Repeater

Speciaal subforum voor discussies over Tetra-gebruik binnen het zend- en luisteramateurisme.

Moderator: PA0ETE

Forumregels
Dit is een speciaal subforum voor Tetra gebruikers en geïnteresseerden. Tip: gebruik de abonnementsfunctie om automatisch per mail op de hoogte te worden gehouden van nieuwe berichten en reacties (helemaal onderin de pagina aan te klikken). Of gebruik de RSS feed om via een RSS reader geïnformeerd te worden.
De moderator van dit subforum is PA0ETE.
coolepascal
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07

Repeater

Ongelezen bericht door coolepascal »

Mischien al heel erg vooruit, maar wat gaan we doen op het gebied van repeaters ?
Ik bedoel daarmee, gaan we gewoon van een standaard omzetter uit, zoals kenlijk veel bij D-Star gebeurd,
of gaan we de zaak echt digitaal ontrafelen en vervolgens weer op de gewenste manier heruitzenden ?
Zelf geef ik uiteraard de voorkeur aan dat laatste maar das natuurlijk omdat dit technisch het meest interesant is.

Helaas weet ik op dit moment nog te weinig van de praktische kant van Tetra om daar verder zelf iets nuttigs over te vinden.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeater

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Er zijn twee soorten repeaters, TMO en DMO. De tweede soort ligt binnen het handbereik van de amateurs, sterker nog, hoewel ik hem momenteel nog niet kan gebruiken heb ik zo'n repeater in mijn bezit. DMO zijn er in verschillende varianten: met of zonder repeatershift. Die zonder shift geven iets meer kans op fouten/storingen, maar zijn als gimmick natuurlijk wel veel leuker. Bovendien is er waarschijnlijk makkelijker een ATOF voor te krijgen.

Ik denk dat je als gebruiker een standaard moet hebben die je kan gebruiken om mee te testen en om de eerste amateurs mee in de lucht te laten komen. Vervolgens gaan er mensen bouwen om te kijken of ze met hun apparatuur met die kant- en klare spullen verbinding kunnen maken.

Bij DMO (=zonder netwerk, D = 'direct') heeft de apparatuur slechts 20% van de functionaliteit die het in TMO (binnen een trunking netwerk, T = trunking) heeft.

Ik vermoed (hoewel ik het in dat opzicht al vaak mis gehad heb) dat een TMO-repeater haast te duur is voor amateurs om te kopen. Om die reden denk ik dat de meeste inspanningen zich het beste kunnen richten in het maken van op SDR gebaseerde onderdelen voor een amateur-trunking-netwerk :-)
coolepascal
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07

Re: Repeater

Ongelezen bericht door coolepascal »

Welnu, ik wil eerst graag eens die DMO mode onderzoeken.
Ik denk dat SDR de enige serieuze oplossing is om amateurs Tetra te laten doen.
Sterker nog, ik denk dat SDR de enige goede optie is om amateurs met nieuwe technieken te laten omgaan.
Dat schattige chippie wat we gespot hebben zal daar zeker een welkome bijdrage aan kunnen leveren.
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Repeater

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Vervelend is dat ik vooral in wiskunde 2 inmiddels zover ben teruggezakt dat ik welhaast een analfabeet ben geworden op het gebied van fourier reeksen en imaginaire getallen.

Misschien een ideetje voor een soort digitale leeromgeving "elektronische equivalenten vervatten in SDR-algoritmes" :-)

Zijn er misschien sites waarmee ik zou kunnen kijken of ik mezelf weer een beetje op peil kan krijgen op dat gebied? Waar ik vermoedelijk al een stuk mee geholpen ben, en dat is er vast wel, waar ik kant-en-klare softwarebrokjes voor gnuradio kan vinden voor bijvoorbeeld FM, maar ook voor de wat meer obscure digitale modulatiesoorten.
coolepascal
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07

Re: Repeater

Ongelezen bericht door coolepascal »

John,

Als je GNU-Radio vanaf GIT binnenhaalt en zelf compileert dan heb je de meest actuele zooi er in zitten.
Veel... heel veel obscure mode's zitten daar gewoon in, maar de doc is slecht tot afwezig (de grootste elende van gnuradio)
Verder is het zelf opzetten van gnuradio voor de meeste mensen bepaald geen eenvoudige klus.

Lui die het onder windows willen draaien kun je gerust al vergeten, iemand die niet onder linux met packagemanagement de vereiste zooi weet binnen te halen zal dat zeer zeker niet onder windows lukken.

Waneer je de boel draaiend hebt zul je ook al de nodige problemen krijgen om eenvoudige voorbeeldjes aan de gang te krijgen.
Zelf heb ik mij ooit vier maanden enkel daarop toe gelegd, het is net als vanaf 0 studeren voor de F-licentie.
Het zijn dus niet OFDM en andere rare modes waar je mee begint.
Echt veel kennis van wiskunde heb je voorlopig niet nodig hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Plaats reactie