Politiescanners met Tetra

Speciaal subforum voor discussies over Tetra-gebruik binnen het zend- en luisteramateurisme.

Moderator: PA0ETE

Forumregels
Dit is een speciaal subforum voor Tetra gebruikers en geïnteresseerden. Tip: gebruik de abonnementsfunctie om automatisch per mail op de hoogte te worden gehouden van nieuwe berichten en reacties (helemaal onderin de pagina aan te klikken). Of gebruik de RSS feed om via een RSS reader geïnformeerd te worden.
De moderator van dit subforum is PA0ETE.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Politiescanners met Tetra

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Ze zijn inmiddels in Nederland gesignaleerd. Vermoedelijk afkomstig uit Californië, waar een aantal korpsen (o.a. de LAPD) Tetra gebruiken in plaats van Apco P25.

In de VS vindt 70 - 80% van de digitale communicatie van de politie- en andere hulpdiensten nog steeds ongecodeerd plaats. Om die reden zijn scanners met P25 er alom verkrijgbaar. Vermoedelijk is de uitvoering met Tetra daar een speciale versie van of een uitbreiding erop.

De gesignaleerde apparaten doen het op het Belgische ASTRID-netwerk, en moeten hier de prijs van enkele HF-transceivers uit de onderklasse kosten.

Wie weet welke winkel in NL of België ze ondertussen aanbiedt?
Maarten
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2011, 14:27

Re: Politiescanners met Tetra

Ongelezen bericht door Maarten »

Het zou mooi zijn, maar ik ben het nog nergens tegengekomen.
Het gebruik van Tetra in Amerika is volgens mij te klein om dit al commerciel uit te brengen.
Mag ik vragen waar de info vandaan komt dat LAPD met tetra werkt?
Ik weet namelijk dat er een verwarrend filmpje circuleert met LAPD op een motorola tetra, maar dat is via een ROIP verbinding in de UK.

Softwarematig is er overigens wel meer mogelijk.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Politiescanners met Tetra

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Het zou kunnen dat het dat linkje is geweest. Ik heb een stream gezien op een site met het geluid van de LAPD. Ik heb echter wel verschillende bronnen, o.a. een white paper van Motorola, waarin gewag wordt gemaakt van een pilot met tetra bij de LAPD, waarvan het niet helemaal duidelijk was of het een voornemen was tot zo'n pilot of dat hij heeft plaatsgevonden. Ik heb deze twee zaken met elkaar gecombineerd, maar ik kan nu noch de stream meer vinden, noch meer gedetailleerde info :-)

Ik zal er nog eens verder naar zoeken, want het is wel van belang natuurlijk, zowel voor ons als voor de beeldvorming.
nl13161
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2011, 00:41

Re: Politiescanners met Tetra

Ongelezen bericht door nl13161 »

PA0ETE schreef:Ze zijn inmiddels in Nederland gesignaleerd. Vermoedelijk afkomstig uit Californië, waar een aantal korpsen (o.a. de LAPD) Tetra gebruiken in plaats van Apco P25.

In de VS vindt 70 - 80% van de digitale communicatie van de politie- en andere hulpdiensten nog steeds ongecodeerd plaats. Om die reden zijn scanners met P25 er alom verkrijgbaar. Vermoedelijk is de uitvoering met Tetra daar een speciale versie van of een uitbreiding erop.

De gesignaleerde apparaten doen het op het Belgische ASTRID-netwerk, en moeten hier de prijs van enkele HF-transceivers uit de onderklasse kosten.

Wie weet welke winkel in NL of België ze ondertussen aanbiedt?
Apco 25 is geen Tetra, dit systeem kan je met een uniden scanner mee luisteren
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Politiescanners met Tetra

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Dat is ook niet wat ik schrijf hoor. Voor een door mij voor het blad Verbinding geschreven vergelijking tussen Tetra en Apco van een paar jaar geleden zie http://xDV.me :-)
nl13161
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2011, 00:41

Re: Politiescanners met Tetra

Ongelezen bericht door nl13161 »

PA0ETE schreef:Dat is ook niet wat ik schrijf hoor. Voor een door mij voor het blad Verbinding geschreven vergelijking tussen Tetra en Apco van een paar jaar geleden zie http://xDV.me :-)
Sorry ik heb het even verkeerd gelezen :wink:
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Politiescanners met Tetra

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Dat is niet erg hoor :-)
ON3DOE
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2013, 14:36
Roepletters: ON3DOE
Locatie: Oordegem JO10XX
Contacteer:

Re: Politiescanners met Tetra

Ongelezen bericht door ON3DOE »

Hm dit lijkt me interessant te zijn mocht er een scanner bestaan waarmee je het Belgische Astrid mee kan beluisteren.
Gewone scanners hebben het vroeger goed gedaan maar sinds de verhuis naar het Astrid netwerk is dit verandert.
Misschien komt er in Nederland ooit een verdeler die (indien ze al bestaan) een scanner kan aanbieden waarmee je het Astrid netwerk kan mee beluisteren, dit zou denk ik voor velen een interessant toestel zijn !!
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Politiescanners met Tetra

Ongelezen bericht door PA0ETE »

ASTRID is in België sinds een paar jaar ook van encryptie voorzien. Lange tijd was dit niet zo. Hierdoor kon je op een Motorola-portofoon (2ehands te koop voor tussen 125 en 200 euro) gewoon meeluisteren. Op een gegeven moment begon dit hard te lopen en verschenen er ook scanners voorzien van Tetra op de markt.

Op dat moment greep de Belgische overheid in. Binnen een weekend gingen alle webshops die deze spullen aanboden off-line, en daarnaast zijn er een aantal journalisten gearresteerd van wie (al dan niet terecht) werd vermoed dat ze over de betreffende apparatuur beschikten. Dat is toen nog een hele rel geworden, omdat enkele van die journalisten (die volgens sommige berichten ook helemaal de betreffende apparatuur niet hadden) zelfs enkele weken hebben vastgezeten en omdat hun archief in beslag was genomen konden ze eenmaal vrijgelaten ook niet zomaar direct weer aan het werk. De Belgische vereniging van journalisten heeft zich daar toen nog lange tijd over kwaad gemaakt.

Overigens begreep ik dat BIPT aangeeft dat bezit en gebruik van Tetra-apparatuur die geschikt is voor een amateurband in België voor zendamateurs gewoon is toegestaan.
Plaats reactie