voor de reacties

Groet

Johan
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat zal waarschijnlijk meer dan voldoende zijn.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

peters-john schreef:Hallo even vraag hoe moet je die atas 120 installeren op een ft 897 d .
...
De antenne moet op een goede mount staan met voldoende contact met het metalen chassis. De antenne wordt gevoed door de coax kabel. Dus ook de motor om de antenne te tunen. Dus een goede coax is voldoende. Set in menu 85 op ATAS en daarna in het normale gebruikersmenu op de knop "TUNE" klikken. Dan even kijken of de antenne een dip vindt. Ga niet te dicht bij de antenne staan tijdens het zenden.
jweijland schreef:Is de tegen capaciteit dan voldoende?
Net als Fred verwacht ik ook geen problemen. Experimenteer wat met de positie van de antenne. Zit er bijvoorbeeld verschil tussen een montage op de hoek, of in het midden... etc. Maar de antenne laat zich vrij makkelijk tunen, dus dat zal snel genoeg moeten werken!
jweijland
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2010, 09:07

Re: Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door jweijland »

OK bedankt voor de reactie.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn voortgang.

Johan
PA3DAT
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2009, 09:13

Re: Goede tip voor aanschaf balkon HF antenne QRP gebruik

Ongelezen bericht door PA3DAT »

pe1br schreef:Als je niet meer dan 5 watt wilt maken zou je ook kunnen kijken naar de FT817.
Dezelfde tranciever maar dan voor qrp gebruik.
Inderdaad, maar het is niet dezelfde transceiver! De FT857 is identiek aan de FT897. Ik heb
hier een 817nd én een 857d, beiden nog geen jaar oud. Maar de FT857d is in mijn ogen een veel
fijnere set, rustiger ontvanger, beter te bedienen, terwijl het prijsverschil slechts iets meer dan
€ 100 is...

Dus ik zou gaan voor een FT857d!
Plaats reactie