FPV onderdelen voor 6cm ATV te gebruiken..?

Subforum specifiek voor de bijzonder interessante 5,7GHz band
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

FPV onderdelen voor 6cm ATV te gebruiken..?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dit bericht is wat gevoelig voor actualiteit. Let op de datum van de berichten. De nieuwste berichten staan achteraan.

FPV (piloot op afstand met RC vliegtuigen, First-Person View om precies te zijn) biedt ons zendamateurs ook best leuke speeltjes. Airwave zendertjes komen ook uit die hoek denk ik.

Januari 2014, Zendertjes en leuke ontvangers is wat ik dus heb zien staan. Vaak liggen de kanalen echter buiten onze band. Toch blijken er ook best wel wat setjes te zijn, die wel degelijk in onze band liggen. Volgens mij zijn er 4 banken (group) met 8 kanalen bedacht (A, B, E en F, F=Airwave). De frequenties kennen een rare volgorde binnen die banken. 5775MHz zit er helaas niet bij in de standaard om de afwijking van Airwave kanaal 3 wat op te vangen. Meestal wordt er voor de antenneconnector RP-SMA gebruikt. Dat is wat jammer, maar goed te verhelpen met een verloopje.

Hieronder een paar voorbeelden van dingetjes die ik tegenkwam:

ImmersionRC maakt het volgende 600mW zendertje. Output power is door iemand met een goede spectrum analyzer gemeten en deze zendertjes doen dit zendvermogen minimaal (meestal heb je wat meer bedoel ik te zeggen). Hij heeft de 8 kanalen, die Airwave ook biedt.
http://www.immersionrc.com/product-deta ... 600mW%20Tx

Ze hebben ook bijbehorende ontvangers, die goed lijken te werken.


Boscam:

Ongeveer dezelfde spulletjes als Foxtech, dus die merken komen uit dezelfde keuken. Ik zie wisselende verhalen over de kwaliteit. Dat kan een issue zijn.
Maar het idee is leuk:

32 kanalen ontvanger en zender modules! Alle 4 banken erin, dus je kan altijd wel 5 MHz verschuiven in frequentie. Voor 78 euro heb je een 600mW zender en de ontvanger: Google op TX832 en RX832. De zender (rev 1.0 in elk geval), geeft echter vaak maar 400mW output. Wellicht is dat in rev 1.1 verholpen. De fabrikant is daarvan op de hoogte gesteld door diverse forum medewerkers binnen de FPV groepen.

Dan hebben we een leuke Boscam monitor met ingebouwde diversity RX (die kan ook dual channel, zodat je kan schakelen tussen de twee ingebouwde ontvangers). Deze RX heeft ook de 32 kanalen (bank per ontvanger te kiezen met dip switches in geval van de RC701 en voorop in geval van de RX-LCD5802). Deze monitor heeft GEEN blue screen… yess!!! En naast de twee 6cm ontvangers, zit er ook nog een AV input op. Beide ontvangers hebben ook een AV out en de diversity-switcher heeft een eigen AV out. En een ingebouwde accu…. /P here we come! Kost wel wat, 190,- inclusief zendertje. Paar tientjes minder zonder zender.
Google op Boscam RC701, of de RX-LCD5802 (beter, want heeft geen dip switches). Ik heb geen forums gelezen en onderzocht hoe de kwaliteit is, maar ik ga dat nog wel doen. De RX-LCD5802 ploft voor 145 euro ex VAT die op je deurmat.

Jammer dat de Thunderbolt transmitter niet in onze band zit. Die doet 2W! Misschien is het nog wel een idee, om zijn chipje als eindtrapje te gebruiken... mmm wel wat zonde van de zender. De frequenties zitten vaak vergrendeld in een all-in-one chipje met VCO en PLL etc etc.


Leuke ATV monitor zonder Blue screen en 12,1 inch: FieldView 1212 (=Foxtech M1200) Deze heeft alle denkbare inputs, inclusief computerstandaarden. De Fieldview 555 is kleiner (5 inch) en heeft alleen video input. De 777 is 7inch en de 888 is... eeh 8 inch. en dan is er ook nog een 10 inch. Bijna alle modellen zijn ook onder Foxtech verkrijgbaar. M1000 is dan 10 inch.

>> Sommige monitoren hebben de beeldverhouding 4:3. Dat gebruiken we met ATV over het algemeen nog het meest. In elk geval bij analoog. Bovengenoemde monitoren zijn allemaal 16:9, behalve de 12 inch. De meeste 16:9 modellen kan je wel schalen naar 4:3 door te kiezen voor zwarte randen. In 16:9 modus zal een PAL SD beeldje er wat uitgerekt uitzien.


Heb jij nog leuke dingetjes gezien die kans maken voor onze 6cm toepassing? Heb jij ervaring met FPV spullen voor zendamateur gebruik? Hoe dan ook zal de FPV hype (drones etc) ons wel goed doen denk ik.
Plaats reactie