Motorola MTM800 PEI data

Speciaal subforum voor discussies over Tetra-gebruik binnen het zend- en luisteramateurisme.

Moderator: PA0ETE

Forumregels
Dit is een speciaal subforum voor Tetra gebruikers en geïnteresseerden. Tip: gebruik de abonnementsfunctie om automatisch per mail op de hoogte te worden gehouden van nieuwe berichten en reacties (helemaal onderin de pagina aan te klikken). Of gebruik de RSS feed om via een RSS reader geïnformeerd te worden.
De moderator van dit subforum is PA0ETE.
pe2kmv
.
.
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2012, 10:57
Roepletters: pe2kmv
Locatie: JO20wu

Motorola MTM800 PEI data

Ongelezen bericht door pe2kmv »

Laten we nog eens iets met Tetra gaan doen...

En ondanks dat deze groep niet zo heel actief is, ga ik het gewoon proberen. Want op de een of andere manier laat Tetra me niet los :lol:

Momenteel ligt een Motorola MTM800 met 'Enhanced Control Head' op mijn bureau. Daarop aangesloten een seriële kabel, naar de COM-poort van mijn PC'tje. Als ik een terminal programma verbinding laat maken (9600 baud, 8N1) krijg ik leesbare output wanneer de MTM800 een statusmelding (in dit geval van een porto) ontvangt. Echter zitten hier wat haken en ogen aan, en wellicht dat er toch nog iemand meeleest, die raad weet.

De output van de MTM800 laat namelijk (onder andere) het ISSI-nummer van de verzender zien. So far so good. Maar de statusmelding zelf komt niet op het scherm: de status ID is (in mijn geval) 32768 maar die komt als '8000' in het terminalvenster. Stuur ik 32769, geeft de terminal 8001. Ongeacht of ik de status direct aan de MTM800 adresseer of aan 'de hele groep' zend.

Hiervan heb ik een filmpje op YouTube gezet: https://youtu.be/2JubaTJWm44 . Beelden zeggen nu eenmaal meer als woorden... Oh ja, en uiteraard volgens handplan op 434.1500 MHz!

Probeer ik via de terminal een AT-commando te sturen (bijvoorbeeld 'AT?', krijg ik een errormelding van de Motorola.

Dus ik zoek iemand die hier meer van weet, zodat ik de PEI-interface beter kan gaan benutten.

Alle info is welkom!

'73,
Ronald
pe2kmv
.
.
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2012, 10:57
Roepletters: pe2kmv
Locatie: JO20wu

Re: Motorola MTM800 PEI data

Ongelezen bericht door pe2kmv »

Soms zijn dingen eenvoudiger dan ze lijken! De statusberichten worden via de PEI-interface hexadecimaal weergegeven. Decimaal 32768 = hex 8000. Decimaal 32769 = hex 8001.

Dat probleem(pje) is dus opgelost. ISSI en (hexadecimale) status ID zijn dus al duidelijk in de PEI-output. Maar wat betekenen de overige cijfers? En he kan ik meer dan alleen statusberichten via de output uitlezen?
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: Motorola MTM800 PEI data

Ongelezen bericht door pb1sam »

Goed bezig Ronald. :-)
Plaats reactie