HF beluisteren via internet (Nachtuilen en PI4THT)

Zendamateurs en PC's. Een veelgebruikte combi, maar ook een combi die vraagt om problemen, hi. Die kun je hier kwijt!
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

HF beluisteren via internet (Nachtuilen en PI4THT)

Ongelezen bericht door packetpiet »

Als je thuis bijna geen antenne kwijt kunt, zoals ik, dan kun je via internet ook de amateurbanden beluisteren.
Dat heet webbased ... ofwel WebSDR.
Het enige, wat je hiervoor nodig hebt is een niet al te oude PC, breedband-internet, luidsprekers en een browser.
Het meeste heeft een gemiddelde amateur al in huis. Op je PC moet Java staan. :D

Hoe luisteren:

Ga in je browser, zoals Internet Explorer of Firefox naar de Web SDR website, dat is voor 80 en 40 meter bijvoorbeeld http://www.nachtuilen.net.
Zodra de website op je scherm staat werkt de rest na wat instellingen vanzelf.

Je ziet nu wat tekst, daaronder een wereldkaart, dan een veld om je call in te vullen, dat is niet verplicht.
dan de instellingen of je alle banden wil zien of niets (het kopje vieuw).

Onder het kopje VIEUW moet je nu een lopend blauw scherm zien, met in het geel de activiteit op die band en je moet wat wat ruis horen.

Dus van links naar rechts: Frequency, Bandwidth en Waterfall settings.
In Frequency: Klik op het rondje voor de band, die je wilt beluisteren, op het moment is dat 80 of 40 meter, dat kan wel eens veranderen.

Instellingen: Daarna stel je rechts in je scherm de waterfall settings op slow speed, medium size en waterfall vieuw.
Zet het filter onder het deel, waar activiteit is en je kunt meeluisteren.
Zit je er iets naast, dan kun je met de plus of mintekens het filter iets op de frequentie verschuiven. Met het dubbele plus- of minteken gaat het in grotere stappen.

Aanvulling augustus 2013
aantal keren bekeken: 1121.

Ik ben de Webserver van de Universiteit Twenthe aan het testen, van PI4THT daar blijkt nu een experimentele server te draaien, waarmee je het hele kortegolf spectrum kunt beluisteren. http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Bij deze Websdr is geen Java meer nodig op je PC.

Ik heb dat er nog wel op staan, omdat ik een foutmelding kreeg. Er werd daarna door Java aangeraden om beide versies (32 en 64 bits) te installeren. Ik heb een 64 bits PC en draai nu met Firefox.

Terwijl ik dit typ draait er een Franse amateur op 20 meter op de achtergrond.
Na het inloggen bij THT kreeg ik een security warning. Na controle van het http adres heb ik aangeklikt: "I accept the risk", daarna even zoeken, waar je de band aan moet klikken. Dat is niet meer nodig. Intikken van de gewenste fequentie is voldoende. Daarna heb ik, met de muispijl op de waterval, met het muiswiel de bandbreedte opgerekt ivm de leesbaarheid.

Ik ga op de camping een antenne testen en wil PI4THT gaan gebruiken om mezelf terug te horen.

radiovoorbeelden:
720 kHz WDR radio AM
747 kHz Radio 5 Nostalgia. AM.

aanvulling 26 aug.
Nieuwe functionaliteit
Als je met de muispijl op de waterval (niet te ver) inzoomt, dan wordt met gekleurde streepjes en tekst aangegeven, wat de frequentie-indeling is. bijv. Broadcast, amateurband enz.
Muiswiel naar je toe uitzoomen, van je af inzoomen.

Succes en 73
piet packet
Plaats reactie