TS-700S Schema's en documentatie

TS typen, etc
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

TS-700S Schema's en documentatie

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

TS-700S Schema's en documentatie
ts700s_anderplaatje.jpg
ts700s_anderplaatje.jpg (18.7 KiB) 13244 keer bekeken
TS700S schematic diagram:
TS-700S schematic diagram.jpg
TS700S block diagram:
TS-700S block diagram.jpg
TS700S schematic diagram download:
TS-700S schematic diagram - parts.zip
Alles in 1 pakket :-)
(54.26 MiB) 1396 keer gedownload
ts700.jpg
ts700.jpg (21.81 KiB) 13244 keer bekeken
ts700s.jpg
ts700s.jpg (24.73 KiB) 13242 keer bekeken
ts700s_1.jpg
ts700s_2.jpg
ts700s_2.jpg (27.98 KiB) 13242 keer bekeken
ts700s_3.jpg
TS-700 modificatie niet getest.pdf
(604.21 KiB) 600 keer gedownload
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: TS-700S Schema's en documentatie

Ongelezen bericht door pa0sjm »

[quote="Tjalling PE1RQM"]TS-700S Schema's en documentatie
ts700s_anderplaatje.jpg
Beste Tjalling , ik heb de modificatie in mijn TS 700 wel uitgevoerd . Dus kort aarden van punt 1 van Q 11 in de voeding . Extra choke in de 9 volt , de bevestigingsbussen in de voedingsunit gecontroleerd ( zo vast als een huis ) en dan nog de weerstand van 1 kohm aan de regelpot in de voeding op andere manier aangebracht .
Nu moet opmerken dat het zo op " gehoor " niet veel uitmaakt . De 9 volt bleek bij mijn set op de scope gezien wel schoon te zijn . Dus ... ik weet niet of dit nu wel zo zaligmakend is .
Wel zie ik dat de RF NB Module van de TS 700 S sterk is verbeterd in vergelijking met deze in de TS 700 . Een meervoudig afgestemd ingangsfilter aan de ingang , alhoewel diodes een bron van narigheid kunnen zijn .
Mooi zou zijn als ik een RF NB Module uit een sloper op de kop zou kunnen tikken .
Verder zie ik ook de extra voorversterker ... maar brengt die ook niet een boel narigheid in de set ?
Heb jij nu de TS700S of de TS700 ?
73 , Stef
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: TS-700S Schema's en documentatie

Ongelezen bericht door pa0sjm »


Wat jammer nou , dat er geen reactie komt op mijn bericht . Maar .. wat niet is kan nog komen !
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TS-700S Schema's en documentatie

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Vanwege het kopen van een huis en daaraan gekoppeld een verhuizing ben ik dat vergeten, sorry :)

Bedankt voor je reactie uiteraard. Ik had de informatie wel tot mij genomen.

Ik heb de TS-700S... Dat ingangsfilter is vrij scherp en het afregelen is wat lastig. Het regelt wat tegen elkaar in. Maar eenmaal goed, dan heb je ook een goed filter. De voorversterker is een verhaal apart. Als de keten er omheen goed is afgeregeld, dan versterkt hij prima en kunnen zelfs zwakke stations nog wat beter verstaanbaar worden. Maar bij mij werkt hij op dit moment alleen maar als verzwakker. Dus toch maar weer even de trimsleutel er doorheen.
Filter, voorversterker en varicap printje RX
Filter, voorversterker en varicap printje RX
TS-700s2.jpg (35.21 KiB) 12783 keer bekeken
Waar ik wat last van heb, is dat als je het filter aan de SO-239 (die in die koperen behuizing) afregelt op het beste uitgangsvermogen, dan is de ontvanger vrij ongevoelig. Regel ik op ontvangst af (s-meter uitslag zeg maar), dan komt er maar 5 Watt zendvermogen uit. Dat balanceren is niet heel eenvoudig en het is nog niet perfect. En denk je alles goed te hebben staan, doet die RX voorsversterker het weer niet... Het beïnvloed elkaar verschrikkelijk. En dan moet je ook nog niet vergeten, om de drive-knop op de goede stand te zetten. Meestal pak ik 144.500 en zet ik de drive knop ook op 500.
Kastje met filter
Kastje met filter
TS-700s1.jpg (34.02 KiB) 12782 keer bekeken
Een nadelig punt vind ik overigens ook, dat de S-meter regeling in FM-modus nog gewoon vanachter het smalle SSB filter komt. Als een station een paar honderd Hz afwijkt, dan keldert de S-meter al terug. Ik heb nu steeds de nijging, om bij ieder station de VCO af te stemmen. Niet erg comfortabel. Er is dus maar een smal punt, waar de S-meter uitslaat rond een signaal. Het lijkt wel of ze FM er later bij "geplakt" hebben.
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: TS-700S Schema's en documentatie

Ongelezen bericht door pa0sjm »

ik heb een heel andere RF ingangsmodule met slechts 3 kringetjes aan de ingang , dus de scherpte valt dan wel wat tegen . Dat filter aan de SO 239 connector is bij
mijn set ook niet in een koperen bakje . Wel zit dat in een metalen behuizing en er zit een afschroefbaar dekseltje op . Afstemming gebeurt met
de knop FINAL. En de kring is niet al te scherp bij zenden . Waarom dat bij jou verschil geeft in zenden en ontvangen snap ik niet . Maar wat ik erg lastig vind is dat er geen Side Toon is bij CW
bedrijf waardoor het haast onmogelijk is om CW te bedrijven . Hoe is dat bij jouw 700S ? Ik moet de Standby switch op SEND zetten en dan met de mode
op CW kan ik gaan sleutelen . Om naar Receive te gaan moet ik weer met de hand schakelen naar REC . Lastig !! Trouwens ... er is ook nog een interessante modificatie van ene Ron (w0pn) die zelfs contact heeft gezocht met Kenwood erover. Geen reactie. Maar hij stelt dat de TS 700 eigenlijk in de LSB mode wordt gezet voor CW terwijl we dat eigenlijk bij VHF op USB moeten doen . Dus hij beschrijft
een wijziging om dat " recht " te zetten , zoals het veranderen van de Carrier frequenties . Dit beschrijft hij voor de TS700 en ook voor de TS700S . Daar moet je dan
een en ander veranderen op de Carrier-Vox unit en op het Counterboard . het is niet astig , maar ik vraag me af of dit wel zo nodig is ? Maakt het voor een tegenstation wat uit of je in LSB of USB zit (links of rechts in het filter) Bij zenden vindt er een verschuiving van de freq. plaats . Ik weet niet of je deze modificatie kent ... ik denk dat ik die op Mods.dk
vond.
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TS-700S Schema's en documentatie

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet erg bedreven ben in de CW mode. Wel denk ik dat het belangrijk is om USB of LSB juist te hebben staan. Ook al hoor ik je wel als ik met een USB afgestemde ontvanger jouw LSB signaal in mijn filter draai, de centerfrequentie klopt dan niet en de filtercurve zit verkeerd om. Maar hoe belangrijk dat laatste is voor een pieptoon weet ik niet.

Je vraag over de side tone kan ik nu even niet beantwoorden. De TS-700s zit nog ingepakt in een verhuisdoos en ik heb er nooit CW mee bedreven. Kan ik dat zien aan de buitenkant? Dan zal ik hem eens opzoeken.
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: TS-700S Schema's en documentatie

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Nu even nog over de side toon ....ik weet niet of jouw TS700S dat wel heeft . Ik vind het bijna onmogelijk om telegrafie te bedrijven als je niet hoort wat je seint . Nu zal het best wel mogelijk zijn om een LF generatortje in de set in te bouwen , maar waarom zit dat er niet van origine in ? Is er dan niemand die hier ook problemen mee heeft ? Trouwens ... zo luisterend omstreeks 144.100 hoor ik eigenlijk nooit meer CW.

groeten .. Stef , pa0sjm

ps... er is een modificatie van een Amerikaanse OM om CW in USB te zetten .
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TS-700S Schema's en documentatie

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik ga de set binnenkort eens uit een verhuisdoos halen en zal dan bekijken of ik een side tone hoor. Ik denk het niet eigenlijk. Weet iemand anders dat hier op het forum?
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: TS-700S Schema's en documentatie

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Prima Tjalling . Het kan best wel zijn dat het CW "systeem " op de latere TS 700's wel met side toon is uitgevoerd . Maar .. ik wacht even jouw oordeel over de TS700S af . Met groeten weer .
73 , Stef
Tjalling PE1RQM schreef:Ik ga de set binnenkort eens uit een verhuisdoos halen en zal dan bekijken of ik een side tone hoor. Ik denk het niet eigenlijk. Weet iemand anders dat hier op het forum?
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: TS-700S Schema's en documentatie

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb even gekeken en de TS-700S heeft inderdaad wel side-tone. En ik kan me voorstellen dat je dat veel comfortabeler vindt.

Op de onderstaande foto zie je zelfs een potmeter om het volume in te stellen. Deze zit onder het deksel:
100_4540a.jpg
Wel moet ik de set handmatig op SEND zetten. In RX mode kun je wel seinen, maar dan hoor je enkel de pieptoon. Hieronder een videootje van hoe dit geluid klinkt:

[De extensie wmv is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Plaats reactie